۰ نفر

بنابر اعلام بلومبرگ؛

خریداران نفت ایران در چین بیشتر شد

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۴۶
کد خبر: 514390
خریداران نفت ایران در چین بیشتر شد

بلومبرگ با اشاره به افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران به چین تا سطح ۱میلیون بشکه در روز نوشت: بالارفتن قیمت نفت باعث جذابیت نفت صادراتی ایران شده و این نفت در حال جایگزین شدن نفت نروژ، آنگولا و برزیل در بازار چین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت صادرات نفت ایران به چین در هفته‌های اخیر از سایر کشورهای تولیدکننده رشد بیشتری داشته است.

چین، بزرگترین واردکننده نفت خام دنیا در زمان حاضر حدود یک‌میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی ایران را می‌خرد، به این ترتیب، طبق گفته تاجران نفت، نفت ایران جایگزین کشورهایی مثل نروژ، آنگولا و برزیل در بازار چین می‌شود.

بیشتر پالایشگاه‌ها و تاجران در سراسر دنیا به‌خاطر تحریم‌های آمریکا و ترس از عواقب نقض آنها مثل قطع ارتباطشان با سیستم بانکی آمریکا، تمایلی به خرید نفت خام از ایران ندارند ولی به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت جهانی نفت، نفت ایران را روز به روز برای خریداران چینی از جمله پالایشگاه‌های مستقل این کشور جذاب‌تر می‌کند. این پالایشگاه‌ها یک‌چهارم ظرفیت پالایش نفت خام چین را به‌عهده دارند.

در حالی که نفت خام برنت به‌خاطر افزایش تقاضا و عرضه کمتر نفت اوپک‌پلاس، حدود 70 دلار در هر بشکه معامله می‌شود، ادامه جریان نفت ارزان‌تر ایران شرایط را برای فروش بیشتر آن مهیا می‌کند.

ایران عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت است ولی از قرارداد کاهش تولید معاف شده است، در این بین، چین نفت ایران را به نفت آنگولای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان مثل نروژ و برزیل ترجیح می‌دهد، گرچه کیفیت نفت این کشورها یکسان نیست.

حدود 10 میلیون بشکه نفت آنگولا برای صادرات در ماه آوریل در ابتدای همین هفته هیچ خریداری نداشت در حالی که معمولاً نفت این کشور در این ماه از سال کاملاً فروش رفته بود. درجات نفتی نیجریه و کنگو هم با کاهش تمایل خریداران روبه‌رو شده است.

بر اساس این گزارش سه نفتکش حامل نفت نروژ حداقل دو هفته است در آبهای چین شناور هستند و تخلیه نمی‌شوند. تنها 16 میلیون بشکه نفت خام دریای شمال، اروپا را در فوریه به‌سمت آسیا ترک کرده است. این رقم پایین‌ترین رقم طی 4 ماه گذشته است و به‌نظر می‌رسد روند کاهشی آن ادامه دارد.

جریان نفت ایران به‌سمت چین ترکیبی از بشکه‌هایی است که مستقیماً از خلیج فارس منتقل می‌شوند و همچنین محموله‌هایی که مبدأ آنها ایران است ولی باعنوان نفت خاورمیانه یا درجات نفتی مالزی نام‌گذاری می‌شوند. واردات نفت چین از ایران در این ماه به 856 هزار بشکه در روز می‌رسد که بیشترین رقم طی دو سال گذشته است.

بیشتر نفت ایران توسط اتاق‌های بازرگانی داخلی چین خریداری می‌شود چون پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی این کشور تلاش می‌کنند از بستن قرارداد با ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا دوری کنند. احتمالاً بیشتر این محموله‌های نفتی موقتاً در منابع شناور ذخیره می‌شوند تا بعدها به پالایشگاه‌های داخلی فروخته شوند.