۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پتروشیمی آپادانا کاتالیست‌های سرو را جایگزین لایسنس‌های اروپایی کرد/ تولید چرخه کامل کاتالیست‌های آپادانا توسط نفت وگاز سرو

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴
کد خبر: 509321
پتروشیمی آپادانا کاتالیست‌های سرو را جایگزین لایسنس‌های اروپایی کرد/ تولید چرخه کامل کاتالیست‌های آپادانا توسط نفت وگاز سرو

شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس در راستای اعتماد به ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت و گاز سرو برای خرید کاتالیست‌های متانول امضا کرده است.

اقتصادآنلاین طاهره گودرزی؛   پتروشیمی آپادانای خلیج فارس که یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است با هدف تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول از سال ۹۳ در عسلویه استان بوشهر شروع به فعالیت کرده است.

مهرداد مسعودی مدیرپروژه متانول پتروشیمی آپادانا خلیج فارس در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین، در خصوص حمایت شرکت پیدک از داخلی سازی در صنعت پتروشیمی ، گفت: شرکت پیدک پیمانکار طراحی، مهندسی و خرید دستگاه‌ها برای پلنت‌های پتروشیمی و پالایشی در کشور است که از سال های گذشته رسالت خود را در حمایت از شرکت‌های داخلی و داخلی سازی بیان کرده است و در همین راستا از شرکت‌های داخلی بسیاری حمایت کرده است.

مدیر پروژه متانول پتروشیمی آپادانا در مورد تفاهمنامه امضا شده با شرکت نفت و گاز سرو گفت: این قرارداد نیز در جهت رسالت حمایت از ساخت داخل است و می‌توان گفت شرایط تحریم ها نیز در حمایت از صنعت داخل موثر بوده است. وی تصریح کرد: کاتالیست از جمله تجهیزاتی است که مدیران ارشد شرکت ها ترجیح می‌دهند که از برندهای خارجی استفاده کنند چرا که بسیار تعیین کننده و موثر در کیفیت تولیدات پتروشیمی ها است. به همین دلیل مدیران پتروشیمی‌ها این ریسک را نمی‌پذیرفتند که کاتالیست را که جز صنایع های‌تک و استراتژیک هستند را به شرکت‌های داخلی بسپارند.

وی ضمن اشاره به اینکه واحدهای پتروشیمی ترجیح می‌دهند از شرکت‌هایی کاتالیست تهیه کنند که رفرنس بالایی دارند، تاکید کرد: پتروشیمی آپادانا، با بررسی‌هایی که انجام داد به این نتیجه رسید که شرکت نفت و گاز سرو با مطالعاتی که انجام داده، توانسته است کاتالیست‌های با رفرنس بالا و با کیفیت را تولید کرده است  که گواه این موضوع، رضایت مشتریان دیگر این شرکت هستند.

مسعودی بیان داشت: پتروشیمی آپادانا نیز در این راستای و حمایت از ساخت داخل، تفاهمنامه‌ای با شرکت نفت و گاز سرو امضا نمود تا بتواند کاتالیست‌های مختلف برای پلنت متانول این طرح پتروشیمی را تامین نماید. کاتالیست­های مورد توافق شامل 6 کاتالیست هیدروژناسیون، کاتالیست پری فورمینگ، کاتالیست ریفورمینگ اولیه، کاتالیست ریفرمینگ اتوترمال، سولفورزدایی و کاتالیست استراتژیک سنتز متانول می باشد.  امیدواریم این تفاهمنامه منشا خیر برای پتروشیمی آپادانا و در کل صنعت پتروشیمی کشور باشد.

وی در پایان به صرفه جویی ارزی ایجاد شده به واسطه خرید کاتالیست‌های داخلی سازی شده اشاره داشت و گفت: با توجه به اینکه توافق نهایی از لحاظ قیمت هنوز انجام نشده است، عدد دقیقی از میزان صرفه جویی ارزی مشخص نیست اما مطمئنا صرفه جویی ارزی بسیاری در بر خواهد داشت.چراکه وقتی شرکت‌های خارجی احساس می کردند که مجبور به خرید از آنها هستیم، با هر قیمتی که می خواستند کاتالیست را دراختیار ما قرار می دادند اما با توجه به اینکه ساخت کاتالیست‌های واحدهای متانول، توسط شرکت نفت و گاز سرو داخلی سازی شده است مطمئنا با کیفیت بالا و قیمت مناسب تر می تواند صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور وصنعت پتروشیمی به همراه داشته باشد.

کیفیت و تکمیل خدمات مهندسی کاتالیست، تعهد شرکت نفت و گاز سرو به مجتمع­های صنعتی است!

امیرهومن کریمی وثیق مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در خصوص تفاهمنامه امضا شده با شرکت پتروشیمی آپادانا برای خرید کاتالیست از این شرکت به اقتصادآنلاین گفت: تفاهمنامه با پتروشیمی آپادانا مانند قراردادهای قبلی این شرکت است. پتروشیمی‌های متانول در زنجیره تولید 7 کاتالیست نیاز دارند که نفت و گاز سرو کل زنجیره تولید آن را کامل  تولید کرده است اما پتروشیمی‌های اوره و آمونیاک 9 کاتالیست نیاز دارند  که از این تعداد شرکت سرو 8 تا کاتالیست را تولید کرده است.

وی بیان کرد: تفاهمنامه با پتروشیمی آپادانا خلیج فارس نیز به اعتبار و اعتماد تمام کاتالیست‌هایی که در پتروشیمی شیراز ، پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی آرین متانول، پالایشگاه تبربز، پالایشگاه اصفهان و ... مورد استفاده قرار گرفته است و عملکرد آن مورد پذیرش قرار گرفته، به امضا رسید.

کریمی تاکید کرد: کار بزرگی که شرکت های پتروشیمی آپادانا و پتروشیمی هنگام انجام داده‌اند، این است که چرخه کامل تولید کاتالیست را از  نفت و گاز سرو خرید کرده اند.

مدیرعامل نفت و گاز سرو خاطر نشان ساخت:  تفاوت دیگر پتروشیمی های هنگام و آپادانا این است که لایسنسورهای  این دو اروپایی بوده و با وجود اینکه از بهترین برندهای اروپایی استفاده می کردند، به کاتالیست های تولید شده در نفت و گاز سرو اعتماد کردند و این یک تدبیر بزرگ از سوی مدیریت این شرکت ها است و امیدواریم منشا خیر برای کشور و صنعت پتروشیمی باشد و زین پس اعتماد مستحکمتری نسبت به تولید کننده ایرانی و کاتالیست سازهای ایرانی شود.

نفت و گاز سرو با تکمیل تولید چرخه کاتالیست های فرآیندی در کنار معدود شرکت های توانمند اروپایی چون جانسون متی، کلارینت و تاپسویی قرار گرفته است که باعث ایجاد ظرفیت بالایی برای حضور در بازارهای بین المللی و صادرات تکنولوژی ایرانی شود.