۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آینده سودآوری صندوق پالایشی/ لزوم شفافیت در نرخ خوراک و افزایش سرمایه پالایشی‌ها تا پیش از پایان پذیره نویسی

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۰۴
کد خبر: 464562
آینده سودآوری صندوق پالایشی/ لزوم شفافیت در نرخ خوراک و افزایش سرمایه پالایشی‌ها تا پیش از پایان پذیره نویسی

درحالی دولت تمام تلاش خود برای گرم کردن تنور ETFهای پالایشی را بکار برده که روند فعلی بازار سرمایه تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را با چالش روبرو کرده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ از هفته گذشته موعد پذیره نویسی صندوق ETF پالایشی فرارسید تا این بار دولت 20 درصد از سهام خود در چهار شرکت پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پالایش نفت تبریز را در بورس واگذار کند.

از این رو طبق گفته مسئولین، نرخ سهام هریک از این چهار شرکت به قیمت پایانی روز سه شنبه 4 شهریور در تابلوی معاملات بورس تهران برای ثبت در صندوق دارا دوم منظور خواهد شد.

همچنین دولت در نظر دارد برای جذاب شدن سرمایه گذاری در این صندوق ها، 20 درصد تخفیف بر قیمت مذکور اعمال کند.

البته این در حالی است که از هفته گذشته مجددا شاهد بازگشت روند منفی به کلیت معاملات بورس تهران بودیم که این موضوع سبب چالشی شدن تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در صندوق های ETF پالایشی شده است.

در جدول پیش رو ضمن ارائه قیمت روز قبل از پذیره نویسی هر چهار شرکت پالایشی، قیمت با تخفیف و همچنین قیمت آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نیز آورده شده تا مقایسه بهتری در خصوص صندوق پالایشی انجام شود.

18

البته لازم به ذکر است در میان امواج منفی روزهای اخیر بورس تهران، دولت سعی در جذاب تر کردن سرمایه گذاری در صندوق پالایشی ها را داشته و به این منظور شاهد روانه شدن دو خبر مهم و تاثیرگذار بر قیمت سهام این گروه در بورس بودیم، نخست بحث افزایش سرمایه شرکت های پالایشی مجددا مطرح شد که البته هنوز هیچ جزییاتی از آن منتشر نشده است.

دومین خبر مهم که روز گذشته از سوی وزیر نفت منتشر شد، تعیین و تکلیف نرخ جدید خوراک مجتمع های پالایشی بود.

وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: آیین نامه نحوه محاسبه قیمت فروش نفت خام و خوراک به پالایشگاها و خرید فرآورده از آنها بگونه ای منصفانه که هم منافع دولت و هم منافع پالایشگاهها تامین شود، اصلاح شد.

اما نکته قابل توجه هر دو خبر بالا، عدم درج جزییات مهم است و به نظر می رسد تا مشخص نشدن جزییات نرخ جدید خوراک پالایشگاه ها و همچنین شفاف نشدن روند افزایش سرمایه این شرکت ها، همچنان سودآوری صندوق ETF پالایشی در هاله ای از ابهام باشد.

در پایان شایان ذکر است که در صورت تداوم روند فعلی افت قیمت سهام شرکت های پالایشی حاضر در تابلوی معاملاتی بورس تهران، استقبال از این صندوق بسیار اندک بوده و احتمالا پروژه واگذاری سهام پالایشی ها در قالب صندوق قابل معامله شکست خواهد خورد. در این صورت خواسته وزارت نفت که همان عرضه سهام پالایشی ها در قالب بلوکی است، تحقق می‌یابد.