۰ نفر

قطره‌های آخر آب در هرمزگان

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 386181
 قطره‌های آخر آب در هرمزگان

سال هاست سایه سیاه خشکسالی بر فلات ایران گسترده شده و نفس منابع آبی را در بسیاری از مناطق از جمله هرمزگان در سینه حبس کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، روز گذشته (دوشنبه) امام‌جمعه موقت جزیره هرمز با بیان اینکه نبود آب شرب در این منطقه به یک بحران جدی تبدیل‌شده است، تصریح کرد: در طول دو هفته اخیر تنها از مسئولان وعده شنیدیم و وعده و دیگر نمی‌دانم این درد را چگونه بیان کنم. حجت‌الاسلام حر گلزاری هرمزی در ادامه افزوده است: مسئولان می‌گویند تا ساعات آتی آب در مدار است، اما نمی‌دانم آیا مدار مسئولان با مدار مردم جزیره هرمز تفاوت دارد که آبی در آن جریان ندارد، فصل مدارس آغاز، اما نبود آب سبب شده دانش آموزان برای سرویس بهداشتی رفتن و خوردن آب به منزل بروند و بازگردند.

امام‌جمعه موقت جزیره هرمز ادامه داد: در طول روز تنها چند ساعت آب آن هم با فشار بسیار ضعیف وصل می‌شود که آن هم تنها برای منازلی که منبع یا پمپ پرفشار دارند امکان ذخیره وجود دارد و برای اکثر ساکنین که از این موضوع بی‌بهره‌اند هیچ ‌سودی ندارد. وی با بیان اینکه کار به‌جایی رسیده است که شهروندان هرمزی برای شست و شوی سروصورت خود از آب کولر استفاده می‌کنند، عنوان کرد: ساعتی پیش با فرماندار بندرعباس صحبت کردم که وی از قول مسئولان برای حل این مشکل تا جمعه خبر داده بود، اما امروز یکشنبه است و این مشکل کماکان پابرجا!

11 شهر درگیر خشکسالی

اینها در حالی گفته می‌شود که 11 شهر هرمزگان شرایط بحرانی و 15 شهر در آستانه بحران کم آبی قرار دارند. همانطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان به این موضوع اشاره کرده است: به‌دلیل تداوم بیش از دو دهه خشکسالی بر استان و کاهش بارندگی اکنون 11 شهر استان در شرایط بحرانی و 15 شهر نیز در آستانه بحران کم آبی قرار دارد. نیاز آبی شهرهای هرمزگان در سال جاری حدود 136‌میلیون مترمکعب برآورد شده اما به سبب کاهش بارندگی و ذخایر آبی، میانگین میزان تولید فعلی استان به 103‌میلیون مترمکعب کاهش یافته است. حداقل نیاز آبی روزانه استان هرمزگان چهار‌هزار و 100 لیتر و میزان تولید کنونی سه‌هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که روزانه 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد. قصمی تصریح کرد: اکنون از مجموع 54 دشت استان افزون بر 1.4‌میلیارد متر مکعب آب از طریق 23‌هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت می شود. وی با اشاره به وجود بیش از پنج‌هزار حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه بهره برداری در استان، گفت: این چاه ها در طول 10 تا 15 سال اخیر حفر شده و حدود 20‌درصد از مجموع برداشت از دشت های استان به وسیله این چاه ها است. قصمی یکی از مهمترین برنامه های این شرکت جهت کاهش بحران کم آبی در هرمزگان را احداث آب شیرین کن 100‌هزار مترمکعبی بندرعباس عنوان کرد و گفت: هرمزگان اکنون با احداث 15 سایت آب شیرین کن فعال توسط بخش خصوصی در شهرها و جزایر از استان های پیشرو در بهره مندی از سامانه شیرین سازی آب دریا است. 225‌هزار مشترک زیر پوشش آب و فاضلاب استان هستند که 85‌درصد مشترکان در بخش خانگی بوده و 65‌درصد کل مصرف آب را به خود اختصاص دادند. وی با بیان اینکه هر سال تعداد مشترکان 17 تا 20‌درصد افزایش می‌یابد ، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و کاهش منابع آبی در سال های اخیر، مصرف بهینه آب و رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان هرمزگانی یک ضرورت است که می تواند ما را در تولید و حفظ منابع آبی پایدار استان یاری کند.

کاهش 80‌درصد منابع آبی روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان نیز می‌گوید: بیش از 80‌درصد از منابع آبی در روستا‌های هرمزگان در اثر خشکسالی و برداشت های بی‌‌‌رویه کاهش یافته است. عبدالحمید حمزه‌پور تصریح کرد: همه منابع تامین آب در روستا‌ها مانند چشمه ها، قنات و چاه ها خشک شده و یا افت کیفیت پیدا کرده‌اند. اکنون در هرمزگان 229 روستا با بحران بی‌‌‌آبی و کم آبی روبه‌رو است. روستاهای شهرستان های بندرعباس، سیریک، بشاگرد، قشم و بندرخمیر بیشتر با مشکل کم آبی مواجه‌اند.