۰ نفر

کارشناس انرژی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

کم‌رنگ شدن اثر جنگ تعرفه‌ای با ظهور بازارهای جدید/ نفت شیل پیش‌بینی‌ها را برهم می‌زند

۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹
کد خبر: 361555
کم‌رنگ شدن اثر جنگ تعرفه‌ای با ظهور بازارهای جدید/ نفت شیل پیش‌بینی‌ها را برهم می‌زند

درحالی ترس از افزایش ریسک های تجاری در پی پُررنگ‌تر شدن آثار جنگ تعرفه‌ای، قیمت نفت را در ماه گذشته تحت فشار قرار داده که پیش‌بینی می‌شود بازاهای نوظهورِ متقاضی انرژی تا حدی زیادی ضعف تقاضا از سوی سایر کشورها را پوشش دهند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ چندی است که فضای سیاسی میان دو ابر قدرت اقتصادی جهان به واسطه راه افتادن جنگ سرد تجاری سنگین تر شده و سایه نگرانی ها از افت رشد اقتصادی دنیا بر سر قیمت نفت سایه افکنده است. اما آیا این جنگ تجاری می تواند به معنای واقعی کلمه بر قیمت نفت خام تاثیرگذار باشد و این تاثیرگذاری به چه میزان است؟

در این باره مرتضی فیروزی عضو کمیته سوآپ و بنکرینگ اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی معتقد است که اگر جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین و متعاقب آن آمریکا با اروپا ابعاد گسترده ای به خود بگیرد یقینا نرخ رشد اقتصاد جهان تنزل می یابد و معنای قرینه این کلام این است که تقاضا برای نفت خام کاهش می یابد. اما از سویی دیگر چون بازارهای جدیدی در دنیا وارد صحنه تقاضای انرژی می شوند مانند بازار آفریقا که بازار بکری محسوب می شد و برخی از کشورهای کوچکتر آسیای جنوب شرقی که وار مدار توسعه شده اند، می توانند تا حدی نقصان تقاضا از سوی کشورهای درگیر جنگ تعرفه ای راجبران کنند.

این کارشناس نفتی در ادامه افزود: اما از آنجا که آمریکا در تولید نفت شیل به شدت فعال شده است، تا حدی پیش بینی ها از میزان عرضه نفت خام در بازارهای جهانی را با چالش روبرو کرده است. نخست اینکه آمار دقیقی از میزان ذخایر نفت شیل آمریکا در دسترس نیست تا بتوان حدس و گمان هایی از آینده میزان عرضه این نفت به بازار زد. از سویی دیگر آمریکا هیچ محدودیتی در میزان عرضه بازارهای صادراتی نفت برای خود قائل نیست. این در حالی است که برای مثال روس ها عضو اوپک نیستند اما در قالب همکاری با اوپک چهارچوبی را تعیین کردند که از آن میزان بیشتر نفت تولید نمی کنند.

وی همچنین در مورد آینده عرضه و تقاضای جهانی نفت گفت: با روند رو به رشد مصرف انرژی در دنیا، همچنان شاهد سیر صعودی تقاضا برای نفت خام و گاز و فرآورده های نفتی خواهیم بود. اما در سمت عرضه همیشه فضا کمی غبارآلود و مبهم بوده است. برای مثال تحریم ناگهانی ایران و ونزوئلا از یک سو و افزایش روزافزون میزان تولید نفت شیل آمریکا از سوی دیگر سبب شده تا پیش بینی ها از سمت تولید نفت چندان به واقعیت همسو نباشد.