۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

چرا قیمت تمام شده تولیدبرق در ایران بالا است؟/ مخالفت با تعرفه ها به دلیل ابهام درتعیین الگوی مصرف

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبر: 352227
چرا قیمت تمام شده تولیدبرق در ایران بالا است؟/ مخالفت با تعرفه ها به دلیل ابهام درتعیین الگوی مصرف

به عقیده نمایندگان، شیوه اعمال رشد مصرف که 300 کیلووات ساعت را در مناطق عادی درنظر گرفته است، جهش قابل توجه قیمت را برای مشترکینی که حتی اندکی از این الگو بالاتر مصرف کنند به همراه خواهد داشت.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ یک تحلیلگر حوزه اقتصاد برق معتقد است بحران برق در تابستان، صرفا با مصوبات و قیمت برق درست نخواهد شد.

احسان امیدی در گفت وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به مصرف نامتعادل برق در کشور که از مشکلات اساسی مدیریت برق است گفت: با وجود آنکه در قسمت تولید ظرفیت نصب شده قابل قبولی را داریم، اما به دلیل مصرف نامتعادل و اختلاف زیاد بین پیک تابستان و زمستان در مدیریت مصرف دچار مشکل هستیم و در ایامی از سال خاموشی داریم.

وی با اشاره به نامتعادل بودن نمودار بار گفت: نمودار بار مصرف نامتعادل، بر روی صرفه اقتصادی تولید برق اثر می گذراد. بعضی نیروگاه ها در طی سال به دلیل مصرف کم در مدار قرار نمی گیرند، اما احداث و نگهداری از آنها هزینه دارد. این امر باعث می شود تولید اقتصادی برق به لحاظ ضریب بار شبکه، پایین باشد و صرفه اقتصادی نداشته باشد، و این اتفاق اثر خود را در قیمت تمام شده برق نشان می دهد و باعث افزایش قیمت می شود.

امیدی در ادامه گفت: پلکانی کردن قیمت برق از اقدامات رو به جلو است که در مدیریت مصرف برق اثرگذار بود، اما این در همه جای دنیا مرسوم است که از مشترکان پرمصرف هزینه بیشتری دریافت می شود، و در واقع به گونه ای برخورد می شود تا مشترک مصرف خود را اصلاح کند.

وی با اشاره به طرح افزایش هزینه برق مشترکین پرمصرف که به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش مصرف برق می باشد گفت: قرار بود با این کار مشترکین پرمصرف سیگنال قیمتی دریافت کنند تا مصرف را مدیریت کنند.

این تحلیلگر اقتصاد برق درباره مخالفت مجلس با افزایش قیمت برق  که قرار بود از ابتدای اردیبهشت اعمال شود گفت: طرحی که هیات وزیران به پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب رساند، مشکلی دارد که حساسیت نمایندگان به ویژه کمیسیون انرژی را به همراه داشته است. به عقیده نمایندگان، شیوه اعمال رشد مصرف که 300 کیلووات ساعت را در مناطق عادی درنظر گرفته است، جهش قابل توجه قیمت را برای مشترکینی که حتی اندکی از این الگو بالاتر مصرف کنند به همراه خواهد داشت. این طرح برای مشترکانی که 305 کیلووات ساعت برق مصرف کنند نیز افزایش 23 درصدی را اعمال خواهد کرد، در حالی که باید برای این دسته سیاست دیگری اعمال شود. از طرفی در مناطق گرمسیر جنوب، رشد 23 درصدی با توجه به گرمای جنوب و استفاده از وسایل سرمایشی عدد بزرگی است.

امیدی در ادامه اظهار داشت: نامشخص بودن مشترکین پرمصرف که وزارت نیرو در سال های گذشته انتشار اطلاعات آنها را محرمانه تلقی می کند هم حساسیت نمایندگان مجلس را به همراه داشته است. از طرفی ابهام در تعیین الگوی مصرف نیز از جمله ایراداتی بود که به این طرح گرفته شد. اما ایراد قانونی مجلس که خبر آن نیز از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد و لینک خبر ساعاتی بعد حذف شد، ظاهرا صحت ندارد و چنین نامه ای از سوی رئیس مجلس ابلاغ نشده است. اما به نظر می رسد با شرایط موجود نمایندگان کمیسیون انرژی به دلیل فشار بر مشترکین، مخالفت داشتند و آنرا لغو کردند، وگرنه همین افزایش 7 درصدی که سال قبل نیز اعمال شد را با ایرادی که نمایندگان به این افزایش گرفته اند، می شد در سال قبل نیز لحاظ کرد که به نظر می رسد در این زمینه سلیقه ای عمل شده است.