۰ نفر

ابراز تأسف لندن از پایان معافیت نفتی ایران

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۵۳
کد خبر: 348703
ابراز تأسف لندن از پایان معافیت نفتی ایران

وزارت امور خارجه انگلیس از تصمیم واشنگتن برای تمدید نکردن معافیت برای خریداران نفت ایران ابراز تأسف و اعلام کرد: برجام برای امنیت ما حائز اهمیت است و دولت انگلیس به آن متعهد می‌ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت: ما با شرکای اروپایی‌مان همکاری می‌کنیم و تا زمانی که ایران به تعهداتش در برجام متعهد است، این توافق حفظ می شود.
دولت انگلیس پس از خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران، بارها ناخرسندی خود را به مقام‌های واشنگتن اعلام کرده است. «بوریس جانسون» وزیر خارجه مستعفی انگلیس که تیرماه سال گذشته در اعتراض به طرح نخست‌وزیر درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری کرد، تلاش زیادی را به خرج داد تا کاخ سفید را برای ماندن در برجام متقاعد کند. 
در همین ارتباط، وی درست یک هفته پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام به واشنگتن سفر کرد تا در رایزنی با نمایندگان کنگره و مقام‌های ارشد این کشور، مانع خروج آمریکا از برجام شود.
با این ‌حال «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شد به اجرا گذاشت.
سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه و بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
در راستای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت‌های خود در ایران، اعلام کرد که ساز وکار مالی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با ایران و فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می‌کند.
بهمن‌ماه گذشته وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس از ثبت کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX) خبر دادند که در گام نخست، تجارت کالاهای اساسی(مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد و بتدریج دامنه‌ آن گسترش خواهد یافت.
واشنگتن چندی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد و دیروز نیز کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نمی‌کند و به عبارتی هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد.
رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران از تصمیم واشنگتن 'عمیقاً' ابراز تأسف کرد و گفت: این رویکرد ناکارآمد و ضد ایرانی آمریکا بسیار تهاجمی بوده اما به اهداف خود دست نخواهد یافت.
نورمن لامونت نیز یادآور شد: یقین دارم افکار عمومی ایران از اینکه آمریکا برنامه حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برای عادی‌سازی روابط با غرب را تضعیف می‌کند، متأسف هستند. به ‌این ‌ترتیب بسختی می‌توان حس بیزاری ایرانیان از غرب را سرزنش کرد.
وی که از سوی دولت انگلیس مأموریت ویژه تقویت روابط تجاری با ایران را بر عهده دارد، تصمیم آمریکا را اقدامی 'نابخردانه' و 'ناکارآمد' خواند که ‌ترمیم آن سال‌ها طول خواهد کشید.
مایا کاسیانچیچ سخنگوی امور خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز امروز در حاشیه نشست کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: ما از اعلامیه دیروز ایالات‌متحده مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی، متأسفیم. این اقدام بیش ‌از پیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند. 
وی، برجام را عنصر کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته‌ای جهان خواند که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به ‌اتفاق آرا به تصویب رسید و برای امنیت منطقه و جهان حیاتی است.
کاسیانچیچ ادامه داد: اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 14بار آن را تأیید کرده پایبند بماند، به پایبندی به این توافق ادامه خواهد داد.
بسیاری از کشورهای منطقه ازجمله عراق، چین، هند و ترکیه به این تصمیم واشنگتن واکنش نشان دادند و اقدام یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهای منطقه را نپذیرفتند.
اقدام یکجانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است و بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه‌درصدی بوده که بیشترین میزان افزایش در سال 2019 می‌باشد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه اخیر و ضد ایرانی ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران اظهار کرد: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های موردنظر، جمهوری اسلامی ایران اصولاً ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.
وی افزود: با این‌حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به‌صورت مستمر با تمامی نهادهای ذی‌ربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.
موسوی ادامه داد که نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس‌شده و بزودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.