۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

باران سرانجام به رودخانه‌های بلوچستان رسید/ رکورد بارش‌های فروردین در اختیار کارون بزرگ

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۷
کد خبر: 348564
باران سرانجام به رودخانه‌های بلوچستان رسید/ رکورد بارش‌های فروردین در اختیار کارون بزرگ

رکورد بارندگی ها در فروردین ماه برای نخستین بار از مرز 250 میلی متر در 10 سال گذشته گذر کرد و تمامی حوضه های آبریز سیراب شدند، اگرچه رشد بارش های 11 ساله و 50 ساله در هامون، مشکیل همچنان منفی است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ پرونده بارش های فروردین ماه با ثبت رکوردهای جدیدی در نقاط مختلف کشور به بسته شد.  گزارش دفترمطالعات پایه منابع آب نشان می دهد، طی این ماه در سطح کشور 89.6 میلی متر باران ثبت شده است. در فروردین رکورد بارندگی های کشور در 50 سال اخیر جابجا و رکورد بارندگی در تمامی استان های کشور از متوسط 50 ساله فراتر رفت.

براساس این گزارش، بیشترین بارندگی یک ماه نخست نیمه دوم سال آبی جاری، در حوضه آبریز"خلیج فارس و دریای عمان" با 138.2 میلی متر بارندگی ثبت و پس از آن "دریاچه ارومیه" با 112.9 میلی متر بارش در جایگاه دوم قرار گرفت. حوضه آبریز "مرزی شرق" با 34 میلی متر بارندگی کمترین میزان بارش در فروردین ماه سال جاری را ثبت کرده است، اما این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد رشد داشته است.

حوضه آبریز "خلیج فارس و دریای عمان" با 521.3 میلی متر بارندگی، رکورددار بارش های ثبت شده کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نیز است. این حوضه بیشترین بارندگی های فروردین ماه را به خود اختصاص داده است و بارش های ثبت شده در آن سرانجام به "رودخانه های بلوچستان" نیز رسید. کمترین میزان بارندگی کشور در بین حوضه های آبریز در "مرزی شرق" با 99.2 میلی متر بارندگی ثبت شده است که در دهه سوم فروردین ماه با یک رشد قابل توجه، میانگین بارندگی این حوضه آبریز طی دوره های 11 ساله و 50 ساله را جابجا کرده است.

درحوضه های آبریز درجه 2 "دریای خزر"، بیشترین بارندگی یک ماه نخست نیمه دوم سال آبی جاری، در "اترک" با 178.1 میلی متر بارندگی ثبت شد و جایگزین "تالش، مرداب انزلی"  شد. کمترین میزان بارندگی در این حوضه آبریز در " قره سو، گرگان" با 68.8 میلی متربارندگی به ثبت رسید. اما بیشترین بارندگی در این حوضه آبریز از ابتدای سال آبی جاری تا کنون همچنان متعلق به "تالش، مرداب انزلی" با 921.9میلی متر بارش است.

در حوضه های آبریز درجه 2 "خلیج فارس و دریای عمان" بیشترین بارندگی ها طی یک ماه گذشته در کارون بزرگ با 233.9 میلی متر بارش ثبت شده است. پس از آن کرخه با 223.1 میلی متر بارندگی در جایگاه بعدی قرر دارد. کمترین میزان بارندگی ثبت شده در این حوضه آبریز نیز متعلق به "رودخانه های بلوچستان" با 42.3 میل متر بارندگی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک رشد قابل توجه 99.2 درصدی را تجربه کرده است. در "رودخانه های بلوچستان" طی مدت مشابه سال قبل تنها 0.3 میلی متر بارش ثبت شد.

در حوضه آبریز درجه 2 "فلات مرکزی" بیشترین بارش ها در "طشک، بختگان، مهارلو" با 160.4 میلی متر بارش ثبت شده است. این حوضه از پربارش های کشور طی یک ماه گذشته بوده است. کمترین بارندگی این حوضه در "کویر درانجیر" با 33.3 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است.

در حوضه های آبریز درجه دو "مرزی شرق"، بیشترین بارش یک ماه گذشته در "پترگان، خواف" با 55.6 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است، کمترین بارش ها نیز در"هامون، مشکیل" با 15.5 میلی متر بارندگی ثبت شد. در این حوضه آبریز بارش های ده روز اخیر منجر به مثبت شدن درصد اختلاف بارندگی در میانگین ی11 ساله و 50 ساله شد، اما "هامون، مشکیل" همچنان از رشد منفی در میانگین 11 ساله و 50 ساله برخوردار است.

 در این حوضه آبریز به گفته روح الله سرگزی، معاون مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان به اقتصادآنلاین، همچنان  با وجود رشد قابل توجه بارش ها در سال آبی جاری، تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی قرار دارد.

انرژی