۰ نفر

به عنوان مهمترین اولویت زیرساختی عراق؛

صنعت برق بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری ایران

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 339831
صنعت برق بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری ایران

صنعت برق مهمترین اولویت زیرساختی عراق و از مهمترین بسترهایی است که دولت این کشور بر روی توسعه آن طی سالهای آینده برنامه ریزی کرده است، بستری که برای فعالان و سرمایه گذاران ایرانی می تواند جذاب و سودآور باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق روز سه شنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی برق و تجهیزات نیروگاهی کشورمان در بغداد گفت: تمرکز بر بخش های مختلف صنعت برق، موجب ایجاد فرصت های جدیدی در تجارت دو کشور خواهد بود و بستری برای ورود فعالان ایرانی است.

ناصر بهزاد با برشمردن زمینه های ورود شرکت های ایرانی در عراق اظهار داشت: در کنار صادرات مستقیم برق ایران به عراق پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۹ ظرفیتی معادل حداقل ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار صادرات تجهیزات، ادوات و قطعات برقی به عراق از کالاهای با کیفیت ایرانی قابل تامین باشد.

وی افزود: شبکه های انتقال و توزیع عراق نیازمند اصلاح، تعمیر و بازسازی است و از این حیث انجام همکاری های فنی و انتقال فناوری راهی موثر در تقویت تعاملات دو کشور خواهد بود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: با توجه به نیاز عراق به روزانه ۲۲ هزار مگاوات و عدم تامین کامل تقاضای موجود به نظر می رسد انجام سرمایه گذاری های زیرساختی و مشارکت با عراق در ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس و توسعه طرح های خورشیدی برای افزایش همکاری ها لازمست.

بهزاد تاکید کرد: ارتباط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان بویژه عراق همواره ارتباطی راهبردی و روبه جلو می باشد و تحقق این نگاه در سایه مشارکت حداکثری شرکت های توانمند ایرانی حاصل می شود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق به سه برنامه ترویجی پیش بینی شده در جریان این نمایشگاه اشاره کرد.

وی گفت: برگزاری کارگاه آموزشی چگونگی ورود به مناقصات و طرح های صنعت برق، نشست شرکت های مشارکت کننده در نمایشگاه با مدیران منتخب وزارت برق عراق و انجام بازدید گروهی از بازارهای عمده این صنعت با هدف ترویج و هموارسازی بستر بازاریابی تخصصی دنبال و اجرایی خواهد شد.

نخستین نمایشگاه تخصصی برق و صنایع وابسته، روز دوشنبه با حضور 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران و 'لوی الخطیب' وزیر برق عراق و جمعی از فعالان ایرانی و عراقی این حوزه صنعتی در مرکز دائمی تجارت ایران در محل نمایشگاه بین الملل بغداد آغاز بکار کرد.

مسجدی در مراسم افتتاح این نمایشگاه، گفت: تلاش داریم در بخش های مختلف صنعت برق زمینه فعالیت شرکت های ایران را در بازار عراق بیش از پیش فراهم کنیم و در کنار صادرات برق، صادرات تجهیزات و قطعات مربوط به صنعت برق نیز داشته باشیم.

وزیر برق عراق نیز که بتازگی نیز از ایران دیدن کرده است، طی سخنانی در این مراسم، شرکت های ایرانی را شرکت هایی توانمند خواند و از برگزاری این نمایشگاه و همکاری با طرف ایرانی استقبال کرد.