۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

از سرگیری صادرات نفت کردستان عراق به ایران/ فشار آمریکا علت توقف سوآپ نفت بود

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 338068
از سرگیری صادرات نفت کردستان عراق به ایران/ فشار آمریکا علت توقف سوآپ نفت بود

کردستان عراق که در هفته های گذشته صادرات نفت به ایران را متوقف کرده بود، اعلام کرد صادرات را مجددا از سر می گیرد. مقامات این اقلیم اعلام کردند فشار آمریکا دلیل توقف صادرات نفت به ایران بوده است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان ؛ وزارت نفت و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق دربیانیه ای اعلام کرد صادرات مشروط نفت به ایران را آغاز خواهد کرد.

در بیانیه ی منتشر شده رسانه های محلی، بخش دولتی کردستان عراق از روز پنجشنه توقف صادرات نفت به ایران را تغییر و  اعلام کرد مجتمع های پالایشگاهی مجاز می توانند محصولات نفتی خود را به ایران وارد کنند.

کردستان عراق دو معافیت صادراتی به محصولات نفتی استخراج شده از تاسیسات نفتی منطقه کردستان و محصولات فرآورده های نفتی استان های دیگر عراق که مجوز رسمی برای صادرات نفت از وزارت نفت عراق داشته باشند را شامل می شود. این معافیت به مشتقات نفت خام نیز مربوط می شود.

توقف صادرات نفت عراق به ایران پس از تحریم آمریکا و اعمال فشار از سوی این کشور انجام شد. به گفته یکی از مقامات کردستان، این بخش تابع دولت مرکزی عراق است و مطابق با دستورات آنها عمل می کند. مقامات کردستان عراق با اشاره به اینکه آمریکایی ها از صادرات نفت به ایران ناراحت هستند گفت: در واقع فشار آمریکایی ها پشت این ممنوعیت صادرات نفت به ایران قرار دارد.

این درحالی است که پس از ممنوعیت صادرات نفت  کردستان عراق، محصولات نفت ایران همچنان به بخش کردنشین عراق صادر می شود و ممنوعیت مبادلات به صورت یکطرفه و از سوی بخش عراقی اعمال شده است.

ایالات متحده در آخرین تحریم ها، به منظور به صفر رساندن صادرات نفت ایران، این محصول را مورد هدف قرار داد و به منظور حفظ تعادل قیمت در بازار به هشت کشور معافیت تحریمی اعطا کرد. آمریکا به کشور همسایه عراق نیز یک معافیت 90 روزه داد تا همچنان به واردات برق و گاز طبیعی از ایران ادامه دهد.

ایران و عراق با سوآپ نفتی مبادله محصولات نفتی انجام می دادند. هرچند که مقامات عراقی به دنبال رایزنی با واشنگتن برای معافیت تحریم های ایران هستند و اعلام کرده اند هیچ فشار خارجی موجب نمی شود تا مبادلات اقتصادی خود با ایران را متوقف کنند، اما به دنبال افزایش فشار از سوی مقامات آمریکایی، وزارت منابع طبیعی اقیلم کردستان اعلام کرد صادرات نفت خام و فراورده های نفتی به ایران را به رغم توافق های قبلی که بین ایران و اقلیم کردستان وجود داشت متوقف می کنند.

احتمالا کردستان عراق به این دلیل که ممکن است ایران صادرات گاز به این منطقه را متوقف کند، مبادله فراورده های نفتی را دوباره آغاز کرده اند.