۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا وزارت نیرو تفکیک عوارض برق از مبدا را اجرایی می‌کند؟/ مطالبات مالی نیروگاه داران حوصله وزیر را سر برد

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 337888
آیا وزارت نیرو تفکیک عوارض برق از مبدا را اجرایی می‌کند؟/ مطالبات مالی نیروگاه داران حوصله وزیر را سر برد

در نشست هم اندیشی فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی در حاشیه یازدهمین نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی با اشاره به عدم پرداخت به موقع مطالبات بخش خصوصی، اظهار شد وزارت نیرو باید ضمانت اجرایی بازگشت پول برای سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند.

اقتصادآنلاین_ لیلا میبان ؛ نشست وزیر نیرو با فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی در حاشیه نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از  انجمن های خصوصی انرژی های تجدیدپذیر به ارائه چالش ها و مشکلات این حوزه پرداختند.

مهمترین چالش های مطرح شده در این جلسه به تاخیر در بازپرداخت عوارض متعلق به تجدیدپذیرها مربوط می شد. نمایندگان بخش خصوصی به اتفاق در بحث تاخیر  پرداخت این عوارض از سوی وزارت نیرو تاکید داشته و خواستار شتاب در تسویه بدیهی ها و پرداخت سهم 8 درصدی عوارض تجدیدپذیرها، از سوی آن وزارت شدند.

 با تکرار این مطالبات از سوی نمایندگان بخش خصوصی، دکتر اردکانیان با اشاره به وقت محدود جلسه، درخواست کرد تا از تکرار دوباره مسائل مربوط به پرداخت مطالبات خودداری شود.

سپس دکتر مددی نماینده اتاق بازرگانی با اشاره به چرخه معیوب دریافت و پرداخت پول برق گفت: در شش ماه گذشته به دلیل چرخه معیوب، هیچ قسمتی از مطالبات پرداخت نشده و انتظار تجدیدپذیرها این است آنچه به وزارت نیرو مرتبط می شود برطرف گردد.

وی با اشاره به اینکه امکان تولید 4 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر با این وضعیت وجود ندارد گفت: یکی از مسائل بحث نرخ ارز است. قالب سرمایه گذاری در 5 سال اخیر انجام شده است و با این نرخ ارز سرمایه گذاران که غالبا از منابع خارجی تامین مالی دارند و یا از صندوق توسعه ملی قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند.

در بخش دیگری از نشست به مشارکت وزارت نفت در بازپرداخت پول اشاره شد تا بخش فسیلی بتواند از تجدیدپذیرها خرید داشته باشد.

سپس به ضمانت اجرایی برگشت پول برای سرمایه گذاران خارجی اشاره شد که باید از سوی وزارت نیرو بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در بخشی از نشست با اشاره به نقش وزارت نیرو در به تعویق افتادن پرداخت مطالبات نیروگاه ها اعلام شد بانک مرکزی سازوکارهای تفکیک عوارض را فراهم کرده است و در انتظار نامه توانیر است تا تفکیک راشروع کند,اما توانیر تاکنون به امضای نامه و صدور مجوز مبادرت نکرده است.

 در ادامه صادق زاده معاون وزیر نیرو در ساتبا با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی سرمایه گذاران به مشکل ذیحسابی اشاره و گفت: بانک مرکزی در انتظار اجازه ذیحسابی است که تا دو هفته آینده این اجازه صادر خواهد شد.

 وی با اشاره به مسئله افزایش نرخ خرید تضمینی گفت: برای افزایش نرخ خرید تضمینی منابع کافی برای تامین وجود ندارد در نتیجه 7 منبع بالقوه دیگر از جمله منابع مهم سوخت صرفه جویی شده برای پرداخت صورتحساب ها ورود کند.

متولی زاده مدیرعامل توانیر نیز با اشاره به اینکه نیروگاه های تجدیدپذیر تنها می خواهند به نخ باریک عوارض وصل شوند گفت:  این بخشی از منابع است و باید از بخش های دیگر از جمله سوخت صرفه جویی و مشارکت مردم در این راه و اصلاح تعرفه پرمصرف ها  هزینه ها را تامین کنیم.

این درحالی است که سرمایه گذاران به مطالبات به حق خود و عدم تاخیر در بازپرداخت ها از محل عوارض ناشی از پرداخت قبوض مشترکین اشاره دارند که تاکنون از سوی مسئولین وزارت نیرو با یک موافقت جدی روبرو نشده اند.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های. تجدیدپذیر امروز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران پایان می یابد.