۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آبهای اروپا به کمک زمین می‌آیند / کلید تنظیم تغییرات اقلیمی، در گرو اقیانوس های اروپا

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۱
کد خبر: 333373
آبهای اروپا به کمک زمین می‌آیند / کلید تنظیم تغییرات اقلیمی، در گرو اقیانوس های اروپا

آبهای اروپا، محرک واژگونی جریان‌های عمیق اقیانوس هستند. تاکنون تصور می شد این واژگونی در دریای لابرادور کانادا رخ می دهد. پیش بینی صحیح مکان واژگونی های عمیق اقیانوسی در پیش بینی تغییرات اقلیمی و تنظیم گرمایش زمین موثر است.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ تاکنون مطالعات بسیاری درباره تاثیر حرکات اقیانوسی و آبهای اقیانوسی در تغییرات دمای زمین و تغییرات اقلیمی انجام شده است. اقیانوس‌ها مهم‌ترین بخش چرخه آب و هوایی زمین محسوب می‌شوند و نقش تعیین کننده‌ای در تغییرات جوی دارند. مدلسازی های جدید دانشمندان خبر از تاثیر آبهای سطح اقیانوس های اروپا در تنظیم تغییرات اقلیمی می دهند.

آبهای اروپا، محرک واژگونی جریان‌های عمیق اقیانوس هستند که این اتفاق می‌تواند به پیش‌بینی تغییرات اقلیمی کمک کند. یک  مطالعه بین المللی 21 ماهه بر روی اقیانوس های اروپا نشان می‌دهد، گردش واژگون اقیانوس اطلس، که به تنظیم آب و هوای زمین کمک می‌کند، بسیار متغییر است و عمدتا به دلیل تبدیل آب گرم، شور و کم عمق به آب سردتر، تازه تر و عمیق‌تر که به واسطه حرکت جنوب به حوضه‌های ایسلند هدایت می‌شود شکل می گیرد.

بررسی این ایده ها به دانشمندان کمک می کند تا ذوب شدن یخ های قطبی و تغییرات آینده را که موجب می شود اقیانوس ها بتوانند اثرات تغییرات اقلیمی را با ذخیره کربن موجود کاهش دهند، پیش بینی کنند.

مطالعات  و مدلسازی های جدید نشان می دهد که بسیاری از واژگونی ها و تغییرات اقیانوسی در دریای لابرادور کانادا اتفاق نمی افتد، بلکه در منطقه ای بین گرینلند و اسکاتلند رخ می دهد. این واژگون‌های اقیانوسی، آبهای گرم، شور و کم عمق را به وسیله جریان و باد از مناطق گرمسیری و تروپیکال به مناطق شمالی حرکت و به سمت  آب ها سرد، تازه و عمیق در حوضه بین ایسلند و ایرمینگر می فرستند.

این انحراف معکوس در بخش شرقی اقیانوس، هفت برابر بیشتر از لابرادور است و 88 درصد کل واریانس در سراسر آتلانتیک شمالی در طول 21 ماه مطالعه را به خود اختصاص داده است.

سوزان لویز، استاد اقیانوس شناس درباره یافنه های جدید می گوید اگرچه یافته های جدید غیرمنتظره به نظر می رسد، اما به دانشمندان در پیش بینی تغییرات گردش واژگون نصف النهار کمک می کند که در نهایت در پیش بینی تغییرات آب و هوایی بسیار موثر است.

سوزان لویز در ادامه می گوید: برای کمک به پیش بینی شرایط آب و هوایی در سال ها و دهه های پیش رو، ما باید بدانیم این گردش واژگون نصف النهار دقیقا در کجا اتفاق می افتد و چه چیزی باعث تغییر آن خواهد شد.

پنی هالیدی از مرکز اقیانوس شناسی ساوتهمتون در این‌باره می گوید: واژگونی مقدار زیادی از کربنی که از فعالیتهای انسانی ایجاد شده است را به اعماق اقیانوس ها خواهد برد که این اتفاق منجر به کاهش گرمایش زمین خواهد شد. به گفته پنی هالی بزرگترین مخزن کربن انسانی در آتلانتیک شمالی قرار دارد. واژگونی همچنین گرمای مناطق گرمسیری را به سمت شمال منتقل می کند. این بدان معنی است که هرگونه تغییر در آن بر یخچال های قطب شمال اثرگذار خواهد بود. در نتیجه شناختن آنچه اتفاق می افتد و آنچه در سال های آینده اتفاق خواهد افتاد در جلوگیری از گرمایش زمین بسیار حیاتی است.

این مطالعه که نتایج آن به تازگی منتشر شده است در یک برنامه تحقیقاتی بین المللی به مدت 21 ماه بر روی قطب شمال صورت گرفته است.