۰ نفر

تجدیدساختار صنعت برق در گرو اصلاح اقتصاد انرژی است

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۵
کد خبر: 279717
تجدیدساختار صنعت برق در گرو اصلاح اقتصاد انرژی است

مدیرعامل شرکت شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: هرگونه تجدیدساختار یا ایجاد تغییر در صنعت برق بدون توجه به اقتصاد صنعت برق بدون نتیجه خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «آرش کردی» امروز (سه شنبه) در دوازدهمین همایش بین المللی انرژی، توجه به اقتصاد صنعت برق را تنها راهکار گذر از مشکلات کنونی این صنعت برشمرد.
وی ادامه داد: نمی توان انتظار تحول در این صنعت را داشت اما به موضوع اقتصاد برق بی توجه بود.
مدیرعامل توانیر گفت: مجموع شاخص های اقتصادی، فاصله بسیار زیاد قیمت تمام شده برق با ارقام دریافتی از مشترکان را نشان می دهد که این موضوع باید جدی تر پیگیری شود.
کردی تاکید کرد هزینه های تولید برق فقط مربوط به ساخت نیروگاه نمی شود و به ازای هزینه افزایش هر یک مگاوات ظرفیت تولید برق، باید 5.3 برابر در ایجاد سایر ظرفیت های مورد نیاز شبکه مانند بخش های فوق توزیع، انتقال و توزیع سرمایه گذاری شود.
کردی گفت: بعد از انقلاب اسلامی در حالی که جمعیت کشور 2.2 برابر افزایش یافته بود، ظرفیت نصب شده در همه بخش های صنعت برق 10 تا 13 برابر افزایش یافت که نگهداری این میزان شبکه و ظرفیت نصب شده به سرمایه گذاری نیاز دارد.
وی یادآوری کرد: ایران اکنون از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاهی در رتبه چهاردهم دنیا و از نظر میزان تولید انرژی، تبادل برق، بازده نیروگاهی و توانمندی ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در رتبه نخست منطقه قرار دارد.

 16 سال بدون خاموشی سراسری برق 
مدیرعامل توانیر گفت: اکنون فقط برخی روستاهای زیر 10 خانوار کشور از نعمت برق برخوردار نیست؛ در حالی که در دنیا بیش از یک میلیارد نفر هنوز از روشنایی برق بی بهره اند.
کردی ادامه داد: بیش از 16 سال است خاموشی سراسری برق (بلک اوت) نداشته ایم و اگر از دیدگاه مصرف کنندگان به این موضوع نگاه کنیم، احساس رضایت نسبی از برق را درک می کنیم.
وی یادآوری کرد بیشترین میزان برق کشور از طریق نیروگاه های فسیلی و فقط پنج درصد با کمک دیگر انواع نیروگاه ها تامین می شود.
به گزارش ایرنا، قانون برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده است قیمت آب و حامل های انرژی را با رعایت ملاحظات اجتماعی- اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به تدریج تا پایان سال 1399 اصلاح کند.
اکنون هر کیلووات ساعت برق با نرخ کمتر از 80 تومان عرضه می شود، در حالی که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب سوخت، بیش از 10 تومان است.
دوازدهمین همایش بین المللی انرژی با شعار «سامانه های خلاق در زنجیره آب، انرژی و محیط زیست» امروز در پژوهشگاه نیرو کار خود را آغاز کرد و تا فردا ادامه دارد.