۰ نفر

مشکلات واردات برق عراق از ایران حل می‌شود

۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸
کد خبر: 174482
مشکلات واردات برق عراق از ایران حل می‌شود

سفیر عراق در ایران گفت: نمایندگان دو کشور در حوزه مسائل برق و انرژی در زمینه از سرگیری صادرات برق ایران به عراق در حال مذاکره اند و با وجود حکمفرمایی روح برادرانه بر روابط دو کشور، به زودی مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

«راجح الموسوی» در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت صادرات برق ایران به عراق افزود: وجود مطالبات مالی بین دو کشور دوست و همسایه یعنی ایران و عراق همچون وجود اختلاف بین اعضای یک خانواده امری طبیعی است، اما با روحیه برادرانه و تعامل بین دو طرف نگرانی نداشته و مطمئنیم مشکلات به سهولت حل می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: آنچه مهم است دو کشور تمایل به حل مشکلات فیمابین دارند و طبیعی است در این مسیر برخی اشکالات در زمینه های سیاسی، اقتصادی یا تجاری نیز هر از گاهی بروز کند.

سفیر عراق در ایران تاکید کرد: روح برادرانه ای که بر روابط دو کشور حکمفرماست سبب می شود تا مشکلات به سادگی حل شود؛ بویژه اینکه مقام معظم رهبری نیز بارها بر تقویت روابط ایران و عراق توصیه و تاکید داشته اند.

وی تصریح کرد: تا آنجایی که مطلع هستم نمایندگان ایران و عراق در حوزه مسائل برق و انرژی در این زمینه در حال مذاکره اند و به زودی مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

 پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت صادرات برق به کشور عراق، خاطرنشان کرده بود، مذاکره با مسوولان عراقی ادامه دارد، اما هنوز قرارداد جدیدی منعقد نشده و به همین دلیل صادرات به این کشور متوقف است.

وی میزان بدهی برقی این کشور را یک میلیارد و 200 میلیون دلار برشمرد که به دلیل پایین آمدن درآمدهای نفتی این کشور (متاثر از کاهش قیمت نفت)، قادر به پرداخت آن نبوده و بر همین اساس از آغاز دی ماه صادرات برق به این کشور متوقف شده است.

** تامین امنیت مهندسان و پیمانکاران ایرانی در عراق

راجح الموسوی همچنین درخصوص حادثه تروریستی نیروهای متخاصم داعش در نیروگاه «دبیس» شهر کرکوک عراق و شهید و مجروح کردن تنی چند از مهندسان ایرانی، بیان داشت: اکنون عراق به نمایندگی از کل جهان در حال جنگ با تروریست های داعش است؛ البته حوادث تروریستی این روزها حتی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نظیر کانادا، فرانسه، انگلستان و روسیه نیز رخ می دهد.

به گفته این مقام مسوول، عراق در پی تامین امنیت همه افراد خارجی و بویژه ایرانیانی است که برای توسعه و آبادانی این کشور تلاش می کنند؛ اما برخی اوقات عملیات تروریستی حادث می شود.

وی یادآوری کرد: امروز وضعیت امنیت در عراق به مراتب از گذشته بهتر شده و روزهایی را به یاد می آوریم که روزانه بین 30 تا 50 دستگاه خودرو در عملیات های تروریستی در این کشور منفجر می شد؛ البته با پیروزی هایی که اخیرا در برخی جبهه های جنگ در عراق به دست آمده، این موارد کمتر از گذشته شده است.

سفیر عراق تصریح کرد: تروریست ها با ادوات جنگی و تروریستی خود سعی در به خطر انداختن منافع ایران در عراق دارند، اما حادثه اسفناک نیروگاه دبیس یا سایر حوادث از این دست نمی تواند ایران را از حضور در عراق و اجرای طرح ها و پروژه ها بازدارد.

وی تاکید کرد: نهادهای ذیربط در این زمینه در حال اجرای وظایف خویش هستند و به حمایت از همه خارجی های حاضر در عراق بویژه ایرانی ها خواهند پرداخت.

«حمید چیت چیان وزیر نیرو» پیشتر از پرداخت هر گونه غرامت از سوی عراقی ها به ایران بابت این حادثه تروریستی اظهار بی اطلاعی کرد.

«بهمن صالحی» مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) در پی حادثه دبیس گفته بود، صنعت انرژی کشور بویژه صادرات تجهیزات آب و برق نیازمند حمایت ویژه نهادهای حکومتی با شرایط کنونی منطقه خاورمیانه و ناامنی های موجود است.

به گفته وی، با وجود خودکفایی نسبی صنعت برق، اما شرکت های فعال در این عرصه با مشکلات نبود حمایت امنیتی در کشورهای پر ریسک منطقه، حمایت نشدن از سوی بانک ها، بی مهری شرکت های بیمه و حتی شرکت های حمل و نقل مواجه هستند.

صالحی با توصیف عراق به عنوان اولویت نخست ایران در صادرات خدمات فنی و مهندسی، تاکید کرد: شرکت صانیر به شرط تامین امنیت از سوی عراقی ها آماده تکمیل همه پروژه های نیمه تمام خود در این کشور است.

حوالی صبح جمعه سی ام مهرماه گذشته، نیروهای متخاصم داعش در حمله به مناطقی از شهر کرکوک عراق، به نیروگاه دبیس این شهر یورش بردند و با تیرباران کمپین محل اقامت مهندسان ایرانی، چهار تن از آنان را به شهادت رسانده و سه تن دیگر را زخمی کردند.