۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

با ارز ۴۲۰۰ تومانی کسی به فکر تولید نبود/ اگر فاصله ارز آزاد و نیمایی از بین نرود، مرکز رانت و فساد خواهد شد

۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبر: 644202
با ارز ۴۲۰۰ تومانی کسی به فکر تولید نبود/ اگر فاصله ارز آزاد و نیمایی از بین نرود، مرکز رانت و فساد خواهد شد

نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی: ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده بود علاقه به تولید از بین برود و هیچکس دیگر به دنبال ‌تولید نباشد. به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه به صورت مستقیم، ضریب جینی نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره معضلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ جزو ضرر و زیان، ایجاد رانت و فساد و‌ خروج ارز هیچ فایده ای برای کشور نداشت.

وی ادامه داد: فقط برای روغن حدود ۲ میلیارد دلار ارز اضافه، صرف شد. یعنی مصرف کشور عدد کمتری بود اما این ارز باعث شده بود، مازاد نیاز کشور روغن خریداری شود و در کشورهای دیگر به فروش برسد.

نجفی منش بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده بود علاقه به تولید از بین برود و هیچکس دیگر به دنبال ‌تولید نباشد، از ابتدا گفتیم این ارز باید شناور باشد و بازار نرخ آن را تعیین کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: البته این را هم باید گفت درحال حاضر به دلیل اینکه فاصله بین ارز نیمایی و ارز آزاد وجود دارد، اگر به داد آن نرسیم مرکز فساد و رانت خواهد شد.

وی با اشاره به ضربه‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی به به تولید داخل، گفت: ارز ۴۲۰۰ انگیزه تولید داخل را از بین برده بود؛ به عنوان مثال در بخش کشاورزی و کشت مواد دامی، بخش عمده آن وارداتی است به همین دلیل قیمت کالا برای کشاورزی ارزان وارد می‌شد و برای کشاورز هم به صرفه بود به همین دلیل کسی فکر تولید نبود.

نجفی منش با اشاره به کاهش ضریب جینی به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیان کرد: دولت برنامه دارد تا اقشار آسیب پذیر را به نوعی حمایت کند؛ به عنوان مثال فردی که قبلا روغن ۱۷ هزار تومان خریدار می‌کرد امروز باید ۴۷ هزار تومان پرداخت کند و دولت مابه‌التفاوت آن را به مردم پرداخت می کند. به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه به صورت مستقیم، ضریب جینی نیز کاهش خواهد یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: دولت برای تمام مردم، سالی حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالای اساسی تخصیص می داد؛ این حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق خوبی بود و برنامه ریزی جدید دولت برای حمایت از مردم تصمیم خوبی است اما می‌توانست بهتر نیز باشد.

وی تصریح کرد: در سوئد، به عنوان نمونه یک خانواده ۴ نفری برای حداقل زندگی به ۱۰ هزار کرون هزینه دارد، اما درآمد این خانواده ۸ هزار کرون است و دو هزار کرون دیگر را دولت پرداخت می کند.

نجفی منش افزود: هزینه زندگی در شهر تهران با سایر شهرها و روستاها متفاوت است، فردی که در شهر دیگری زندگی می‌کند هزینه حداقل زندگی آن کمتر از فردی است که در تهران زندگی می‌کند و باید براساس میزان درامد و حداقل‌های زندگی از افراد حمایت شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هرکسی براساس نیازی که دارد و درآمدش باید از سمت دولت حمایت دریافت کند، خاطرنشان کرد: از آن فردی که درآمد کمتری دارد بیشتر حمایت شود و از آن فردی که درامد بیشتری دارد کمتر حمایت شود.