۰ نفر

انتظار ۴ ساله یک دامپروری برای مجوز

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۳۳
کد خبر: 618856
انتظار ۴ ساله یک دامپروری برای مجوز

۱۸ اسفند آخرین مهلت دستگاه‌ ها برای اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها و صدور الکترونیکی مجوز لازم برای کسب و کارهاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای فصیحی چهار سال پیش برای گرفتن مجوز تاسیس یک واحد دامپروری اقدام کرده، اما تاکنون مجوزی صادر نشده است.

 قانون رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده، اما تولیدکنندگان و کارآفرینان زیادی در این سال‌ها از سختی فرآیند دریافت مجوز خود گلایه‌مند بوده و بعضا سال‌ها در انتظار صدور مجوز خود بوده اند. در این گزارش، گفت و گویی با یکی از کارآفرینانی را می خوانید که سنگ اندازی های دستگاه ها به نوعی مانع کارش شده اند.

محسن فصیحی درخواست کننده مجوز دامداری از استان اصفهان گفت: چهار سال پیش به جهاد کشاورزی شهرستان فریدن مراجعه کردم و درخواست احداث یک واحد دامداری در زمین خودم به ابعاد ۱۱۵*۱۵ متر را داشتم. به همراه کارشناس جهاد کشاورزی به جهت بررسی زمین رفتیم. کارشناس جهاد زمین را تائید و اعلام کرد که مانعی وجود ندارد.

سپس من را به یک شرکت خصوصی معرفی کردند. این شرکت یک هزینه اولیه از من گرفت و تشکیل پرونده دادم. سپس گفتند که یک مهندس زیر نظر نظام مهندسی، باید زمین را نقشه برداری کند. برای این مرحله مجددا هزینه‌هایی را پرداخت کردم و نقشه تهیه شده را به شرکت تحویل دادم.

این شرکت تاکید کرد که باید ۱۷ استعلام را آماده کنم تا بتوانم یک دامداری نیمه صنعتی تاسیس کنم. برای هرکدام از استعلام‌ها نیز باید به یک دستگاه مراجعه می‌کردم، یک کارشناس برای بازدید می‌آمد و هزینه‌ای را هم پرداخت می‌کردم.

از زمین ۱۱۵ متری، ۳ متر باقی ماند!

هر کدام از دستگاه‌ها شرطی می‌گذاشتند. اداره آب گفت: زمین نزدیک به منبع آب است و باید ۱۰ متر پایین‌تر باشد و زمین ۱۱۵ متری، ۱۰۵ متر شد. اداره محیط زیست گفت: باید ۵۰ متر دیگر پایین‌تر برود و زمین به ۶۵ متر رسید. اداره بهداشت محیط گفت: باید ۲۰ متر دیگر پایین‌تر برود. تا اینکه در نهایت، تنها سه متر از زمین باقی ماند.

در مرحله آخر، زمانی که اداره گاز برای بازدید از زمین آمد، گفت: اگر بخواهیم گاز به این واحد تخصیص دهیم، باید چهار برابر هزینه اجرایی دامداری را پرداخت کنید! اداره برق نیز به همین صورت. تمام ۱۷ استعلام را گرفتم، اما برای زمینی با ابعاد ۳ در ۱۵ متر، که به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبود و مجبور شدم با سه فرزند کار را رها کنم.

شغل من اکنون دامداری است، اما یک دامداری برای خودم ندارم. هر سال زمستان، دامداری را به عهده همسرم می‌گذارم و خودم به دنبال کارگری در اصفهان می‌روم. سوالم این است که چرا با وجود اینکه در شهرستان خودم زمین و آب دارم، اما نمی‌توانم یک دامداری تاسیس کنم.

یکی از شرایط مدنظر اداره محیط زیست این بود که نباید بیشتر از ۲۰۰ راس دام داشته باشیم. در صورتی که هم اکنون، ۳۰۰ راس گوسفند را وسط روستا و در طویله خانه نگهداری می‌کنیم. چگونه است که برای طویله خانه مجوز دارم، اما برای این زمین که بیرون از روستا است، نمی‌توانم مجوز داشته باشم. این همه هزینه کردیم و هیچ نتیجه‌ای نداشت!