۰ نفر

رییس کمیسیون اصل ۹۰؛

داده‌های سازمان سنجش ادعای کاهش سطح علمی آزمون وکالت را رد می‌ کند

۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبر: 570688
داده‌های سازمان سنجش ادعای کاهش سطح علمی آزمون وکالت را رد می‌ کند

رییس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در تماسی که روز گذشته با رییس سازمان سنجش داشتم، نسبت به ورود غیرکارشناسی این سازمان درطرح تسهیل صدور مجوز تذکر دادم و رئیس سازمان سنجش هم اشتباه رخ داده را پذیرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص بررسی ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در صحن علنی مجلس گفت: در جلسات قبلی مجلس فرصت نشد تا ماده ۶ طرح تسهیل که به شیوه پذیرش وکلا می‌پردازد، مورد بحث قرار بگیرد اما امیدواریم که تا پایان هفته این بررسی به اتمام برسد و ماده ۶ هم تصویب شود.

وی افزود: بر اساس طرح تسهیل قرار است شیوه فعلی پذیرش وکیل که بر اساس ظرفیت گذاری عددی است حذف شود و معیار صلاحیت علمی جایگزین آن شود تا هر کسی که شایستگی داشته باشد، بتواند وکیل شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خاطر نشان کرد: برای سنجش صلاحیت علمی هم حد نصاب شناور در نظر گرفته شده است. یعنی اگر کسی بتواند ۷۰ درصد میانگین ۱ درصد برتر آزمون را کسب کند در آزمون پذیرفته می‌شود.

شجاعی ادامه داد: برخی وکلا نسبت به کاهش سطح علمی داوطلبان و پذیرش افراد کم سواد در حرفه وکالت اظهار نگرانی می‌کنند که برای پاسخ به این ابهام من با سازمان سنجش نامه نگاری کردم و اطلاعات مربوط به آزمون وکالت سال ۹۹ رو دریافت کردم.

وی افزود: بررسی اطلاعات آزمون وکالت سال ۹۹ نشان می‌دهد که کف نمره پذیرفته شدگان در این آزمون در برخی استان‌ها تا حدود ۷۶۰۰ هم می‌رسد. در همین شرایط مدل سازی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اگر حد نصاب شناور به تصویب برسد، کف نمره قبولی به کمتر از ۶۶۰۰ در هیچیک از کانون‌ها نمی‌رسد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: اگر هم فرض کنیم آزمون وکالت به صورت کشوری و با حد نصاب شناور برگزار شود باز هم کف نمره قبولی بیش از ۶۹۰۰ خواهد بود که تفاوت زیادی با حد فعلی ندارد.

شجاعی توضیح داد: با توجه به اطلاعات سازمان سنجش با اعمال شیوه حد نصاب شناور در آزمون وکالت، تفاوت شگرفی در کف نمره قبولی پذیرفته شدگان به وجود نمی‌آید و اینکه برخی وکلا و تشکل‌های صنفی از افت علمی پذیرفته شدگان صحبت می‌کنند، ادعایی غلط است و بیشتر این شائبه را ایجاد می‌کند که عده‌ای با ادعای غیر واقعی کاهش سطح علمی به دنبال حفظ کردن انحصار خودشان هستند. با شکستن انحصار وکالت، افراد بیشتری وارد حرفه وکالت می‌شوند و همین امر سبب ایجاد رقابت در بین وکلا برای ارائه خدمات بهتر به مردم می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص نامه اخیر سازمان سنجش در خصوص مخالفت با تعیین حد نصاب شناور بدون در نظر گرفتن ظرفیت عنوان داشت: در تماسی که امروز با رئیس سازمان سنجش داشتم، نسبت به ورود غیرکارشناسی این سازمان در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار تذکر دادم و رئیس سازمان سنجش هم اشتباه رخ داده را پذیرفت و نامه‌ای هم برای اصلاح اشتباه رخ داده آماده شده است.

وی افزود: سازمان سنجش به اشتباهی که رخ داده، پی برده است و به دنبال آن است که آن را اصلاح کند. بر این اساس اخباری که در خصوص مخالفت سازمان سنجش با حد نصاب شناور عنوان می‌شود صحت ندارد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: امیدوارم در همین هفته کار بررسی طرح تسهیل به اتمام برسد و مفاد مربوط به وکالت هم که با انجام کار کارشناسی تدوین شده است به تصویب برسد و گام بلندی برای رفع انحصارات شغلی در کشور برداشته شود.