۰ نفر

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

مجلس راهی جز اصلاح ساختاری بودجه ندارد/ با عدم تایید شورای نگهبان و اصرار مجلس، بودجه راهی مجمع می‌شود

۸ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۰۹
کد خبر: 493406
مجلس راهی جز اصلاح ساختاری بودجه ندارد/ با عدم تایید شورای نگهبان و اصرار مجلس، بودجه راهی مجمع می‌شود

به باور جعفر قادری اگر دولت نسبت به اصلاحات بودجه اعتراض و شورای نگهبان بودجه را تایید نکند، نهایتا با اصرار مجلس، بودجه راهی مجمع تشخیص می شود. تا زمان اعلام نظر نهایی مجمع نیز می توان به بودجه های دو یا سه، دوازدهم فکر کرد.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛  نماینده مردم شیراز در خصوص نحوه مواجهه نمایندگان با بودجه گفت: به نظر من راهی جز اصلاحات اساسی در ساختار بودجه وجود ندارد. اگر فرض کنیم، بودجه مورد تایید قرار بگیرد، کشور دچار تکانه های شدید تورمی می شود. ضمن اینکه با کسری بودجه بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومانی، بدون شک کشور دچار مشکلات و معضلات جدی می شود. پیش‎بینی هایی چون درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی نفت و فرآورده نفتی، ۱۲۰هزار میلیارد تومانی انتشار اسناد خزانه، ۱۸۵هزار میلیارد تومانی فروش سهام واحد های تولیدی، ۲۵هزار میلیارد تومانی اموال ودارایی دولت و...ضرورت اصلاحات در بودجه را ناگزیر می کند.

قادری افزود: باید توجه داشت مجموعه این پیش بینی ها درآمدهای غیر قطعی دولت هستند. از طرفی غیر از ۸۴۰هزار میلیارد تومانی که در سقف بودجه آمده است، ۲.۸میلیارد یورو خارج از سقف بودجه در نظر گرفته شده که باید به سقف بودجه افزوده شود.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تفاوت هزینه‌ها و درآمدها بسیار زیاد است و اگر اصلاح جدی نشود امکان تحقق درآمدها وجود ندارد. باید توجه داشت که حدود ۴ماه از عمر کاری دولت بیشتر باقی نمانده است واگر دست دولت باز گذاشته شود می تواند بیشتر منابع درآمدی سال آینده را پیش خور کند . این موضوع دولت بعدی و مهمتر از آن اقتصاد و معیشت کشور را با مشکلات و چالش های جدی مواجه می کند.

او افزود: بررسی رویکردهای دولت در حوزه‌های مالیات،هزینه‌ها، نرخ ارز و... نشان دهنده این واقعیت روشن است که دولت نمی خواهد به هیچ عنوان خودش را با مردم درگیر کند. در این شرایط کار مجلس کار بسیار سخت است و عملا راهی جز اصلاحات در بودجه وجود ندارد.

کلیات بودجه با اصلاحات ساختاری مواجه خواهد شد

قادری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که تغییر شاکله بودجه توسط مجلس ممکن است باعث عدم تایید بودجه توسط شورای نگهبان شود، در این صورت چه بر سر بودجه خواهد آمد؟ گفت: اگر دولت اعتراض کند که شاکله بودجه تغییر کرده، شورای نگهبان بودجه را تایید نخواهد کرد. بعد از عدم تایید شورای نگهبان، مجلس بر روی قانون بودجه‌ای که اصلاح شده، اصرار خواهد کرد و در نهایت بودجه راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد شد. تا زمان اعلام نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت، می توان به بودجه های دو، دوازدهم یا سه، دوازدهم فکر کرد.

این نماینده خاطرنشان کرد: این روش معقول تر است تا اینکه مجلس بودجه ای را تصویب کند که معتقد است برای اقتصاد و معیشت کشور آثار مخرب فراوانی دارد. در این فاصله تا سال ۱۴۰۰، مجمع تشخیص هم فرصت دارد تابودجه را به صورت قطعی بررسی و تعیین تکلیف نهایی کند.

سایه انتخابات ۱۴۰۰بر بودجه

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به سایه انتخابات سال آینده بر بودجه گفت: در واقع برخی تصمیم سازی ها به گونه ای است که به نظر می رسد در راستای فضاسازی در انتخابات سال آینده نهایی شده‌اند. دولت از منظر عملکردی، بودجه را بیش از ۶۰درصد افزایش  داده است. در شرایط بحرانی  که وضعیت درآمدهای کشور مناسب نیست، این رویکرد یک ریسک خطرناک است. این در حالی است که بودجه عمرانی کشور، تنها۱۰ الی ۱۵درصد افزوده شده است. همین رویکرد افراطی در بحث افزایش حقوق کارکنان نیز وجود دارد. شاید بهتر بود دولت در این زمینه یک مقدار بیشتر، دست به عصا حرکت می کرد.

قادری در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا کلیات بودجه رد خواهد شد؟گفت: بعید می دانم کلیات بودجه رد شود. دولت در خصوص اصلاحات لازم چه همکاری کند یا نه، مجلس ناچار است اصلاحات ساختاری بودجه را انجام دهد. در صورتی‌که دولت به تغییر ساختار بودجه اعتراض کند و در صورتی‌که شورای نگهبان بر اساس اعتراض دولت، بودجه اصلاح شده را تایید نکند، بودجه  راهی مجمع تشخیص مصلحت خواهد شد. بنابراین می توان به بودجه های موقت سه دوازدهم یا دو دوازدهم فکر کرد تا مجمع تشخیص اقدام به تعیین تکلیف نهایی بودجه کند.