بیشتر مخاطبان اقتصادآنلاین معتقد هستند که تعطیلی کسب‌کارها به دلیل کرونا تا پایان بهار به اتمام خواهد رسید.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفندماه بسیاری از کسب‌وکارها از همان هفته اول اسفند و قبل از اینکه دولت برنامه‌ای برای قرنطینه داشته باشد کار خود را تعطیل کردند.

به مرور زمان با افزایش آمار مبتلا و قربانیان این ویروس بسیاری خواستار این بودند که دولت با اعلام قرنطینه عمومی از شیوع بیشتر آن جلوگیری کند.

تا پایان اسفندماه تعداد بسیار بیشتری از کسب‌وکارها تعطیل شدند اما در تمام این مدت صحبت‌های ضدونقیضی درباره نقطه پیک این بیماری و اینکه چه زمانی مقابله با آن به پایان می‌رسد زده می‌شد.

با شروع تعطیلات نوروزی بسیاری خوشحال بودند که با وجود تعطیلی کسب‌وکارها مردم بهتر می‌توانند در خانه‌هایشان بمانند و روند مدیریت کرونا موفق‌تر خواهد بود‌.

اما متاسفانه در هفته اول فروردین بخشی از مردم مسافرت نوروزی خود را آغاز کردند و این موضوع نگرانی‌ها را در رابطه با سرعت بخشیدن به شیوع بیماری کرونا افزایش داد.

البته بسیاری معتقد بودند اینکه دولت حاضر نیست با وضع مقررات سخت و محکم و اعلام قرنطینه افراد را مجبور کند در خانه‌هایشان بمانند دلیل اصلی این بی‌توجهی و رفت‌وآمد و سفر مردم است.

سرانجام اواخر اول فروردین دولت اعلام کرد می‌خواهد سخت‌گیری بیشتری اعمال کند و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را فعلا تا ۲۰فروردین اجرا خواهد کرد.

مسئولین می‌گویند ما هنوز به نقطه پیک بیماری نرسیدیم و زمان رسیدن به آن بستگی به رفتار مردم خواهد داشت. ظاهرا برخی شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در خرداد ماه به پیک کرونا خواهیم رسید.

با این حال پایگاه خبری اقتصادآنلاین در یک نظرسنجی که در شبکه‌های اجتماعی و سایت خود برگزار کرد از مخاطبان خود پرسید که فکر می‌کنند چه زمانی پایان تعطیلی کسب‌وکارها فرا خواهد رسید.

بیش از ۳۰درصد مخاطبان: آخر بهار به کارمان برمی‌گردیم!

در نظرسنجی تلگرام که ۲۰هزار نفر از مخاطبان اقتصادآنلاین در آن شرکت کردند ۳۳درصد معتقد بودند تعطیلی کسب‌کارها تا پایان اردیبهشت تمام خواهد شد.

۲۶درصد خوشبین‌تر بودند و گفتند اواخر فروردین‌ماه کار مردم دوباره آغاز خواهد شد و ۲۱درصد هم پایان خردادماه را زمان شروع به‌ کار خودشان متصور بودند.

همچنین به ترتیب ۱۱، ۵ و ۴ درصد  مخاطبان اقتصاد آنلاین معتقد بودند کسب‌وکارها بعد از تابستان، تا پایان تیر و اواخر تابستان دوباره شروع به کار خواهند کرد.

در سایت اقتصادآنلاین هم تقریبا تصورات مردم از پایان تعطیلی کسب‌وکارها به همین صورت بود. ۳۵.۳۹درصد پایان اردیبهشت، ۱۸.۹۳ درصد پایان خرداد و فروردین، ۱۳.۵۸ درصد بعد از تابستان، ۷ درصد پایان تابستان و ۶.۱۷درصد پایان تیرماه را زمان به اتمام رسیدن تعطیلی کسب‌وکارها اعلام کردند.

در نظرسنجی که در توییتر انجام شد گزینه‌ها محدود‌تر بودند اما باز هم ۴۲درصد مخاطبان اقتصادآنلاین در توییتر گفتند فکر می‌کنند تعطیلی کسب‌وکارها در پایان بهار به اتمام خواهد رسید.

۳۴درصد آن را به پایان فروردین محدود کردند و طولانی‌تر شدن این وضع تا پایان تابستان و حتی فراتر از آن ۱۲درصد رای آورد.

اینستاگرامی‌ها خوشبین نیستند!

به نظر می‌رسد مخاطبان اقتصادآنلاین در اینستاگرام بدبین‌تر از سایرین بودند چون ۲۷.۸ درصد آن‌ها گفتند فکر می‌کنند این تعطیلی‌ها حتی تا بعد از تابستان هم ادامه خواهد داشت.

۲۷.۸درصد دیگر آن‌ را به پایان اردیبهشت محدود کردند و ۲۰.۳ درصد هم معتقد بودند پایان خردادماه دوباره به سر کارشان بازخواهند گشت.

به ترتیب ۱۴.۲۸ به فروردین، ۷.۵درصد پایان تابستان، ۲.۲درصد هم به اتمام تعطیلی کسب‌وکارها تا پایان تیرماه رای دادند.

هنوز هیچ مقام رسمی اعلام نکرده است که این وضع چه زمانی به پایان خواهد رسید ولی می‌دانیم که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی فعلا تا ۲۰ام فروردین ماه پابرجاست و این رعایت و مدیریت مردم است که می‌تواند مبارزه با کرونا را هرچه زودتر به پایان برساند.