۰ نفر

رفع موانع بانکی برای فعالان اقتصادی ایران و هندوستان

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۲۵
کد خبر: 418006
رفع موانع بانکی برای فعالان اقتصادی ایران و هندوستان

سفیر هند در ایران با بیان اینکه ارزش مبادلات تجاری ایران و هند در سطح قابل قبولی قرار ندارد، گفت:تلاش می‌شود تا با ایجاد ترتیباتی، مشکلات و موانع بانکی برای فعالان دو طرف برطرف شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «گدّام دارمندرا»در همایشی که برای بررسی مشکلات فعالان بخش خصوصی در تجارت با هند در اتاق بازرگانی تهران و با حضور سفیر این کشوربرگزار شد، افزود: مذاکرات برای برقراری ترجیحات تعرفه‌ای در مورد برخی کالاها نهایی شده و اقلامی برای قرار گرفتن درفهرست ترجیحات تعرفه‌ای تعیین شده است.

وی بر ضرورت اجرایی شدن موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان دو کشور تاکید کرد و ایجاد ترتیبات ریالی و روپیه‌ای برای تسهیل تجارت دوجانبه را یادآورشد.

سفیر هند در ایران سپس با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران تاکید کرد : جمهوری اسلامی ‌می‌تواند دسترسی هند به بازار اوراسیا و آسیای مرکزی را فراهم کند و در عین حال از تخفیف ۴۰ درصدی هند و سازمان بنادر و کشتیرانی ایران به کشتی‌های ورودی به بندر چابهار خبرداد.

دارمندرا  به فعالان ایرانی حاضر در این نشست توصیه کرد که بازار هند را مورد بررسی قرار دهند و کالاهای قابل تامین برای ایران را تهیه نمایند.

سفیر هند در ایران همچنین تولید کنندگان ایرانی را تشویق کرد که به هند صادرات داشته باشند و پیشنهاد تهاتر کالاهای ایران و هندی را مطرح ساخت و گفت: فعالان اقتصادی امکانات مورد نیاز خود از جمله در حوزه ترجیحات تعرفه‌ای و گمرکی و نیز مشکلاتشان در زمینه تجارت با هند را با سفارت هند در میان بگذارند.

براساس این گزارش، در این نشست دیپلمات های هندی حاضر در این همایش اعلام کردند: تولید ناخالص داخلی این کشور حدود سه تریلیون دلار برآورد ‌می‌شود که نسبت به ارتقا آن به پنج تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ هدفگذاری صورت گرفته است. همچنین حوزه‌های داروسازی، سلامت، آی‌تی، کشاورزی، تجارت الکترونیک، منسوجات و لوازم یدکی خودرو به عنوان حوزه‌های دارای مزیت برای تجارت با ایران معرفی شد.

 همچنین محمدحسین بنی‌اسدی، رییس اداره امور هند وزارت امور خارجه، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه گسترش روابط تجاری دو کشور در طی سال‌های گذشته و تاثیرات و نتایج خوب آن گفت: تعامل و رفت و آمد میان دو کشور در سطوح مختلف برقرار است و این تعامل نقش مهمی در شناخت، ترفیع و در نهایت گسترش روابط دارد. ایران و هند در تمامی عرصه‌ها پیوندهای مشترک زیادی دارند و در تمامی این عرصه‌ها روابط در سطح مناسب و بسیار خوبی است.

وی پیشنهاد داد: تاسیس کارگروهی میان اتاق تهران و اداره امور هند در وزارت امور خارجه و همچنین سفارت هند که در صورت بروز مشکل پاسخگو باشد، راهگشاست و این واحد راه را برای همکاری بیشتر هموار خواهد کرد.

بنی اسدی افزود: بخش خصوصی ‌می‌تواند با رهنمودهای خود مانع از روند نزولی تجارت شده و چنانچه همکاری بیشتری با بخش خصوصی انجام گیرد، ‌می‌توان مکانیزمی برای حل مشکل و راهگشایی در زمان ایجاد چالش‌ها ابداع کرد.

همکاری در زمینه پتروشیمی، فناوری اطلاعات و معدن 

براساس این گزارش، ابراهیم جمیلی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند، گفت: روابط تاریخی ایران و هند بر کسی پوشیده نیست و این دو کشور در حوزه‌های دیگر نیز روابط حسنه‌ای دارند.

وی اضافه کرد: زمینه‌های مهم همکاری تجاری میان دو کشور وجود دارد و مواد پتروشیمی نیز ‌می‌تواند حوزه خوبی برای تجارت باشد؛ زیرا هند در زمان حاضر، مواد پتروشیمی را گران خریداری ‌می‌کند. علاوه بر این، در حوزه فناوری اطلاعات‌ و همچنین معدن و صنایع معدنی توانمندی بالایی برای همکاری مشترک در زمینه‌های فنی تخصصی، اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند خاطرنشان ساخت: تحریم‌ها بیشتر از آنکه برای ایران سختی به بار آورده باشد، فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را از کشور هند ربوده است. اما اتاق مشترک ایران و هند آمادگی ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی را دارد و مشوق راه‌های توسعه روابط مانند تاسیس شرکت مشترک است.

جمیلی  با تاکید بر این نکته که نباید تمامی امور را به تحریم ربط داد تصریح کرد: می توان با وجود تحریم‌ها ‌برنامه‌ریزی دقیق و مشخص داشت تا مشکلات را از سر راه برداشت و فعالان اقتصادی لازم است در تمامی فعالیت‌های خود به صحبت‌های شفاهی بسنده نکرده و تمامی موارد را مکتوب و مبتنی بر قرارداد تنظیم کنند. نکته مهم دیگر این است که در تمامی قراردادها قید «مراجعه به مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران در صورت بروز اختلاف» یکی از بندهای قرارداد باشد.

سابقه روابط تجاری ۱۵ میلیارد دلاری

محمدرضا بختیاری، مشاور امور بین‌الملل اتاق تهران، نیز در این همایش ضمن یادآوری تحریم‌های گذشته در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ گفت: در آن دوران با وجود تحریم‌ها، اتاق بازرگانی برای توسعه روابط تجاری با کشور هند پیشقدم شد و حجم روابط تا حدود ۱۵ میلیارد دلار افزایش یافت و با توجه به سفارشاتی که مسوولان عالی‌رتبه دو کشور انجام داده‌اند، هدف‌ رسیدن به حجم ۲۰ میلیارد دلار بود که امروزه این هدف تحقق نیافته، بلکه به نصف میزان قبلی نیز رسیده است.

وی افزود: اکنون بانک پاسارگاد ایران با وجود هماهنگی‌های صورت گرفته توسط طرف ایرانی، همچنان با موانعی از سوی هند روبروست که از عملیاتی شدن همکاری بانکی جلوگیری ‌می‌کند و علاوه بر این با توجه به بحث انجام شده در زمینه تهاتر که یکی از راه‌های مناسب همکاری است تا این عملیات خارج از چارچوب بانکی انجام شود.

براساس این گزارش، سفیر هند در توضیح نسبت به سخنان مشاور اتاق تهران گفت:  اقدام های مورد نیاز برای تاسیس شعبه بانک پاسارگاد از سوی هند انجام گرفته‌ و اکنون این بانک باید اقداماتی را به انجام برساند.