۰ نفر

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور:

امسال از رکود اقتصادی عبور می‌کنیم‌/ ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است

۲۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴
کد خبر: 416284
امسال از رکود اقتصادی عبور می‌کنیم‌/ ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به رغم تحریم‌های اقتصادی آمریکا، جمهوری اسلامی امسال از رکود اقتصادی خارج می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت ظهر امروز در جمع راهپیمایان این شهر با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ملت ایران بعد از 41 سال همچنان ادامه دارد، اظهارداشت: عده‌ای تصور می‌کنند دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی به خاطر نفت است، در حالیکه امروز نفت برخی از کشورهای همسایه در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارد و خودشان نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در دنیا هستند، بنابراین تقلیل علت این دشمنی دیرینه برای نفت، تحلیلی سطحی است.

وی با اشاره به حضور نظامی آمریکا در منطقه افزود: در گذشته شاه خائن، ژاندارم آمریکا در منطقه بود اما امروز آمریکا بیش از هر زمان دیگری در منطقه بیش حضور دارد. پایگاه ناوگان پنجم آمریکا در بحرین مستقر بوده و با ناوهایش در منطقه است. نگرانی از این که نفوذ یا حضور آمریکا نسبت به گذشته در منطقه کمتر شده نیز تحلیل غلطی است. علت اینهمه دشمنی و عداوت آمریکا با ملت ایران را باید در جای دیگری جستجو کرد.

معاون رئیس جمهور درباره شرایطی که انقلاب اسلامی در آن به پیروزی رسید، گفت: اینکه چه عاملی بود که سبب شد تا شرق و غرب نسبت به انقلاب اسلامی موضع بگیرند را باید تبیین و تحلیل کرد. در نیمه دوم قرن بیستم یعنی در سال 1979 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، در حالیکه در نیمه نخست آن دو جنگ جهانی بزرگ اتفاق افتاده بود. در جنگ جهانی اول متحدین و متفقین در مقابل هم قرار گرفتند و در نهایت دو قدرت آمریکا و شوروی پیروز شدند اما در نیمه دوم قرن بیستم این دو قدرت آن زمان مقابل هم قرار گرفتند و جنگ سرد را آغاز کردند.

نوبخت ادامه داد: هرکدام از این قدرت‌ها تصور می‌کردند پایان دنیا با تفکرات و سیاست‌های آنان رقم خواهد خورد. اتحاد جماهیر شوروی معتقد بود پایان کار دنیا جامعه‌ای سوسیالیست و بی‌طبقه است که دنیا را با انقلاب کارگری اداره خواهد کرد. در مقابل آمریکایی‌ها لیبرال دموکراسی را پایان کار دنیا می‌دانستند. در این شرایط همه کشورها سعی می‌کردند خود را به یکی از این قدرت‌ها نزدیک کنند و هیچ چیزی در جهان جز این دو تفکر مطرح نبود. در چنین شرایطی یک مجتهد جامع الشرایط با بازخوانی اسلام راستین تفکری را مطرح کرد که نه وابسته غرب و نه وابسته به شرق بود. برای همین همه متحد شدند این تفکر جدید را که برپایه اسلام ناب محمدی (ص) بنا شده را نابود کنند.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیان داشت: دشمنان ابتدا تلاش کردند جمهوری اسلامی در قالب یک نظام شکل نگیرد. هرجا قومیت بود ورود کردند برای همین غائله کردستان، بلوچستان، خلق عرب خوزستان و خلق ترکمن را به وجود آوردند اما در مدت کوتاهی این توطئه‌ها خنثی شد. پس از این ترورها را شروع کردند، ابتدا مرزهای انقلاب که شهید مطهری و مفتح نماد آن بودند را ترور کردند، بعد خواستند زبان‌های انقلاب را قطع کنند برای همین ائمه جمعه از جمله آیت‌الله دستغیب، اشرفی اصفهانی و افراد دیگری را به شهادت رساندند. بعد از آن تصمیم گرفتند دستان انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر را ترور کردند و همه تلاششان این بود تا نظام اسلامی را از پای درآوردند.

نوبخت ادامه داد: وقتی دیدند این نقشه‌ها انقلاب را ساقط نمی‌کند با 12 لشکر مکانیزه به ما حمله کردند اما درود خد ا بر سپاه، ارتش و نیروهای مسلح ما که در مقابل دشمنان ایستادند و رزمندگان ما با دستان خالی مقاومت کردند.

وی گفت: در این 41 سال همه تلاش دشمن، ساقط کردن انقلاب بود که اتفاق نیفتاد. بعد از آن تلاش کردند از طریق محاصره اقتصادی کشور را تحت فشار قرار دهند و امروز آخرین تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها در حال انجام است، این تحریم ظالمانه از تحریم نفت در برابر غذا نیز سخت‌تر است. در گذشته دولت‌های مستکبر اگر کشوری را هم تحریم می‌کردند اما اجازه می‌دادند به اندازه تأمین غذا و دارو نفت بفروشند اما آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران انقدر کینه دارند که فردی مانند سردار سلیمانی را اینگونه ترور می‌کنند و می‌خواهند اجازه ندهند یک قطره نفت بفروشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: دشمنان فکر می‌کنند با این تحریم‌ها ما به زانو در می‌آییم، قادر نیستیم حقوق کارکنان را پرداخت یا پروژه‌های عمرانی را اجرایی کنیم و یا تجهیز نیروهای مسلح را انجام دهیم اما به کوری چشم دشمنان ما همه این کارها را انجام می‌دهیم.

وی بیان داشت: هرچند ملت به خاطر فشارها و تحریم‌های آمریکا در سختی است اما امروز هجدهمین اقتصاد جهان را داریم. مراکز آنها اعلام کرده‌اند به رغم تحریم‌های اقتصادی آمریکا، جمهوری اسلامی امسال از رکود اقتصادی خارج می‌شود.

نوبخت گفت: به رغم همه دشمنی‌ها اما جمهوری اسلامی از نظر علمی در منطقه جایگاه نخست و در جهان پانزدهم را دارد. جمهوری اسلامی در این سال‌ها در دل اتم نفوذ کردند و به انرژی آن دست یافتند. این قدرت را با نیروهای متدین به دست آوردیم و علاوه بر انرژی اتمی، در هوا و فضا نیز جایگاه ویژه‌ای داریم.

وی افزود: فرزندان این ملت در هوا و فضای سپاه به موشک‌های نقطه زنی دست پیدا کردند که دیگر هیچ دشمنی در هیچ جایی در دنیا، از پاسخ و ضربه ما در امان نخواهد بود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علاوه بر قدرت نظامی، اقتصادی و علمی آنچه امروز اهمیت دارد این است که جمهوری اسلامی بعد از 41 سال می‌تواند انسانی مانند قاسم سلیمانی را به عنوان الگوی انسان کامل بپروراند و امروز همه قلوب مسلمانان نه در داخل بلکه در خارج کشور برایش می‌تپد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی پیروز واقعی نبرد با دشمنان است، گفت: این وعده الهی است. لشکر خدا، شما و انقلاب اسلامی هستید که 41 سال پیروز بودید و با هدایت رهبر معظم انقلاب و با حمایت شما مردم همچنان پیروز خواهیم بود.