۰ نفر

تخصیص ۳۵۰میلیون دلار برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۲۳
کد خبر: 412678
تخصیص ۳۵۰میلیون دلار برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: ۳۵۰میلیون دلار از سال ۹۶تاکنون برای مقابله با پدیده گرد و غبار تخصیص یافته، که اختصاص اعتبار برای سال آینده هم منوط به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این زمینه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی محمدطهماسبی در کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار خراسان شمالی گفت: اهداف تشکیل ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تبیین سیاست گذاری و ارائه راهکارهای اجرایی در سطح ملی و منطقه ای، نظارت و پیگیری اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت، ایجاد هماهنگی بین سازمان ها و دستگاه ها به منظور ایجاد آمادگی ملی و همکاری های منطقه ای  است.
وی افزود: نقشه راه اقدامات ۱۰ ساله تشکیل شده است که برای تحقق اهداف و اجرای برنامه ها باید کارگروه های استانی ذیل ستاد ملی تشکیل شود.
طهماسبی در ادامه گفت: ۷۰ میلیون هکتار گرد و غبار خیز را در کشور بررسی کردیم که سهم استان خراسان شمالی ۶۰۴ هزار هکتار بوده است که بر اساس نتایج این بررسی  افزون بر ۲۲۵ هزار هکتار از منظر زمین در این استان مستعد کانون گرد و غبار است.
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: برآوردهای کارشناسی نشان می دهد سالانه ۲۰۲ هزار و ۳۴ تن در محیط استان خراسان شمالی غبار وجود دارد که در حال حاضر نگران کننده نیست اما باید با مطالبه گری از سطح ملی و اقدامات پیشگیرانه این وضعیت کنترل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در این کارگروه گفت: بنا به گزارش ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار از سال ۹۶ تاکنون سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با این پدیده استفاده شده است که سهم استان از این اعتبارات بسیار اندک بوده و باید از این اعتبارات ملی بیشتر بهره مند شویم.
رضا رجب زاده افزود: دخالت های انسانی تعادل طبیعت را از بین برده است که به عنوان مثال زیستگاه یوزپلنگ آسیایی به محلی برای چرای دام تبدیل شده است در حالی که حفاظت از این گونه جانوری یکی از وظایف ملی است و کشورهای توسعه یافته به دنبال حضور در کشور ما برای ادامه حیات گونه های جانوری در حال انقراض است.
وی اظهار داشت: وضعیت استان در بیابان زایی بحرانی نیست و اقدامات خوبی برای بیابان زدایی انجام شده است اما توجه نکردن به اقدامات پیشگیرانه موجب بدیل کانون های گرد و غبار غیر بحرانی به بحرانی می شود.
وی گفت: اجرای طرح ترسیب کربن در استان موجب جلب مشارکت مردمی شده است و مردم تحت عنوان تعاونی ها سازمان دهی شده اند که آنان بهترین دلسوزان منابع طبیعی هستند.
رجب زاده تاکید کرد: مقابله با بیابان زایی و حفاظت از منابع طبیعی تکلیف بین بخشی و مرتبط با تمامی دستگاه های اجرایی است و بنابراین باید وظایف تک تک دستگاه مشخص تا عقب ماندگی استان در این حوزه جبران شود.
وی اشاره داشت: از محل اعتبارات ملی برای آبیاری تحت فشار و مقابله با اثرات مخرب ریزگردها بر تاسیسات برق هزینه شده است و متولیان امر در استان باید این دو موضوع را بررسی و گزارش دهند.
رجب زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر به رغم تنوع اقلیمی اما تنها یک دستگاه سنجش در استان وجود دارد و باید با پیگیری از مرکز به دنبال افزایش ایستگاه های سنجش باشیم.
وی افزود: اینکه اقدامات برای مقابله با بحران ها به بعد از وقوع بحران موکول شود ضعف است که تبعات مالی و اجتماعی بیشتری دارد.  
رجب زاده با تاکید بر ایجاد کمربند سبز حفاظتی در اطراف شهرها، خاطر نشان کرد: این موضوع در طرح جامع شهرها دیده شد اما در زمان تدوین این طرح اجرایی نشد و یا به میزان لازم محقق نشده است و باید با در نظر گرفتن لازم در شورای برنامه ریزی استان این موضوع عملیاتی شود.
گستره‌ حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بیابان و ۴۳۶ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.