۰ نفر

درخواست دژپسند از رییس قوه قضاییه

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۲۱:۵۳
کد خبر: 400420
درخواست دژپسند از رییس قوه قضاییه

وزیر امور اقتصاد و دارایی در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواستار تاسیس مجتمع قضایی مستقل دعاوی تجاری در شهر تهران شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، با اشار به جایگاه نودم ایران در بین 190 کشور جهان در نماگر «الزام آور بودن اجرای قراردادها» شاخص سهولت انجام کسب و کار، درخواست کرد تا «مجتمع قضایی مستقل دعاوی تجاری در شهر تهران» با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاسیس شود.

متن این نامه به شرح زیر است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رئیسی

همان گونه که مستحضرید شاخص سهولت انجام کسب و کار هر ساله توسط بانک جهانی و از طریق بررسی وضعیت ۱۰ نماگر در خصوص قانون گذاری و تنظیم مقررات شامل شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای ساخت، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سهامداران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای  قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون محاسبه و منتشر می شود، ملاک بررسی ۱۰ نماگر مذکور، مدت زمان، تعداد فرآیند و میزان هزینه ها بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه با محوریت بخش خصوصی هر کشور انجام می پذیرد.

با توجه به اهمیت این شاخص وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وظیفه ارتقا رتبه کشور در شاخص سهولت انجام کسب و کار را بر عهده دارد.

یکی از نماگرهای این شاخص نماگر «الزام آور بودن اجرای قراردادها» می باشد که بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی ایران در این نماگر با امتیاز ۵۸.۲ رتبه ۹۰ از ۱۹۰ کشور را کسب نموده است. آسیب شناسی و بررسی پرسشنامه مرتبط با این نماگر نشان می دهد که ایجاد یک «مجتمع قضایی مستقل» تنها برای دعاوی تجاری در شهر تهران می تواند علاوه بر اینکه به طور مستقیم ۳.۷ امتیاز به این نماگر و ۲ امتیاز به مولفه کیفیت فرآیندهای قضایی اضافه نماید و باعث ارتقا ۲۱ پله ای رتبه این نماگر شود، به طور غیرمستقیم از طریق کاهش زمان مورد نیاز برای حل و فصل اختلافات تجاری اثرات قابل ملاحظه ای داشته باشد، مضاف بر اینکه این موضوع تکلیف قانونی ماده ۲۹ قانون بهبود محیط کسب و کار نیز می باشد.

با عنایت به موارد پیش‌گفت و با توجه به امکان استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم برای تاسیس «مجتمع قضایی مستقل دعاوی تجاری در شهر تهران» انجام پذیرد. شایان ذکر است مجتمع قضایی مذکور با شرایط مد نظر پیش از این در شهر کرمانشاه و به همت آن قوه، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه راه اندازی شده است.

فرهاد دژپسند