۰ نفر

نرخ بیکاری ۱.۸درصد کاهش یافت

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۴۹
کد خبر: 387988
نرخ بیکاری ۱.۸درصد کاهش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: شاخص بیکاری در تابستان امسال، ۱۰.۴درصد بوده و نسبت به نرخ بیکاری ۱۲.۲درصدی در بهار سال گذشته، ۱.۸درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بابک دین‌پرست افزود: اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است، به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می شود. همچنین نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می گیرد. با عنایت به اهمیت این موضوع و با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار در مقاطع مختلف، بر اساس گزارش‌ها و داده های آماری مرکز آمار ایران، شاخص های نرخ بیکاری، رشد اشتغال و مشارکت اقتصادی استان‌ها همواره رصد می‌شود.

وی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر کل کشور، حاکی از آن است که شاخص موصوف در تابستان امسال، ۱۰.۴درصد بوده و نسبت به نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصدی در بهار سال گذشته، ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

دین پرست گفت: براساس اطلاعات مندرج در جدول شاخص‌های عمده‌ی بازار کار به تفکیک استان، در  تابستان سال ۱۳۹۸ در مقایسه با تابستان سال۱۳۹۷، از بین ۳۱  استان کشور، نرخ بیکاری در هفت استان از جمله اردبیل، سمنان، کردستان، گلستان، لرستان، هرمزگان و یزد افزایش و نرخ بیکاری در ۲۳ استان شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، مرکزی و همدان کاهش یافت. استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۱۳.۹ بدون تغییر بوده است.

معاون اقتصادی وزیر کشور خاطرنشان کرد: بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری به تفکیک استان‌ها حکایت از آن دارد که استان‌های سیستان و بلوچستان با نرخ ۱۵.۲، یزد با نرخ ۱۵.۱ خوزستان و لرستان با نرخ ۱۴.۷، هرمزگان با نرخ ۱۴.۱ و کرمانشاه با نرخ ۱۴ بیشترین نرخ بیکاری در تابستان سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری به تفکیک استانها بیان کرد: استان‌ گلستان با افزایش ۲.۱، لرستان با افزایش ۱.۷ و اردبیل و هرمزگان با افزایش ۱.۵ بیشترین افزایش نرخ بیکاری را در تابستان سال ۱۳۹۸داشته‌اند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی با کاهش ۶.۳، کهگیلویه و بویراحمد با کاهش ۵.۸ و اصفهان با کاهش ۴.۸ واحد درصد به ترتیب بیشترین کاهش نرخ بیکاری را در تابستان سال ۱۳۹۸، نسبت به تابستان سال۱۳۹۷، به خود اختصاص داده‌اند.

دین پرست ادامه داد: بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در تابستان سال ۱۳۹۸برابر ۴۰.۸ درصد است. به عبارتی نرخ مشارکت اقتصادی کشور در تابستان سال ۱۳۹۸، نسبت به  تابستان سال ۱۳۹۷ بدون تغییر است.   ۱۳ استان شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، خراسان رضوی،   خوزستان، زنجان، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گیلان، مازندران و هرمزگان، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و ۱۷ استان شامل اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی، همدان و یزد نیز کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را تجربه کرده اند. استان تهران با ۳۹.۸ بدون تغییربوده است.

دین پرست خاطرنشان کرد: بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی به تفکیک استان‌ها، نشان می‌دهد که به ترتیب، استان‌های هرمزگان با افزایش ۳.۴، زنجان با افزایش ۲.۶ و البرزبا افزایش ۲.۵، بیشترین افزایش نرخ مشارکت اقتصادی را در تابستان سال ۱۳۹۸داشته اند. همچنین استان‌های خراسان شمالی با کاهش ۳.۱، سیستان‌وبلوچستان با کاهش ۳ و اصفهان با کاهش ۲.۶، به ترتیب بیشترین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را در تابستان سال ۱۳۹۸ نسبت به  تابستان سال۱۳۹۷، به خود اختصاص داده اند.