۰ نفر

سخنگوی دولت؛

افزایش قیمت گندم بر نرخ نان تاثیرگذار است/بیشترین منابع بانکی به یک صدک جامعه تعلق گرفت

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۱
کد خبر: 387944
افزایش قیمت گندم بر نرخ نان تاثیرگذار است/بیشترین منابع بانکی به یک صدک جامعه تعلق گرفت

سخنگوی دولت در واکنش به عدم رضایت کشاورزان از نرخ خرید تضمینی گندم گفت: افزایش قیمت نرخ خرید گندم بر قیمت نان اثر می‌گذارد؛ بنابراین دولت برای تعیین نرخ خرید آن، به کل جامعه نگاه می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی ربیعی در همایش ملی صندوق های خرد محلی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در دستور کار دولت است، گفت: این امر به روستاییان نیز کمک کرده و مهاجرت از روستاها را کاهش داده است؛ به نحوی که حتی شاهد مهاجرت معکوس در برخی از روستاهای کشور بوده‌ایم.

وی در واکنش به این مساله که کشاورزان از نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم رضایت ندارند، اضافه کرد: در این زمینه باید به درصد رشد نرخ خرید تضمینی گندم توجه کرد؛ به این معنا که افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم بر قیمت نان  اثر می‌گذارد؛ بنابراین دولت برای تعیین نرخ خرید این محصول به کل جامعه نگاه می‌کند وتوجه دارد.

ربیعی با اشاره به اینکه دولت نهاده‌های یارانه‌ای نیز به کشاورزان می دهد، تصریح کرد: رقم قابل قبولی برای نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شده؛ هر چند که اگر منابع مالی بیشتری داشتیم، دلمان می‌خواست که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم بیشتر باشد.

ربیعی ادامه داد: دولت در برخی سال‌ها، ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی به کشاورزان پرداخت می‌کند که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نرخ بیکاری روستاهای کشور، ۱.۱ درصد کاهش یافته و این نرخ از ۷.۷ درصد به ۶.۶ درصد رسیده است.

ربیعی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که همواره برای اشتغال روستایی داشتیم، تأمین مالی خرد برای روستاییان بود، ادامه داد: برای دهک‌های پایین حتی نظام مالی خرد ایجاد نشده بود و بیشترین منابع بانکی را یک دهک یا حتی می‌توان گفت یک صدک گرفته که این باعث ایجاد تضاد طبقاتی و بی عدالتی می شود.

وی با بیان اینکه در دولت، سیاست نظام تأمین خرد دنبال می‌شود، اضافه کرد: با این حال بنده معتقدم که اقدامات انجام شده هنوز کافی نیست و شورای پول و اعتبار باید توجه بیشتری به نظام تأمین مالی خرد داشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: یکی از مشکلات روستاییان بیمه است و باید فعالیتی انجام شود که فرد روستایی در زمان سالمندی نیز با مشکلات روبرو نباشد که راه آن، بیمه تأمین اجتماعی روستاییان است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در  شش سال گذشته، تعداد بیمه شدگان روستایی ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مرتبط با بیمه روستایی و عشایری هستند که ۶۰۰ هزار نفر آنها به سایر بیمه‌ها کوچ کرده و در حال حاضر مستمری بگیر هستند.

وی اضافه کرد: در مجموع یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر حق بیمه پرداخت می‌کنند که ما معتقدیم باید این رقم به دو  و نیم میلیون خانوار روستایی افزایش یابد.