۰ نفر

دولت در حذف یارانه ثروتمندان محافظه‌کاری نکند

۴ مهر ۱۳۹۸، ۰:۴۵
کد خبر: 383402
دولت در حذف یارانه ثروتمندان محافظه‌کاری نکند

بحث حذف یارانه‌ها در روزهای اخیر و همزمان با حذف یک صدک دوباره بالا گرفته اما به نظر می‌رسد اغلب کارشناسان از حذف یارانه نقدی افراد برخوردار دفاع می‌کنند و خواهان تداوم این روند از سوی دولت هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، چند روزی است که بحث قطع یارانه‌­ها بر سر زبان‌­ها افتاده است. هر چند تعداد افرادی که در این مرحله حذف می­شوند (یک صدک) نسبت به آنچه قرار بوده (یک دهک) حدف شود رقم بسیار کمتری است اما همچنان کارشناسان معدودی هستند که معتقدند حذف یارانه‌­ها در این شرایط اقتصادی به صلاح نیست. در طرف دیگر افرادی هستند که معتقدند حذف یارانه‌­ها باید زودتر از این­‌ها انجام می­شد چرا که اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات عمیق است و در اقتصاد یارانه‌­ای نمی­توان به رشد و توسعه و از همه مهمتر برقراری رفاه و عدالت اقتصادی رسید.

طرحی که امسال دولت عزم خود را برای اجرای آن جزم کرده است در سه سال گذشته هم به تصویب مجلس رسیده بود اما هر سال به دلایلی اجرا نشد. امسال دولت تلاش می­کند تا با حذف گام به گام و آرام دهک‌­های برخوردار از دریافت یارانه این جراحی اقتصادی را به سرانجام برساند. آیین نامه‌­ای که در تیرماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید دولت را موظف به استفاده از پایگاه­‌های اطلاعاتی خود برای شناسایی سه دهک درآمدی بالا کرده و سپس طی چند نوبت یارانه نقدی تعلق گرفته به آن­ها را قطع نماید.

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ضمن مثبت برشمردن این گام دولت، می گوید: به اعتقاد من این اقدام باید همان سه سال پیش که مجلس آن­را تصویب کرد به اجرا درمی‌آمد چراکه افراد در این طبقه نیازی به یارانه نقدی ندارند و مسلماْ حذف این یارانه سهمی در رفاه این سه دهک نخواهد داشت. اما با وجود شرایط رکودی حاضر اقتصاد ایران و افزایش قیمت­ها بهتر است در اجرای این قانون دقت لازم به عمل آمده تا با حداقل خطا این حذف صورت گیرد.

او خواستار پالایش یارانه‌­ها چه به صورت نقدی و چه پنهان شد و بیان می کند: دولت باید به جای نگاه به یارانه نقدی و تعدیل خاص آن یک راه­ حل کلی و جامع برای اصلاح کل ساختار پرداخت یارانه‌­ها داشته باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بالاخره باید از یک جا اصلاح را شروع کرد ادامه می دهد: شروع هر اصلاحی با نارضایتی همراه است. مسلما هر جراحی خونریزی و درد دارد ولی این دلیل نمی‌­شود که ما از اصلاح چشم‌­پوشی کنیم. اینکه امسال انتخابات داریم سال قبل موضوعی دیگر و هر سال به دلیلی این اصلاحات را به عقب بیندازیم هیچ­گاه حرکتی نخواهیم کرد.

وی با تأکید بر اجرای اصلاحات گام به گام افزود: باید برای اصلاحات برنامه داشته باشیم تا در مسیر درست حرکت کنیم، دست از محافظه کاری برداریم نه اینکه مثل تجربه اصلاح قیمت حامل‌­های انرژی یک اصلاح کوچک انجام دهیم و سپس آن­را رها کنیم. تا زمانیکه با نظام یاران‌ه­ای پیش می­‌رویم نه رشدی حاصل می­شود و نه توسعه‌­ای. تجربه چندین سال و چندین دهه گذشته ما همین را نشان می­دهد.

این نماینده اتاق بازرگانی در پاسخ به اینکه آیا دولت توانایی شناسایی این سه دهک را دارد یا خیر می گوید: به نظر من دولت به اندازه کافی پایگاه‌­های اطلاعاتی برای شناسایی دارد. درآمد افراد، گردش حساب­های مالی آن­ها و دارایی­هایشان همه اطلاعاتی است که در سیستم­های دولتی ثبت شده و تنها دولت با لینک این پایگاه­ها با هم می­‌تواند به راحتی افراد مشمول را از غیرمشمول تمیز دهد. بنابراین به نظر نمی­رسد که شناسایی دهک­های برخوردار کار پیچیده‌­ای باشد.

آرگون با اشاره به اینکه شناسایی دهک­های درآمدی نه تنها پرداخت یارانه‌­ها را شفاف می­کند بلکه سبب افزایش درآمد دولت هم می­شود می افزاید: شفاف سازی اطلاعات درآمدی با افشای آن متفاوت است. دولت حق دارد که بداند شهروندانش از چه طریق و چه میزان درآمد بدست می­آورند. مگر می­شود در کشوری کار کرد و حق دولت را نداد؟ چطور کارمندان که حداقل درآمد را دارند باید مالیات دهند اما فردی که میلیاردی گردش حساب دارد به راحتی فرار مالیاتی انجام می­دهد. بنابراین با شناسایی دهک­های درآمدی نه تنها یارانه به گروه­های هدف پرداخت خواهد شد که از طریق تشکیل پرونده مالیاتی گروه­های درآمدی بالا، درآمدی مالیاتی دولت هم افزایش خواهد یافت.

او در پایان با اشاره به اینکه قطع یارانه نقدی اصلاحی جزئی است خاطر نشان می کند که حتی اگر دولت با حاشیه خطایی این مصوبه را اجرا کند همچنان مردم این حق را دارند تا با ارائه ادله درخواست برقراری دوباره یارانه خود را داشته باشند هر چند به نظر من رقم یارانه ۴۵ هزار تومانی واقعا رقم قابل توجهی نیست که کسی را از زندگی ساقط کند.