۰ نفر

سهم ایران از اقتصاد جهانی چقدر است؟

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبر: 380804
سهم ایران از اقتصاد جهانی چقدر است؟

حدود ۴۰ درصد اقتصاد جهان دراختیار چین و آمریکا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارش نهایی خود از تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که اقتصاد جهانی دارای ارزشی معادل ۸۵ تریلیون و ۷۹۰ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار بوده است. در این گزارش که بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی ۲۰۵ کشور و قلمرو تهیه شده است، میزان تولید ناخالص داخلی کشورهای: برمودا، جزایر ویرجین، جزایر شنل، اریتره، ونزوئلا، جبل الطارق، کره شمالی، پولنزی، کالدونیای جدید، سن مارتین و سوریه به دلیل در دسترس نبودن یا دقیق نبودن اطلاعات مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

جایگاه ایران در اقتصاد جهانی

ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ با تولید ناخالص داخلی معادل ۴۵۴ میلیارد و ۱۳ میلیون دلار، بالاتر از نروژ و امارات و پایین تر از اتریش و تایلند در رده بیست و هفتم ایستاده است. بدین ترتیب سهم ایران از اقتصاد جهانی ۰.۵۳ درصد است. در بین دیگر کشورهای همسایه، سهم پاکستان ۰.۳۶ درصد، عربستان ۰.۹۱ درصد، امارات ۰.۴۸ درصد، روسیه ۱.۹۳ درصد و ترکیه ۰.۸۹ درصد از کل اقتصاد جهانی بوده است.

بیشترین سهم از اقتصاد جهان

آمریکا با در اختیار داشتن تولید ناخالص داخلی معادل ۲۰ تریلیون و ۴۹۰ میلیارد دلار، کماکان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان محسوب می شود که تا پایان سال ۲۰۱۸، حدود ۲۳.۸۹درصد از کل اقتصاد جهانی را در اختیار داشته است.

پس از آمریکا، چین با در اختیار داشتن ۱۵.۸۶ درصد اقتصاد جهانی (تولید ناخالص داخلی معادل ۱۳.۶۱ تریلیون دلار)، ژاپن با در اختیار داشتن ۵.۷۹ درصد اقتصاد جهانی (تولید ناخالص داخلی معادل ۵.۷۹ تریلیون دلار)، آلمان با در اختیار داشتن ۴.۶۵ درصد اقتصاد جهانی (تولید ناخالص داخلی معادل ۳.۹۹ تریلیون دلار)، انگلیس با در اختیار داشتن ۳.۲۹ درصد اقتصاد جهانی (تولید ناخالص داخلی معادل ۲.۸۲ تریلیون دلار)، فرانسه با در اختیار داشتن ۳.۲۴ درصد اقتصاد جهانی (تولید ناخالص داخلی معادل ۲.۷۸ تریلیون دلار) و هند با در اختیار داشتن ۳.۱۸ درصد اقتصاد جهانی (تولید ناخالص داخلی معادل ۲.۷۳ تریلیون دلار)، بیشترین سهم را از اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۸ داشته‌اند.