۰ نفر

عیدی کارگری حق بازنشستگان است اما

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۳۸
کد خبر: 380773
عیدی کارگری حق بازنشستگان است اما

نایب‌رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، همسان‌سازی عیدی و پاداش کارگران بازنشسته را حق قانونی آنها دانست و بر ضرورت تقویت صندوق تامین اجتماعی در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ناصر چمنی درباره طرح همسان سازی عیدی و پاداش کارگران بازنشسته ابراز عقیده کرد و گفت: کارگری که عیدی خود را از کارفرمایش می‌گیرد هزینه‌ای بر دوش سازمان تامین اجتماعی ندارد ولی عیدی بازنشستگان باید از صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود و کسانی که به دنبال طرح همسان سازی عیدی بازنشستگان هستند قبل از آن باید به فکر بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی باشند تا این بدهی برگردانده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث سازمان تامین اجتماعی مشکلات عدیده خاصی داریم و سازمان در وضعیتی قرار دارد که به لحاظ هزینه‌های درمانی و حقوق پرداختی مستمری بگیرانش با مشکل مواجه است.اگر در این شرایط ریشه‌یابی کنیم می‌بینیم که بیشترین ضربه به سازمان را تعهداتی زده که متاسفانه به آنها عمل نشده است.

به گفته نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران رقم بدهی دولت به تامین اجتماعی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و تا زمانی که تسویه نشود طرح‌هایی مثل همسان سازی حقوق و عیدی بازنشستگان به نتیجه نمی‌رسد.

چمنی حق جامعه کارگری و بازنشستگان دانست که عیدی خود را مثل زمان اشتغال دریافت کنند ولی تاکید کرد که باید به فکر بار مالی و تامین هزینه این طرح هم باشیم تا مشکل جدیدی برای سازمان تامین اجتماعی به وجود نیاید.

به گفته وی، وقتی کارگری بازنشسته می‌شود رابطه کارگری و کارفرمایی او از بین می‌رود و پولی که بابت عیدی و پاداش دریافت می‌کند از  صندوق تامین اجتماعی که صندوقی عمومی و بین النسلی و غیردولتی است که از محل واریز حق بیمه‌ کارگران به وجود آمده است.

این مقام مسئول کارگری در پایان تقویت صندوق تامین اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر بسیاری از گروهها از جمله قالیبافان و رانندگان به دلیل عدم اجرای تعهدات دولتی با مشکلات بیمه‌ای مواجهند لذا معتقدم بعد از احیا و تقویت تامین اجتماعی می‌توان به فکر ارائه طرح‌هایی مثل همسان سازی حقوق و عیدی بازنشستگان بود.

با توجه به افزایش هزینه‌های معیشت، مسکن و درمان بازنشستگان، ضرورت بهبود وضع زندگی و حمایت از کارگران بازنشسته بیش از پیش احساس می‌شود. طرح همسان‌سازی عیدی و پاداش پایان سال کارگران بازنشسته مشمول قانون کار از سال گذشته به جریان افتاده و در صورتی که در مجلس به نتیجه برسد، عیدی کارگران بازنشسته همچون زمان اشتغال به کار آنها محاسبه و پرداخت خواهد شد.