۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خطر گرایش دانه‌درشت‌های بازار ارز به سایر بازارها/ هراس دلالان از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 370339
خطر گرایش دانه‌درشت‌های بازار ارز به سایر بازارها/ هراس دلالان از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

با کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر زمزمه خروج دانه‌درشت‌ها از این بازار شنیده می‌شود، اما باید مراقب کوچ آن‌ها به سایر بازارها بود.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ بازار ارز در سال 97 به جولانگاه پرسودی برای دلالان تبدیل شده بود اما در سال جاری برخلاف انتظار، بازار روند غیرمنتظره‌ای در پیش گرفت، به خصوص از ابتدای تابستان نرخ دلار هر روز بیش از روز قبل به ریزش تمایل داشت تا جایی که حتی طی روزهای گذشته در آستانه ورود به کانال 10هزار تومان قرار گرفت.

حالا هم چند روزی است که نرخ بین محدوده 11 تا 12هزار تومان در نوسان است و این یعنی بازارِ این روز‌های ارز دیگر دل و دماغی برای جهش و التهابات اخیر را ندارد؛ در این بین نباید تاثیر خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را نادیده گرفت.

دلالان از روزهای بعد از شکل‌گیری این بازار می‌هراسند زیرا بنابر وعده رییس کل بانک مرکزی به طور حتم بعد از راه افتادن بازار متشکل، نرخ ارز روبه کاهش خواهد رفت؛ از همین رو دانه‌درشت‌های ارزی دیگر تمایلی برای حضور در این بازار نداشته و به گفته بسیاری از خرده دلالان، غلاف کرده‌اند.

اما باید مراقب این دسته از سوداگران بود تا اتفاقات سال 97 که پیامد‌های آن همچنان گریبان بازارهای ایران را گرفته، مجددا رخ ندهد، زیرا بازار‌هایی از جمله خودرو، مسکن، لوازم خانگی و طلا مهم‌ترین محل برای نفوذ این بازارگردان‌ها هستند و اگر دولت نتواند آن‌ها را کنترل کند سلاطین جدیدی از دل این بازارها بیرون خواهد آمد.

در این راستا کامران سلطانی‌زاده به عنوان یکی از فعالان بازار ارز به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در روز‌های اخیر بازار رنگ‌و بوی آرامش گرفته و از هیجانات ماه‌های قبل خبری نیست که یکی از دلایل آن‌ را می‌توان بی‌رمقی سفطه‌بازان برای تحرک در بازار عنوان کرد.

وی با اشاره به خبر ایجاد بازار متشکل در روز‌های آینده اظهار کرد: البته نباید تاثیر خبر راه‌اندازی بازار متشکل در عید قربان را نادیده گرفت چراکه هدف از این سیاست کنترل نرخ، کاهش تاثیر بازارهای امارات و عراق و برچیده شدن فضا برای دلالی است.

سلطانی‌زاده ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که بازار ارز بعد از راه‌اندازی بازار متشکل به آرامش بیشتری خواهد رسید.

بنابراین گزارش، پنجم مرداد ماه در جلسه مدیرعامل بازار متشکل ارزی و رییس کل بانک مرکزی مقرر شد تا در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز شود و رییس کل بانک مرکزی نیز ابراز امیدواری کرد که با شروع به کار بازار متشکل شاهد شکل گیری نرخ واقعی و شفاف اسعار خارجی به صورت اسکناس باشیم.