۰ نفر

پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی عامل کاهش تنش

۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 365813
 پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی عامل کاهش تنش

طی چندسال اخیر شاهد راه‌اندازی پرداخت‌های الکترونیک در تاکسی‌ها هستیم که این طرح نیز در ابتدا مانند هر طرح دیگری با اما و اگرهای بسیاری همراه بود اما امروزه و پس از گذراندن آزمون و خطا‌های فراوان در اجرا با موفقیت نسبی این طرح مواجه هستیم که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش درگیری‌ها میان مسافران و راننده‌های تاکسی بر سر پرداخت مبلغ کرایه تاکسی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، انجام چنین فرآیندی به صورت آنلاین نیازمند پایداری و برقراری همیشگی شبکه پرداخت و صرف هزینه‌های هنگفت است؛ هزینه‌هایی که بنا بر قانون اعداد بزرگ در مقیاس تراکنش‌های چند ده میلیونی هر ماه، بسیار زیاد برآورد می‌شود. به‌طور کلی باید در نظر داشت که تجهیز تاکسی‌ها به ابزار پرداخت الکترونیک یک اصل انکارناپذیر تلقی می‌شود، اما این در حالی است که این ابزار باید از نوع آفلاین باشد. تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد ابزاری مانند کیف پول الکترونیک می‌تواند روش و ابزار مناسبی برای رفع این نیاز باشد. طرح پرداخت الکترونیک کرایه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سال 1385 آغاز شد که با توجه به پیشرفت فناوری و سرعت آن در دستور کار تاکسیرانی‌های شهری قرار گرفت. اتحادیه تاکسیرانی با جدیت به دنبال اجرای کامل و همه‌جانبه این طرح است تا با عملیاتی‌شدن آن بتواند خدمات مطلوبی در سطح تاکسیرانی شهری به شهروندان و رانندگان ارائه دهد.

بررسی روش‌های پرداخت الکترونیک

سه روش پرداخت کرایه در حوزه الکترونیک مطرح است؛ یکی پرداخت آفلاین یا همان کارت‌های شهروندی که به‌عنوان کارت مترو و اتوبوس استفاده می‌شود. راهکار دیگر کارت‌های شبکه شتاب و سومین شیوه نصب اپلیکیشن خواهد بود که امروزه در برخی از سامانه‌های حوزه حمل‌ونقل فعال است و در صورتی که افراد آن نرم‌افزار را روی تلفن همراه خود نصب کنند، می‌توانند پرداخت را انجام دهند. در واقع اتحادیه می‌کوشد با ایجاد شرایط لازم، این سه امکان را برای شهروندان فراهم آورد که بدون ایجاد زحمت بتوانند از این فناوری نوین بهره ببرند و نیاز به کارت دیگری نباشند اما باید دانست با استفاده از این شیوه‌های نوین، پرداخت نقدی به‌طور کلی از میان نمی‌رود، زیرا تعدادی از مسافران به جهت آشنا نبودن با این طرح و نداشتن توان استفاده از آن، علاقه‌مند به پرداخت کرایه به شکل نقدی هستند، بنابراین این روش پابرجا خواهد بود.

دسترسی آسان به تراکنش‌ها

یکی دیگر از مزیت‌های پرداخت آنلاین هزینه تاکسی دسترسی آسان به تمام تراکنش‌ها است، به‌گونه‌ای که در پایان هفته یا ماه می‌توان تمام هزینه‌هایی را که بابت تاکسی‌ها صورت گرفته مورد بررسی قرار داد. آسان‌بودن نحوه استفاده از اپلیکیشن‌های موجود برای پرداخت کرایه تاکسی را می‌توان از دیگر مزایایی این طرح عنوان کرد، چراکه نحوه استفاده از اپلیکیشن‌های موجود برای پرداخت کرایه تاکسی به‌قدری راحت است که تمام افراد در هر رده سنی و با هر میزان تحصیلات به آسانی می‌توانند این کار را انجام دهند. همچنین باید یادآور شد انجام این نوع پرداخت در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز از دیگر مزایای این اپلیکیشن محسوب می‌شود. تنوع انتخاب در پرداخت‌های الکترونیک کرایه تاکسی را نیز می‌توان از جمله دیگر مزایای این طرح عنوان کرد، چراکه همان‌گونه که می‌دانیم امروزه مسافران با انتخاب‌های بسیاری مانند پرداخت از طریق موبایل، کارت شتاب، کارت شهروندی، دستگاه کارت‌خوان و غیره برای پرداخت کرایه تاکسی خود به‌صورت الکترونیک مواجه هستند که این خود برای مسافر بسیار مناسب خواهد بود. باید در نظر داشت که پرداخت منصفانه کرایه تاکسی را نیز می‌توان در زمره دیگر مزایای پرداخت‌های الکترونیکی کرایه تاکسی عنوان کرد، چراکه متاسفانه در برخی از موارد شاهد دریافت مبالغ بیشتر از مبلغ کرایه تاکسی تنها به بهانه نبود پول خرد هستیم. از این رو انتظار می‌رود با نصب و استفاده افراد از این اپلیکیشن‌ها دیگر شاهد این‌گونه موارد نباشیم.

عدم استقبال برخی راننده‌ها

متاسفانه به‌رغم وجود اپلیکیشن‌های متفاوت برای پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی شاهد این مهم هستیم که هنوز برخی از تاکسی‌داران تمایل چندانی به استفاده از این اپلیکیشن‌ها ندارند که این خود جای بسی تامل دارد، چراکه انتظار می‌رود در شرایط موجود تعداد بیشتری از راننده‌های تاکسی از اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه استقبال کنند تا شاید از این طریق مشکلات پیش‌روی راننده‌ها و مسافران برای پرداخت کرایه تاکسی برطرف شود. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که فراهم‌نبودن زیرساخت‌های لازم و همچنین مشکلات عدیده در حوزه سخت‌افزاری برخی از این اپلیکیشن‌ها خود عامل دیگری برای عدم اجرای موفق طرح در برخی از کلانشهرها شده است، چراکه طبق بررسی‌های به عمل آمده در برخی از کلانشهرها طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی با استقبال چندانی مواجه نشده و حتی در پاره‌ای از موارد منجر به شکست نیز شده است که این مهم را می‌توان به غیر از موارد مذکور در عدم تمایل تاکسی‌داران از استفاده از این طرح‌ها عنوان کرد. لازم به ذکر است که برخی از مسئولان نبود بودجه کافی برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم و همچنین برطرف‌کردن ایرادات سخت‌افزاری این طرح را مهمترین مانع پیشرفت و توسعه طرح مذکور اعلام می‌کنند. از این رو انتظار می‌رود با تامین بودجه لازم و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های مناسب اقدامات لازم برای تحقق هرچه بیشتر طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی فراهم شود تا شاید از این طریق بتوان شاهد ایجاد نوآوری در حوزه تاکسیرانی نیز بود