۰ نفر

سال ۲۰۲۵پیرمردها رییس جمهور ایران را انتخاب می‌کنند

ادامه‌دار بودن بحران صندوق‌های بازنشستگی

۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۱۶
کد خبر: 230804
ادامه‌دار بودن بحران صندوق‌های بازنشستگی

مدیر آسایشگاه کهریزک با بیان اینکه خانواده، بیمه و دولت سه حلقه مفقوده مراکز خیریه هستند، گفت: در سال ۲۰۲۵ سالمندان رئیس جمهور کشور را انتخاب می‌کنند و این در حالی است که بحران صندوق‌های بازنشستگی و نیاز به پانسیون‌ها شوخی بردار نیست.

محمدرضا صوفی نژاد در نشستی با فعالان بازار سرمایه در این مرکز،گفت: این آسایشگاه با وجود توانایی ها و ظرفیت های خود و عمل به تعهدات اما از همه امکانات برخوردار نبوده است. در عید قربان اگر 2000 راس گوسفند در این مرکز که تنها به 500 راس آن نیاز دارد ذبح می شود ناشی از اعتماد و اعتقادی است که مردم به چنین مراکزی با قدمت حدود 50 سال دارند و این در حالی است که مازاد این قربانی ها به سایر آسایشگاه ها در سراسر کشور با هدف ادای نیت خیر مردم فرستاده می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی با بیان اینکه فعالیت در کهریزک با فرسایش روان مواجه است، دوران سالمندی را یکی از آسیب پذیر ترین دوران زندگی انسان عنوان کرد و افزود: در این دوران اغلب انسان ها به نوعی افسردگی و غمگینی مواجه می شوند که شاید در آسایشگاه کهریزک این موارد کمتر دیده شود.

این مقام مسئول از حضور حدود 1750 مددجو از 31 استان کشور در 24 بخش سه گروه سالمندان،معلولان و بیماران ام اس آسایشگاه کهریزک خبر داد و گفت: شاخص پذیرش افراد در این مرکز نداری و بی کسی است و اگر فرد متمولی در این جمع حضور داشته باشد به دلیل وجود شرایط خاص بوده است.

به گفته صوفی نژاد مرکز خیریه کهریزک تحت نظر هیات امنای 15 نفره و ترکیب هیات مدیره 7 نفره مدیریت می شود و موسس این مرکز مرحوم دکتر حکیم زاده است. بطور متوسط این مرکز سالیانه 60 میلیارد تومان هزینه داشته که کل این رقم از محل کمک های مردمی جمع آوری می شود. البته بخشی از هزینه آن دسته از مدد جویانی که از سوی دولت به این مرکز معرفی می شوند به صورت یارانه دریافت می شود که بر این اساس سازمان بهزیستی به ازای هر مدد جو 800 هزار تومان و کمیته امداد به مبلغ 250 هزار تومان کمک می کنند.

صوفی نژاد با بیان اینکه هزینه هر مدد جو در آسایشگاه کهریزک به طور متوسط دو میلیون و 500 هزار تومان در هر ماه است،عنوان کرد:این در حالی است که متوسط دریافتی هر مددجو برای هر ماه از 86 هزارتومان فراتر نمی رود. حدود 80 درصد مددجویان این مرکز هزینه ای برای مراقبت و خدمات ارایه شده پرداخت نمی کنند و از مابقی مدد جویان نیز آنچه دریافت می شود بخشی از مستمری بازنشستگی آنها است که از سهم خانواده کسر می شود.

وی با اشاره به خدمات پشتیبانی،آموزشی،پزشکی و دندان پزشکی آسایشگاه کهریزک، از ارایه برخی از این خدمات با حداقل تعرفه درمان به اقشار کم درآمد و فقیر ساکنان اطراف کهریزک سخن گفت و افزود: کهریزک محلی برای زندگی کردن است نه زنده ماندن. متوسط عمر هر سالمند از لحظه پذیرش تا مرگ 4.5 الی 5 سال بوده و در کنار 1750 مددجوی سالمند،معلول و بیمار ام اس تعداد 1300نیکوکار حضور دارند که شامل تعداد 450نفر آقا و 800 نفر خانم می شوند. این افراد که غالباً از افراد بی نیاز جامعه هستند طی هفته داوطلبانه از شستشو و نظافت گرفته تا آموزش به مددجویان خدمت می کنند.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک با بیان اینکه در سال 2025 سالمندان، رییس جمهور کشور را انتخاب خواهند کرد ، گفت: بحران صندوق های بازنشستگی و مستمری بگیران آنها شوخی بردار نیست و باید از هم اکنون به فکر امکانات و نیازهای دوران سالمندی از جمله پانسیون ها و مراکز نگهداری توسعه یافته بود.

وی ادامه داد: در شرایط مرکز محور تنها سالمندانی که در خانه دچار زوال عقل،بی کنترلی،حواس پرتی و سایر اختلال ها در شرایط فیزیکی خانواده شده اند باید در آسایشگاه ها نگهداری شوند و در شرایط مراقبت در منزل نیز با بکارگیری تیم پزشکی به مددجویان در خانه خودشان خدمات می دهند که هم اکنون 305 نفر از مددجویان آسایشگاه کهریزک تحت این روش مراقبت می شوند.

در روش مراقبت های روزانه نیز بطور مثال فرد هم اکنون پدر سالمند خود را ساعت 8 صبح به این مرکز آورده و پس از صرف نهار دوباره در ساعت 14 به جمع خانواده بر می گرداند که این روش می تواند به استحکام و حضور سالمند در جمع خانواده بیش از پیش بیافزاید.

صوفی نژاد با تاکید بر لزوم همدلی و همکاری متولیان و مسئولان کشور و فاصله گرفتن از تقابل در تصمیم گیری ها،گفت: آسایشگاه کهریزک عزت و آبروی نظام بوده و هر سازمان و نهاد بین المللی که به کشور می آیند از این مرکز به عنوان نماد توسعه یافتگی و شاخص های بهبود زندگی یاد می کنند.