۰ نفر

نمایندگان‌آمریکا خواستار تحقیقات‌جدید از نقض‌ تحریم‌های ایران شدند

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
کد خبر: 187356
نمایندگان‌آمریکا خواستار تحقیقات‌جدید از نقض‌ تحریم‌های ایران شدند

گروهی از نمایندگان جمهوریخواه آمریکایی از دولت ترامپ درخواست کرده اند تحقیقاتی را از یک شرکت نامبرده نشده که تصور می رود به شکل مشابه شرکت ZTE چین قوانین تحریم های ایران را نقض کرده است، انجام دهد.

شرکت سازنده تلفن همراه چینی ZTE ماه گذشته با اقرار به نقض قوانین تحریم ها بواسطه فروش فناوری آمریکایی به ایران، موافقت کرد حداکثر ۱.۲ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رابرت پیتنگر، نماینده جمهوریخواه از کارولینای شمالی و مایک راجرز از آلاباما به همراه هشت نماینده دیگر کنگره در نامه ای به ویلبور راس، وزیر بازرگانی خواستار تحقیقات از شرکت نامبرده نشده ای شدند که شرکت ZTE اعلام کرده بود کنترلهای صادراتی آمریکا را دور زده است.

شرکت ZTE در اسنادی که در وب سایت وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شده بود، از رقیب خود به عنوان F۷ یاد کرده بود.

این نمایندگان در نامه خود عنوان کردند گزارش های خبری مشابهت هایی را میان این شرکت که در اسناد توصیف شده و شرکت هواوی تکنولوژیز نشان می دهند.

هوای بزرگترین سازنده تجهیزات شبکه چینی است و ZTE پس از این شرکت قرار می گیرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا در این باره اظهارنظر نکرد و ZTE هم حاضر به اظهارنظر نشد.

در این بین هواوی در بیانیه ای اعلام کرد این شرکت همه قوانین از جمله قوانین کنترل صادرات و تحریم ها و مقررات سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا را رعایت کرده است.

تحقیقات عمیق‌تر ممکن است تلاش های دونالد ترامپ برای بهبود روابط با چین را پیچیده کند. رییس جمهور آمریکا در زمان مبارزات انتخاباتی سال گذشته چین را به دستکاری ارزش ارز خود و صدمه زدن به تولیدکنندگان آمریکایی متهم کرده بود. ترامپ که هفته گذشته با شی جین پینگ، رییس جمهور چین دیدار کرده بود، این دیدار را فوق العاده توصیف کرده بود.

وزارت بازرگانی آمریکا سال گذشته شواهد کافی تهیه کرد تا ZTE را به فهرست شرکتهای تحت تحریم اضافه کند و اسناد مربوط به این پرونده را در وب سایت خود ارسال کرد. در این اسناد که به تاریخ اوت سال ۲۰۱۱ بود، ZTE نحوه فعالیت در ایران و سایر کشورهای تحت تحریم را توضیح داده و به F۷ به عنوان مدل چنین فعالیت هایی اشاره کرده بود.

روابط آمریکا با هواوی پرتنش بوده است. دولت آمریکا نسبت به اینکه ارسال فناوری آمریکایی از سوی هواوی به کشورهای تحت تحریم شامل ایران مظنون بوده است. وزارت بازرگانی آمریکا در ژوئن به مرکز فعالیت های آمریکایی هوا در پلانوی تگزاس یک احضاریه ارسال کرد. این شرکت در آن زمان اعلام کرد با قوانین کنترل صادرات آمریکا همکاری می‌کند.

کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲ شرکت های هواوی و ZTE را به عنوان ریسک های امنیت ملی معرفی کردند.