۰ نفر

وزیر صنعت:

فقط ۱۳ درصد از حقوق دولتی معادن در امور زیربنایی خرج شده است

۴ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۴۷
کد خبر: 166366
فقط ۱۳ درصد از حقوق دولتی معادن در امور زیربنایی خرج شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۶۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن باید برای هزینه‌کرد امور زیربنایی معادن اختصاص یابد که بیشترین رقمی که به این بخش اختصاص یافته ۱۳ درصد بوده است.

محمدرضا نعمت زاده امروز (چهارم دی ماه) در بازدید از معادن نهبندان با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از نظر مواد معدنی بسیار غنی است، اظهارکرد: در حال حاضر به دلیل رکود بخش ساختمان و محدودیت در صادرات، تولید سنگ گرانیت افت کرده که امیدواریم مصارف جدید برای سنگ گرانیت در کشور ایجاد شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: استفاده از سنگ گرانیت در سنگ فرش معابر، ساختمان از جمله مصارف این سنگ بوده که باید کمک کنیم مصارف این سنگ در داخل و خارج از کشور افزایش پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ۵۰ معدن در منطفه شاهکوه وجود داشته که از این تعداد در حال حاضر ۴۰ معدن فعال است و اغلب این معادن در امور زیربنایی مشکل دارند.

نعمت زاده با بیان اینکه طبق قانون معادن باید ۶۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن برای هزینه کرد امور زیربنایی معادن اختصاص یابد، بیان کرد: با این وجود طی چند سال گذشته بیشترین رقمی که به این بخش اختصاص یافته ۱۳ درصد بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن باید در اختیار استانداری‌ها قرار گیرد تا برای امور عمرانی مردم محلی منطقه معدنی هزینه شود که آن هم در چند سال گذشته تخصیص نیافته است،

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: با توجه به تغییراتی که در فصل بودجه قرار داریم و نمایندگان پیگیری کرده‌اند، اگر این بودجه‌ها در معادن هزینه شود شرایط عوض خواهد شد.

نعمت زاده با اشاره به مشکل معدن داران در زمینه برق نیز تصریح کرد: در این زمینه رفع این مشکل همفکری با وزارت نیرو و استانداری خواهیم داشت تا مشکل حل شود.

وی در خصوص با مشکل بازارچه‌های مرزی استان نیز گفت: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در این خصوص با هیئت وزیران است با وزارت کشور توافق و به دولت نیز ارسال شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در ارتباط با مشکل خام فروشی معادن استان خراسان جنوبی نیز توسعه فرآوری سنگ‌های معدنی در خراسان‌جنوبی یکی از اهداف سفر است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه برای حل مشکل خام فروشی بخش خصوصی نیز تشویق می‌شوند تا سنگ‌ها را تبدیل به کالای ارزشمند کنند، خاطر نشان کرد: همچنین در این خصوص رایزنی‌هایی با آستان قدس رضوی انجام شده تا واحد سنگ‌بری و فرآوری سنگ را با استانداردهای بین المللی در منطقه ایجاد کنیم.

توسعه زیرساخت‌های معدنی خراسان‌جنوبی نیازمند جذب سرمایه‌گذار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پتانسیل‌های معدنی خراسان‌جنوبی توسعه زیرساخت‌های معدنی این استان نیازمند جذب سرمایه‌گذاری است.

نعمت‌زاده در دیدار نماینده ولی‌فقیه خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به عقب‌ماندگی‌های موجود در استان که مربوط به گذشته است، اظهارکرد: باید در استای این عقب‌ماندگی‌ها تلاش کنیم.

وی افزود: نزدیک 30 سال پیش به اینجا آمدیم و در دوران سازندگی هم دوستان را جمع کردیم تا کاری را انجام دهیم و به همت همکاران اداره صنایع و تمام دستگاه‌های دولتی شرکتی تاسیس شد که تبدیل به کارخانه لاستیک سازی شد و به تدریج واحدهای دیگری نیز به وجود آمدند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پتانسیل‌های معدنی استان، بر جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه زیرساخت‌ها تاکید کرد و یادآور شد: تحقق این مهم نیازمند تلاش هرچه بیشتر است که در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های اعتباری در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم.

نعمت‌زاده ادامه داد: در این زمینه در معادن تغییراتی ایجاد می‌کنیم تا دستمان بازتر شود و اقدامات مفیدی را انجام دهیم.

وی با اشاره به بازدید خود از نهبندان، تصریح کرد: خواسته اغلب معدن‌کاران این منطقه برق‌کشی بود که در سفر رییس‌جمهور نیز جمع‌بندی کنیم که نزدیک به 40 میلیارد تومان هزینه داشت اما نتوانستیم منابع را تامین کنیم ولی باید تلاش کنیم با کمک استان این کار محقق شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین معادن زغال‌سنگ در خراسان‌جنوبی است، اضافه کرد: در راستای حل این مشکل معادن زغال‌سنگ جلساتی در تهران برگزار و نرخ را مقرون به صرفه کردیم و سه هفته قبل صورت مجلس شد.

نعمت‌راده ادامه داد: امیدواریم معادن فعال‌تر از گذشته باشد که در این راستا مقداری جلوی واردات را گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه دولت و تمام مسئولین باید در راستای جذب سرمایه‌گذار دست به دست هم دهند، تصریح کرد: بدون سرمایه‌گذاری مسئله اشتغال، فقر و محرومیت حل نمی‌شود.

وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه زرشک، زعفران و عناب از محصولات اصلی این استان است، تصریح کرد: در زمینه زرشک و مسائل کشاورزی کارهای مفیدی انجام و خوشه‌هایی را شکل می‌دهیم که از کشاورزی تا صادرات را به هم پیوند دهد.

وی با اشاره اینکه سود حاصل از این امر عاید همه این مجموعه خواهد شد، خاطر نشان کرد: یکی از این خوشه‌ها، خوشه زرشک است که این زنجیره را به هم متصل می‌کند که درآمد آن عاید مردم منطقه شود.