۰ نفر

تورم سالانه گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، هلو و حبوبات چقدر است؟

۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۳
کد خبر: 162646
تورم سالانه گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، هلو و حبوبات چقدر است؟

براساس اطلاعات مرکز آمار در تابستان ۱۳۹۵ نسبت به تابستان سال گذشته تورم انگور ۱۱ درصد، تورم زردآلو ۶.۶ درصد، تورم گیلاس ۱۰.۷۰ درصد و از میان سبزیجات نیز تورم سیب‌زمینی منفی ۴۲.۶ درصد و گوجه‌فرنگی منفی ۷.۴۳ درصد است.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در زمینه متوسط قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در تابستان سال ۱۳۹۵، قیمت فروش آزاد یک کیلوگرم گندم در کل کشور ۱۱۲۳ تومان بوده است. استان یزد با ۱۳۲۸ تومان بیشترین و استان قزوین با ۱۰۵۵ کمترین قیمت فروش آزاد در کشور را داشته‌اند. قیمت فروش به دولت این محصول در کل کشور ۱۲۶۳ تومان بود که در نتیجه متوسط قیمت فروش به دولت و آزاد آن به رقم ۱۲۳۳ تومان رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایشی معادل ۸.۳۶ درصد داشته است، همچنین در فصل تابستان سال ۱۳۹۵ قیمت فروش یک کیلوگرم جو در کل کشور ۸۲۸ تومان بوده است. استان تهران با ۱۱۶۲ تومان بیشترین و استان قزوین با ۷۲۱ تومان کمترین قیمت‌های فروش را داشته‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ۱۳۹۴ معادل ۴.۲۹ درصد کاهش داشته است.

همچنین در میان حبوبات قیمت فروش یک کیلوگرم نخود در فصل تابستان سال جاری ۴۲۸۷ تومان بوده است که استان اردبیل با ۵۳۴۵ تومان بیشترین و استان ایلام با ۳۳۶۰ تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایشی معادل ۵۰.۳۵ درصد داشته است.

همچنین در فصل تابستان سال جاری قیمت یک کیلوگرم عدس در کل کشور به عدد ۴۶۵۶ تومان رسید که استان کردستان با ۶۲۶۰ تومان بیشترین و استان کرمانشاه با ۳۳۱۰ تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشتند.

قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان سال ۱۳۹۴ معادل ۲۱ درصد افزایش یافته است. همچنین در میان محصولات جالیزی قیمت یک کیلوگرم هندوانه در سال جاری در کل کشور ۴۲۵ تومان بوده است. استان کهکیلویه و بویراحمد با ۸۰۱ تومان بیشترین و استان همدان با ۲۹۵ تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند.

قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ۱۳۹۴ افزایشی معادل ۷۵ درصد داشته است. همچنین خربزه در تابستان ۱۳۹۵ در کل کشور قیمتی معادل ۹۹۱ تومان به ازای هر کیلو داشته است.

استان سمنان با ۱۸۴۰ تومان بیشترین و استان خوزستان با ۵۹۶ تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌ است. قیمت فروش خیار نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهشی معادل ۴.۱۷ درصد داشته است.

در میان سبزیجات قیمت فروش یک کیلوگرم سیب‌زمینی در کل کشور ۳۵۹ تومان بوده است. استان مازندران با ۹۹۸ تومان بیشترین و استان همدان با ۳۲۴ تومان با کمترین فروش را در کل کشور داشته‌اند.

قیمت فروش این محصول در تابستان سال ۱۳۹۵ نسبت به تابستان سال ۱۳۹۴ معادل ۴۲.۲۶ درصد کاهش یافته است. در تابستان سال ۱۳۹۵ قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه فرنگی ۳۵۸ تومان بود. بالاترین قیمت فروش را استان کهکیلویه و بویراحمد با ۱۴۸۷ تومان و پایین‌ترین قیمت فروش را استان همدان با ۲۹۲ تومان داشته‌اند.

تورم قیمت این گروه نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۷.۴۳ درصد کاهش داشته است. همچنین اطلاعات مرکز آمار حاکی از آن است که در فصل تابستان سال ۱۳۹۵ قیمت فروش یک کیلوگرم بادمجان در کل کشور ۵۲۸ تومان بوده است. استان گیلان با ۱۷۷۴ تومان بالاترین و استان لرستان با ۲۲۵ تومان پایین‌ترین قیمت فروش در کل کشور را داشته است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۲۴.۰۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین قیمت پیاز در تابستان سال ۱۳۹۵ به کیلویی ۵۸۴ تومان رسید. استان گیلان با ۲۳۴۸ تومان بالاترین قیمت فروش و استان مرکزی با ۳۹۱ تومان پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته است. تورم این گروه نیز نسبت به تابستان سال ۱۳۹۴ معادل ۳۵.۵۴ درصد بوده است.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در فصل تابستان سال ۱۳۹۵ قیمت فروش یک کیلوگرم هلو در کل کشور ۲۱۵۹ تومان بوده است. استان ایلام با ۳۴۶۰ تومان و استان زنجان ۱۶۰۴ تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۹.۶۸ درصد کاهش یافته است.

در تابستان سال ۱۳۹۵ قیمت فروش یک کیلوگرم گیلاس در کل کشور ۴۳۰۴ تومان بوده است. استان یزد با شش هزار تومان بیشترین و استان خراسان شمالی با ۲۲۸۵ تومان کمترین قیمت فروش را در کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، ۱۰.۷۰ درصد کاهش یافته است.

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در تابستان فصل جاری قیمت فروش یک کیلوگرم در کل کشور ۳۰۱۱ تومان بوده است. استان قم با ۳۹۱۵ تومان بیشترین و استان کرمانشاه با ۱۹۳۳ تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. تورم قیمت زردآلو نسبت به تابستان سال گذشته ۶.۵۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین فروش یک کیلوگرم انگور در تابستان سال ۱۳۹۵ در کل کشور ۹۶۹ تومان، استان ایلام با ۲۹۸۳ تومان و استان مرکزی با ۷۲۳ تومان به ترتیب دارای بالاترین قیمت فروش در کل کشور بوده‌اند. قیمت فروش این محصول در تابستان سال ۱۳۹۵، نسبت به فصل مشابه سال ۱۳۹۴ معادل ۱۰.۵۱ درصد بوده‌اند.