۰ نفر

خریــد جهیزیه آســان می شود؟

۲ آذر ۱۳۹۵، ۷:۳۰
کد خبر: 159777
خریــد جهیزیه آســان می شود؟

با گشت‌و‌گذاری در بازار پرزرق و برق خرید جهیزیه و با محاسبه‌ای ساده متوجه می‌شویم که اگر یک خانواده تصمیم داشته باشد که جهیزیه را از کالاهای خارجی موجود در بازار انتخاب کند، مجبور است چیزی در حدود 400 میلیون تومان هزینه کند....

این در حالیست که در حال حاضر و با حمایت از تولید داخلی خانواده‌ها می‌توانند با انتخاب کالای ایرانی با مبلغی در حدود 10 تا 12 میلیون تومان، یک جهیزیه آبرومندانه و حداقلی تهیه کنند.

نگاه 1

5 تا 10 میلیون، برای خرید جهیزیه و مایحتاج اولیه زندگی

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، حمایت از کالا و تولید ایرانی ضرورت دارد و باید گفت که نه تنها ما، بلکه تمام مسئولان حامی کالای ایرانی هستیم اما می‌گوییم ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر. بنابراین و با توجه به تعدد تولید‌کنندگان و تنوع کالاهای ایرانی می‌توان مایحتاج اولیه و ضروری زندگی را با قیمتی بین 5 تا 10 میلیون تومان تهیه کرد. به عبارت دیگر، با درآمد حداقلی جوانان، امکان خرید جهیزیه مناسب برای آنها وجود ندارد و از طرفی اخذ تسهیلات 3 تا 5 میلیون تومانی نمی‌تواند راهگشای این امر باشد. از سوی دیگر، اعتقاد داریم که دولت باید تسهیلات قرض‌الحسنه حداقل 10 میلیون تومانی را برای خرید جهیزیه در اختیار جوانان قرار دهد تا آنها بتوانند وسایل اولیه زندگی خود را تهیه کنند. درباره اعطای کارت اعتباری خرید کالا باید گفته شود که این موضوع می‌تواند کمکی به جوانان باشد، چرا که با توجه به شرایط خاص دریافت کارت خرید کالا، این طرح با استقبال متقاضیان همراه نشد. از طرف دیگر، اعطای کارت اعتباری با بهره بانکی بالا به متقاضیان و جوانان به شرایط و شروط کار منطقی نیست، چرا که این الزامات تنها باید زمانی صورت گیرد که سودی در قبال تسهیلات اخذ نشود. در حال حاضر جوانان برای تامین ضروریات اولیه زندگی خود به دنبال کالاهای متنوع هستند و با این وجود امکان اجرای مجدد طرح خرید کارت اعتباری کالای ایرانی با ملزومات قبلی وجود ندارد؛ از اینرو باید شرایط آسان‌تری برای استقبال متقاضیان نسبت به آن به کار گرفته شود. با توجه به تعدد تولید‌کنندگان و تنوع کالاهای ایرانی می‌توان مایحتاج اولیه و ضروری زندگی یا خرید جهیزیه را با قیمتی بین 5 تا 10 میلیون تومان تهیه کرد. جوانان با هزینه 5 میلیون تومانی می‌توانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی اتوماتیک، تلویزیون، اجاق گاز، یک تخته فرش 9 متری و برخی از خرده‌ ریزهایی همچون چرخ گوشت و جاروبرقی را تهیه کنند.

نگاه2

ایرانی باید کالای ایرانی بخرد تا چرخ اقتصاد بچرخد

رضا مفتح، فروشنده لوازم خانگی ایرانی

خانواده‌هایی هستند که با وجود داشتن وضع مالی خوب به فروشگاه‌های لوازم خانگی ایرانی مراجعه می‌کنند و تاکید دارند که باید جهیزیه فرزندشان از کالاهای ایرانی تشکیل شود و وقتی از آنها پرسیده می‌شود که چرا با وجود اینکه وضعیت مالی خوبی دارند به سمت کالای ایرانی آمده‌اند، می‌گویند که ایرانی باید کالای ایرانی بخرد تا هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم کشور رونق بگیرد. برخی از خریداران تحصیلکرده‌ هستند و این موضوع را باور ندارند و برخی نیز بر   شعار کالای ایرانی، رونق اقتصادی استوار هستند. اما در این بین بعضی از خانواده‌ها هم به دلیل اینکه قیمت کالاهای ایرانی پایین است، به سمت خرید این کالا ها کشیده می‌شوند، در صورتی که تمایل به خرید کالای خارجی دارند اما موقعیت مالی آنها این اجازه را نمی‌دهد. به طور کلی از چهره مشتریان و خریداران مشخص است که آیا تمایلی به خرید دارند و اینجا هستند یا از روی اجبار در فروشگاه حضور دارند و وقتی از آنها پرسیده می‌شود که مگر کالای ایرانی مرغوبیت خوبی ندارد، می‌گویند که هرچند شاید گارانتی و خدمات پس از فروش آنها وطنی باشد اما آنچه از یخچال و گاز و ماشین لباسشویی خارجی می‌خواهیم در کالای ایرانی نیست و اصلا کالای ایرانی قدرت رقابت با خارجی را ندارد.

نگاه3

برای مصرف‌کننده برند مهم‌تر از کیفیت است

سیف‌ا... ایزدی، فروشنده لوازم خانگی خارجی

با وجود اینکه در حال حاضر، لوازم خانگی تولید داخل از نظر تکنولوژی و کیفیت با محصولات خارجی برابری می‌کند اما مصرف‌کنندگان همچنان به خرید کالاهای مشابه خارجی رغبت دارند. مردم تهران بیشتر تمایل به کالاهای خارجی دارند و مردم شهرستان بیشتر از کالاهای ایرانی استفاده می‌کنند. این جمله در طول یک ماه گذشته مشاهده نشده بلکه  تجربه 30 سال کار در حوزه لوازم خانگی است. به طور کلی نکته این است که برای مصرف‌کننده برند مهم‌تر از کیفیت است و به‌دلیل آنکه علم به مسائل فنی ندارند به برند محصول بیشتر توجه می‌کنند.

البته همه می‌دانیم که قیمت تولیدات داخل با کیفیت مشابه بسیار مناسب‌تر از کالای خارجی است اما باز هم تمایل خریدار به داشتن یکی از برندها در خانه است. در بین مصرف‌کنندگان نیز هستند افرادی که برای پرداخت هزینه کمتر برای کالاهای خارجی حاضرند تا بانه سفر کرده و کالای موردنظرشان را با وجود قاچاق‌بودن و نداشتن گارانتی خریداری کنند. این در حالیست که متاسفانه با وجود غیراستاندارد بودن این تولیدات و نداشتن گارانتی، بازار این کالاهای قاچاق به‌دلیل قیمت پایین داغ است. طی سال‌های گذشته تولیدکنندگان ایرانی به دلیل وجود تحریم‌ها نتوانسته‌اند تجهیزات، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدید را وارد کشور کنند. به همین علت خریداران لوازم خانگی، لوازم خارجی را ترجیح می‌دهند اما امیدواریم با تغییر شرایط و حمایت از تولیدات ایرانی این وضعیت نیز