۰ نفر

آیا میزان بهره‌وری در ایران پایین است؟

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۱۳
کد خبر: 157051
آیا میزان بهره‌وری در ایران پایین است؟

رئیس سازمان ملی بهره وری کشور در واکنش به پایین بودن بهره‌وری در ایران گفت که برخلاف این تصور بهره وری در ایران به خاطر وجود منابع خدادای، بالاست و در سطح جهانی و آسیایی، ایران بالاتر از متوسط قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رویا طباطبایی یزدی، با اشاره به آخرین وضعیت برنامه جامع بهره وری کشور، اظهار کرد: این برنامه با کمک دستگاه‌های مختلف کشور به توفیقات خوبی دست پیدا کرده است. اولین چیزی که از این دستگاه‌ها درخواست کردیم ارتقا جایگاه متولیان بهره‌وری در این سازمان‌ها بود که انجام شد.

وی در همین رابطه ادامه داد: دومین چیزی که برای سازمان ملی بهره وری کشور اهمیت داشت، سنجش شاخص‌های بهره وری بود که دستورالعمل آن ابتدا برای ۱۷ دستگاه و در مرحله دوم برای ۵ دستگاه ارسال شد با این هدف که محاسبات شاخص بهره وری با دقت بیشتری انجام گیرد.

طباطبایی در رابطه با برنامه‌های حول برنامه جامع بهره وری کشور، افزود: مراحل تدوین برنامه های حول محور برنامه جامع بهره وری، رو به اتمام است، از جمله ارتقا بهره وری در انرژی، نظام برنامه ریزی، آموزشی، اداری و رقابت پذیری. ۹۰ درصد کار تدوین این برنامه‌ها توسط متخصصان و خود دستگاه‌های اجرایی انجام شده است و پس از اتمام آن در اختیار هیئت وزیران قرار داده می شود.

رئیس سازمان ملی بهره وری کشور با اشاره به تعامل این سازمان با دستگاه‌های متولی این امر، گفت: با دستگاه‌های مختلف ارتباط منظم داریم و مجموعه آن‌ها که به نام شورای متولیان بهره وری شناخته می شوند به صورت ماهانه در غالب صبحانه کاری جلسه برگزار می کنند و در این جلسات از اقداماتی که انجام داده‌اند یا انجام خواهند داد، صحبت می کنند.

طباطبایی در واکنش به این که برخی معتقدند بهره‌وری در ایران پایین است، گفت: برخلاف این تصور بهره وری در ایران به خاطر وجود منابع خدادای، آب و هوای چهار فصل و نفت و گاز بالا است و در سطح جهانی و آسیایی، ایران بالا تر از متوسط قرار گرفته است و به همین خاطر در مقایسه با کشور هایی که از این موهبات بی بهره اند دارای ارزش افزوده بیشتری است.

وی در پاسخ به این سوال که نسبت وجود این منابع در کشور و توانایی بهره برداری درست از آن در کشور چگونه است، گفت: با وجود این منابع می بایست رشد بهره وری بالاتری می‌داشتیم و باید در آینده بتوانیم، سهم یک سومی در اقتصاد کشور را حاصل کنیم. این که اکنون در این جایگاه قرار داریم به خاطر وجود این منابع در کشور است. برای افزایش بهره‌وری از این منابع باید باتمام وزارت خانه ها و دستگاه‌ها ی مرتبط کشور هماهنگ باشیم که اکنون این اتفاق افتاده است و علاوه بر ۲۱ وزارت خانه کشور با قوه قضاییه و صداوسیما نیز در ارتباط هستیم.