۰ نفر

سیطره فروشگاه های زنجیره ای بر سوپر مارکت ها

۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۶:۲۰
کد خبر: 156906
سیطره فروشگاه های زنجیره ای بر سوپر مارکت ها

تامین‌کردن مایحتاج اولیه و خوراکی در تمامی نقاط جهان تجارت پرسودی محسوب می‌شود، تجارتی که از سوپر مارکت‌های کوچک و کم محصول گرفته تا هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای و قدرتمند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به گفته مسئولان، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که در آن همه کالاها با برندهای مختلف و در فضای رقابتی ارائه شود و با کاهش هزینه حمل‌ونقل و از تولید به مصرف امکان تخفیف را فراهم کند، آرزوی دیرینه‌ای بوده که این روزها به‌بار نشسته است اما از سوی دیگر اصناف بر این عقیده‌اند که احداث این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر کسب‌وکار آنها تاثیر منفی دارد و باعث می‌شود اصناف به ورشکستگی برسند.

یادداشت1

خرید از سوپرمارکت مقرون‌به‌صرفه است

اکبر اولیایی، کارشناس تنظیم بازار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، تهیه مایحتاج خانه و خانواده و هزینه‌های مربوط به آن از مسائل مشترک تمام خانواده‌هاست. در این میان برای خرید این مایحتاج راه‌های متفاوتی وجود دارد که نهایتا به سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌رسیم.

مزایا و معایبی برای خرید از هر کدام وجود دارد. خرید در فروشگاه‌ها بیشتر جنبه احساسی دارد؛ احساس لذت از خرید. به عبارت بهتر، بیشتر بر پایه ایجاد احساس لذت از خرید بنا شده است نه تامین مایحتاج مورد نیاز. درواقع وقتی شما با سبد چرخدار از جلوی قفسه‌های پر از کالاهای خوش‌آب‌ورنگ عبور می‌کنید، چشم‌تان به اجناسی می‌خورد که شاید در فهرست کالاهای مورد نیاز شما قرار نداشته باشد اما آن را برمی‌دارید و درون سبد چرخدار می‌اندازید. انگار هرچه بیشتر پر باشد، شما را راضی‌تر می‌کند. البته در کنار اینها باید گفت که طبقه‌بندی اجناس در قفسه‌های مشخص و نزدیک به‌هم نیز تا حدودی از اتلاف وقت و سرگردانی افراد می‌کاهد. در سوپرمارکت‌ها که معمولا در محل زندگی شما هستند و شما را می‌شناسند، مساله متفاوت است. در سوپرمارکت‌ها اغلب مواد تازه و مرغوب به شما عرضه می‌شود و اکثر مردم ترجیح می‌دهند مواد غذایی خود را از سوپرمارکت‌های قدیمی و ارزان تهیه کنند. رفتارهای محترمانه و دوستانه سوپرمارکت‌دارها با خریداران، در کیفیت خرید تاثیر می‌گذارد و همه همیشه این نکته را مدنظر قرار می‌دهند که رفتارهای دوستانه با صاحب مغازه، می‌تواند در تهیه مواد غذایی تازه مشتریان را راهنمایی کند. در حال حاضر، سوپرمارکت‌ها امکان سفارش تلفنی و تحویل در منزل دارند. به‌جای مراجعه هر روزه به سوپرمارکت می‌توان از تلفن استفاده کرد و چیزهایی را که لازم داریم سفارش بدهیم و موقع تحویل گرفتن سفارش فاکتور خرید را مطالعه کنیم و همینطور بررسی کنیم که چیزی از سفارش از قلم افتاده است.

 

یادداشت2

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اهمیت کالای داخلی فراموش شده است

  مهدی ایمانی، سوپرمارکت‌دار

کالاهایی که این روزها در فروشگاه‌های بزرگ یا به اصطلاح هایپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، اکثرا وارداتی بوده و اگر هم به‌صورت قانونی وارد شده باشند، برچسب شبنم را ندارند. در این سال‌ها مدام تاکید می‌شود که بازار باید مملو از کالای داخلی باشد. مسئولان مصر هستند که تولید ملی باید در اولویت قرار بگیرد اما با احداث این فروشگاه‌ها نه تنها شاهد ورود و فروش کالاهای خارجی هستیم بلکه به‌طور کلی محصولات ایرانی به دست فراموشی سپرده می‌شوند. از سوی دیگر، تمام کالاها و محصولاتی که در سوپرمارکت‌ها فروش می‌رود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز فروخته می‌شود و این در حالیست که شاهد راه‌اندازی فروشگاه‌های زیادی در محله‌های مختلف هستیم که به نوعی نیاز به ساماندهی و متولی خاص دارند. توجه کنید که سوپرمارکت‌ها خدمات را جایی ارائه می‌دهند که نزدیک محل زندگی مردم است و هزینه سوخت و رفت‌وآمد ندارد. بنابراین هزینه سربار خانوار  پایین می‌آید.

یادداشت 3

به ازای هر 38 تا 40 نفر یک سوپرمارکت وجود دارد

 دکتر محمد آقایی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

فروشگاه‌های بزرگ قطعا کمک بهتری به فروش کالاهای مصرفی در کشور خواهند کرد و در بلندمدت مشاهده خواهیم کرد که قیمت‌ها کاهش چشمگیری خواهد داشت و در این فضای رقابتی، مردم سود بیشتری خواهند کرد.

ضرورت دارد این فروشگاه‌های کوچک و سوپرمارکت‌ها ساماندهی شوند و با ترکیب آنها فروشگاه‌های بزرگ‌تر ایجاد شود و مطمئنا مردم از آن بیشتر استقبال خواهند کرد. مزیت مهم این فروشگاه‌ها ارائه محصولات متنوع است. از طرفی مردم می‌توانند با محصولات جدید در این فروشگاه‌ها آشنا شوند و در زیر یک سقف تمام ملزومات خود را تهیه کنند. این نحوه خرید کمک می‌کند به اینکه مردم با سبک‌ها و شیوه‌های خرید همدیگر آشنا شوند. همچنین گردش مالی این فروشگاه‌ها بسیار بالا و بهتر از سایر مراکز فروش است. در حال حاضر در ایران به ازای هر 38 تا 40 نفر یک سوپرمارکت وجود دارد که باید گفت ایران بعد از چین و هند رتبه سوم جهان را از نظر تعداد سوپرمارکت دارد.