۰ نفر

گزارش وزارت اقتصاد از بازار نفت

نفت خام ایران گران شد

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹
کد خبر: 155731
نفت خام ایران گران شد

وزارت اقتصاد با ارائه تحلیلی از بازار نفت و پیش بینی وضعیت عرضه و تقاضای نفت خام در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی، از رشد ۷,۸ درصدی اقتصاد ایران تا سال آینده خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد در گزارشی پیرامون وضعیت قیمت بازار جهانی نفت اعلام کرد: قیمت نفت خام نایمکس در سپتامبر ۲۰۱۶ با ۴۳ سنت افزایش به ۴۵ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین نفت برنت دریای شمال در این ماه به ازاء هر بشکه ۴۷ دلار و ۲۴ سنت رسید که ۸ سنت افزایش نشان می دهد. بر پایه این گزارش، در دوره مورد بررسی قیمت هر بشکه نفت خام اوپک ۴۲ دلار و ۸۹ سنت بود که ۲۱ سنت در هر بشکه افزایش قیمت نشان می دهد.

اما نفت خام ایران در سپتامبر ۲۰۱۶ به ازاء هر بشکه ۴۱ دلار و ۳۹ سنت بوده که ۷۸ سنت رشد قیمت نشان می دهد. برای سال جاری میلادی و سال ۲۰۱۷ پیش بینی میزان متوسط عرضه نفت غیراوپک نشان دهنده تولید و عرضه ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز برای سال جار میلادی است.

همچنین برای سال ۲۰۱۷ میلادی پیش بینی افزایش تولید به میزان ۵۶ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز شده است. متوسط تولید نفت خام اوپک برای سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۳۳ میلیون و ۳۹۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شد.

پیش بینی تولید مایعات گاز طبیعی اوپک در سال ۲۰۱۶ نیز حاکی از تولید روزانه ۶ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه است و این میزان برای سال آینده میلادی ۶ میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه پیش بینی را نشان می دهد.

این گزارش حاکی از آن است که برای سال جاری میلادی روزانه ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه تقاضای نفت خام پیش بینی شده که این میزان برای سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان روزانه ۹۵ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه است.

همچنین رشد اقتصادی برای ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۳,۸ درصد و برای سال آینده میلادی ۴ درصد پیش بینی شده است. رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی به میزان ۲.۹ درصد و برای سال ۲۰۱۷ به میزان ۳.۱ درصد است.

در گزارش وزارت اقتصاد پیش بینی وضعیت اقتصادی برخی کشورها مانند روسیه در سال ۲۰۱۶ به میزان منفی ۶ دهم درصد و برای سال آینده میلادی به میزان مثبت ۷ دهم درصد است.

درباره چین رشد ۶.۵ درصدی برای امسال و رشد ۶.۱ درصدی در سال ۲۰۱۷ میلادی پیش بینی شده است. رشد اقتصادی برزیل در سال ۲۰۱۶ میلادی منفی ۳.۴ درصد و برای سال ۲۰۱۷ به میزان ۴ دهم درصد مثبت می شود.

هندوستان امسال ۷.۵ درصد و در سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۷.۲ درصد رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد.