۰ نفر

کمتر از چهل درصد ظرفیت تولید در کشور فعال است

۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۲۸
کد خبر: 138486
کمتر از چهل درصد ظرفیت تولید در کشور فعال است

رییس اتاق بازرگانی مازندران گفت: به دلیل رکود موجود در کشور، کمتر از 40 درصد تولید فعال است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالله مهاجر دارابی در جمع خبرنگاران در تشریح وضعیت اقتصادی کشور، گفت: اقتصاد قدرت محرکه جوامع است و کوچکترین عنصر جامعه یعنی خانواده وجودش به معیشت مناسب گره خورده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی دولت، تصریح کرد: مشکل چند سال اخیر کشور معضل اقتصادی است، ایران جدای از دنیا نیست، ارثی که گذشتگان برای ما گذاشته‌اند نامیمون بود اما باید این چهره زشت و پدیده شوم را از نظام دور کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه غالب کشورهایی که اقتصاد ضعیفی دارند وابسته و یا مستعمره قدرت‌ها می‌شوند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با هوش و درایت خود سال‌هاست که شعار سال را با مبانی اقتصادی اعلام می‌کنند، اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از تمام توان دولت و بخش خصوصی در کنار هم برای عبور از بحران.

مهاجر با اشاره به نرخ تورم و تناسبش با سود بانکی، خاطرنشان کرد: کاهش تورم به معنای آن نیست که دولت با سیاست‌های اقتصادی آن را مهار کرده است. رکود اقتصادی عامل این کاهش شد، تورم نداریم به لحاظ اینکه وضع جیب مردم خوب نیست.

وی در ادامه افزود: در هیچ‌جای دنیا شاهد آن نیستیم که تورم زیر 10 درصد باشد اما سود بانکی در آن کشور بیش از 20 درصد باشد، هر کشور موفقی با حمایت بانک‌ها و سود کمتر آنها نسبت به نرخ تورم به جایگاهی رسیدند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به رکود اقتصادی، گفت: ای کاش تورم معقول بود اما رکود به این گونه نبود چون موجب حرکت اقتصادی می‌شد اما در حال حاضر که تورم زیر 10 درصد شده و کمتر از 40 درصد تولید ما فعال است و دلیل این تعطیلی‌ها رکود است.

مهاجر در ادامه گفت: تولید باید بلافاصله وارد بازار شود اما وقتی بازاری خریدار ندارد تولید هم ندارد چون معیشت مردم به گونه‌ای شد که درآمدشان کفاف مازادشان را نمی‌دهد.

وی، دولت را در مهار شرایط اقتصادی با رویه پیش رو ناتوان خواند و گفت: دولتی که بزرگ‌ترین بدهکار است و جیبش خالی است نمی‌تواند بدون کمک بخش خصوصی از عهده کار برآید.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ادامه افزود: دولتی که بیش از 550 هزار میلیارد بدهی دارد نمی‌تواند به دنبال برون رفت با اتکا به درآمدهای خودش باشد.

مهاجر با بیان اینکه می بایست در اقتصاد صدای واحدی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اقتصاد ما مبتلا به بیماری ای است که از دولت‌های گذشته بر جا مانده است. دولت راهکار صحیحی را در پیش گرفته اما این سیاست‌های اقتصادی تاوانی دارد که این دولت هم تاوانش را داده تا همچون عرصه سیاسی در عرصه اقتصادی هم موفق باشیم.

وی گفت: یارانه که به مردم می‌دهند عددی بسیار کم است اما اگر همین مقدار کم ارزش در جهت درست مصرف می‌شد این تبعات را در پیش نداشت.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه اقتصاد بیمار رانت می آورد و دولت را آسیب پذیر می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت باید مسوولیت پذیر باشد، دولت چون بدهکار است چاره ای جز کرنش در برابر بانک‌ها را ندارد.

مهاجر به سال پایانی کار دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کمتر از یک سال از عمر دولت یازدهم مانده باید با نگاه منصفانه ای به عملکرد دولت تدبیر و امید به نقد پرداخت اگر می‌خواستیم از پرتگاهی که دولت گذشته ما را بر روی آن قرار داد نجات پیدا می‌کردیم باید ابتدا سیاست و روابط خود را سرو سامان می دادیم که به خوبی این امر محقق شد، نفت 120دلاری در دولت قبل تبدیل به  40دلار شد ظرفیت چهار میلیون بشکه در روز به یک میلیون کاهش یافت، قطعا رسیدگی به اوضاع برای دولت سخت بود که با درایت لازم در حل مشکلات و تعاملات سیاسی با دنیا لاجرم روزهای خوبی در پیش رو خواهیم داشت.