۰ نفر

نقش رمزارز برتر در اقتصاد کلان؛

چرا بیت کوین در زمان تورم خوب عمل نمی کند؟

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 672814
چرا بیت کوین در زمان تورم خوب عمل نمی کند؟

عملکرد بیت کوین به عنوان یک محافظ تورم در بازار فعلی چندان دلچسب نبود، کارشناسان عقیده دارند شرایط کنونی استثنایی است و بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. بیت کوین از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۰۹ به عنوان پوشش تورم شناخته شد، اما عملکرد آن در کوتاه مدت ماشبه دارایی های ضد تورمی نبوده است. عملکرد بیت کوین به عنوان یک محافظ تورم در بازار فعلی چندان دلچسب نبود، کارشناسان عقیده دارند شرایط کنونی استثنایی است و بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. بیت کوین از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۰۹ به عنوان پوشش تورم شناخته شد، اما عملکرد آن در کوتاه مدت ماشبه دارایی های ضد تورمی نبوده است.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ هاوینگ بیت کوین (رویداد نصف شدن پاداش بلاک که تقریباً هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد) با همه‌گیری شدید کووید-19 مصادف شد که باعث بازار صعودی 2020 و 2021 شد. این اتفاقات باعث شد اعتقاد بسیاری از مردم به این فناوری نوپا به عنوان یک محافظ واقعی در برابر تورم و حوادث منفی جهان تقویت شود.

 با این حال، یک سال بعد، بیت کوین 75 درصد از ارزش بازار خود را از دست داد و دوباره باعث شد عده ای مخالف نظریه پوشش تورمی بیت کوین شوند.

در طول چرخه صعودی سال گذشته، شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی، تسلا و بسیاری از شرکت‌های دولتی دیگر با افزودن بیت‌کوین به خزانه‌های شرکت خود، جنبه پوشش تورمی بیت‌کوین را دو برابر کردند.

 مایکرواستراتژی زمانی شروع به خرید بیت کوین کرد که قیمت برترین ارز دیجیتال در محدوده قیمت زیر 10000 دلار معامله می شد و به خرید خود ادامه داد تا زمانی که قیمت بیت کوین به سطح 69000 دلار رسید.

این تصمیم در ابتدا بسیار سودآور به نظر می رسید، زیرا قیمت بیت کوین هر ماه به بالاترین حد خود می رسید و بسیاری از اعضای جامعه کریپتو از مدیرعامل مایکرواستراتژی به عنوان مروج "حفاظ تورمی" بیت کوین استقبال کردند.

 با این حال، احساسات جامعه به سرعت با ظهور بازار خرسی تغییر کرد که تنها با افزایش تورم ناشی از مسائل مختلف ژئوپلیتیکی مانند جنگ در اوکراین و متعاقب آن تامین مواد غذایی و بحران‌های انرژی بدتر شد.

در حال حاضر، نرخ تورم به بالاترین حد خود در سراسر جهان رسیده است و بسیاری از کشورها در تلاش برای اجتناب از رکود هستند.

بیت کوین، مانند اکثر دارایی های دیگر، در تلاش است تا به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری پرسود باقی بماند، اما برخی می گویند که لزوماً به این معنی نیست که به عنوان یک محافظ تورم کاملاً شکست خورده است.

کسپر وندلوک، مدیرعامل شرکت تجاری مسکا کاپیتال، معتقد است که بیت کوین علیرغم رکود هنوز در میان قوی ترین دارایی های ضد تورمی است، اما بستگی به نحوه چارچوب بندی آن دارد.

کسپر وندلوک می‌گوید: بیت کوین، 75 درصد کاهش یافته است. با این حال، اگر آن را با ارزهایی مانند ریال ایران مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که بیت کوین عملکرد بسیار بهتری داشته است.

 علاوه بر این، بیت کوین مانند سایر دارایی های ضد تورمی مانند طلا نیست که هرگز با افت زیادی مواجه نشده اند.

 یکی از عواملی که بسیاری از مردم فراموش می کنند این است که دارایی های پوشش تورمی مانند املاک و مستغلات و طلا به اندازه بیت کوین نقدینگی ندارد.

این ایده که بیت کوین یک پوشش در برابر تورم است، به دلیل عرضه ثابت 21 میلیونی آن است.

 طرفداران بیت کوین بر این باورند که عرضه محدود آن و به علاوه پذیرش رو به رشد آن، در نهایت بیت کوین را به یک پوشش تورم بهتر از طلا و سایر دارایی های امن مشابه تبدیل می کند.

تقویت دلار

موقعیت نامشخص بیت کوین به عنوان پوششی در برابر تورم را می توان به تعدادی از عوامل اقتصادی کلان نسبت داد.

رکود فعلی بازار فقط به دلیل ضعف بازار رمزارز نیست، در واقع، شرایط بازار توسط چندین بحران خارجی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی که به نوبه خود به بی‌ثباتی مالی دامن زده‌اند، بدتر شده است.

کارشناسان بر این باورند که در زمان بحران ژئوپلیتیک، دلار ایالات متحده به پوشش اولیه تورم تبدیل می شود. مارتین هیسبوک، رئیس تحقیقات بلاک چین و کریپتو در Uphold، گفت که هیچ یک از دارایی‌ها در حال حاضر به دلیل افزایش قدرت دلار آمریکا ما را در برابر تورم محافظت نمی‌کنند.

 

هیسبوک گفت: همه ما فکر می‌کردیم که بیت‌کوین یک محافظ تورم خواهد بود، اما مشخص شد که در زمان جنگ، پناهگاه امن هنوز دلار آمریکا است.

کریپتو توسط دلار قوی و همچنین انبوه کلاهبرداری های فیشینگ و هک هایی که از ابتدای سال رخ داده است آسیب دیده است.

او اضافه کرد که ماهیت واقعاً غیرمتمرکز بیت کوین جذابیت آن را در زمان درگیری کاهش می دهد، زیرا هیچ دولتی از آن حمایت نمی کند.

چرا بیت کوین در زمان تورم خوب عمل نمی کند؟

شاخص قدرت دلار در برابر سایر ارز ها

کارشناسان دیگر معتقدند که ویژگی های پوشش تورمی بیت کوین باید در بلندمدت به جای بازه زمانی کوتاه مدت دیده شود. ممکن است بیت کوین در حال حاضر به عنوان یک پوشش محافظ به نظر نرسد، اما اگر یک بازه زمانی 10 ساله را در نظر بگیریم، بیت کوین قطعا از اکثر دارایی ها بهتر عمل کرده است.

الکس تاپسکات، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی دیجیتال Ninepoint Partners، گفت که در طول بحران مالی جاری، اکثر دارایی های پایدار و امن به همان اندازه آسیب دیده اند. وی افزود که بیت کوین می تواند در درازمدت یک محافظ تورم باشد و توضیح داد:

«در دوره‌های فشار شدید مالی، قدرت دلار آمریکا بر خلاف تمام دارایی‌های دیگر افزایش می‌یابد. اغلب سرمایه‌گذاری‌های معمولی «پایدار» مانند اوراق قرضه دولتی، سهام بلو چیپ و حتی طلا آسیب دیده‌اند و بیت‌کوین نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

 با این حال، بیت کوین هنوز هم برای یک سبد دارایی متنوع  لازم به نظر می‌رسد.

همبستگی پایین تاریخی و سابقه بازدهی بزرگ، آن را برای سرمایه گذاران بلندمدت مناسب می کند.

بیت کوین، در دهه گذشته، چرخه های فراز و نشیب متعددی را پشت سر گذاشته است، اما آنچه ثابت مانده، رشد مرکب آن از نظر ارزش و به عنوان یک طبقه دارایی است.

 برترین ارز دیجیتال از زمانی که یک شوخی اینترنتی بود تا زمانی که به یک دارایی خزانه برای شرکت های فورچون 500 تبدیل شد، فراز و نشیب زیادی به خود دیده است.

با این حال، بیت کوین هنوز یک دارایی بسیار جوان است.

بیت کوین تنها چیزی نیست که کاهش یافته است

از آنجایی که تورم بیداد می کند، اکثر معامله گران خرد به دنبال یک پناهگاه امن و ارزشمند هستند. این یکی از دلایلی است که نشان می دهد در زمان تورم، طلا و حتی بیت کوین جذابیت کمتری دارد.

نیک ساپونارو، مدیرعامل شرکت ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ارز دیجیتال Divi Labs، گفت که بیت‌کوین همچنان در برابر خطرات یک ساختار اقتصادی متمرکز و شکست‌خورده از ما محافظت می‌کند.

 بیت کوین بیش از یک دهه است که بهترین عملکرد را داشته است و صرف نظر از حواشی آن، همچنان مورد توجه موسسات بزرگ و سرمایه گذاران اصلی خواهد بود.

استیون لوبکا، مدیرعامل یک شرکت سرمایه گذاری، توضیح داد که تورم قیمت مصرف کننده ناشی از کمبود، برای بیت کوین و همچنین طلا بسیار مضر است.

زمانی که ایالات متحده درگیر توسعه پولی عظیم بود، بیت کوین بهترین طبقه دارایی بود.

 به عنوان مثال اگر روزی که دولت آمریکا در زمان کرونا چک‌های حمایتی به مردم میداد، بیت‌کوین خریداری کرده‌ بودید، حتی با وجود کاهش اخیر قیمت، همچنان تا حد زیادی از S&P 500 بهتر عمل کرده‌ بود.

با این حال، در سال 2022 پایه پولی (اعم از ارز و دارایی) منقبض شده و نرخ بهره به شدت افزایش یافته است، این یعنی اکثر دارایی ها با افت مواجه بودند.

چرا بیت کوین در زمان تورم خوب عمل نمی کند؟

نرخ جهانی تورم از سال 2017 تا 2027

اگر یک دولت پول فیات بیشتری ایجاد کند، عرضه پول افزایش خواهد یافت. همانطور که در طول تاریخ مشهود است، زمانی که پول بیشتری در گردش است، ارزش بازار بیت کوین اغلب افزایش می یابد که نشان می دهد بیت کوین به عنوان محافظ در برابر این نوع تورم عمل می کند. به بیان ساده، اگر گسترش ارزهای فیات سرعت بگیرد، ارزش بازار رمزارز نیز افزایش می یابد.

کنستانتین انیسیموف، مدیر عملیات صرافی CEX.IO گفت که بیت کوین به محافظت در برابر انواع خاصی از تورم کمک می کند. با این حال، هنوز عواملی وجود دارد که فراتر از تورم بر دارایی ها تأثیر می گذارد.

ریشه تورم قیمت ها را می توان در چشم انداز ژئوپلیتیکی و جزر و مد اقتصاد جهانی دانست.

 در این مواقع تعداد کمی از دارایی ها از آنها محافظت می شود و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیت کوین می تواند به محافظت در برابر انواع خاصی از تورم کمک کند و نه همه آنها.

رشد بیت کوین به عنوان یک محافظ تورم در مقیاس بلندمدت قابل توجه بوده است. با این حال، شرایط کلان فعلی بر بازارهای مالی در سراسر طبقات دارایی تأثیر گذاشته است. این فقط بیت کوین نیست که در برابر تورم شعله ور مقاومت نشان نداده است، حتی برخی از قابل اعتمادترین طبقات دارایی مانند طلا یا اوراق قرضه دولتی نیز در ارائه امنیت در بازار فعلی شکست خورده اند.