۰ نفر

دولت ها و رمز پول ملی؛

مروری بر ارز دیجیتال بانک مرکزی نیجریه

۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۲۱
کد خبر: 658977
مروری بر ارز دیجیتال بانک مرکزی نیجریه

با توجه به اندازه اقتصاد و جمعیت نیجریه، پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی نقطه عطفی در تکامل CBDCها است. در اکتبر 2021، نیجریه به اولین کشور آفریقا تبدیل شد که به طور کامل ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را راه اندازی کرد و نام آن را eNaira گذاشتند.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ انتظار می رود این پروژه در دهه آینده حدود 30 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی نیجریه اضافه کند.

تنها تعداد انگشت شماری از کشورهای دیگر (بسیار کوچکتر) از جمله باهاما، هفت کشور در شرق کارائیب و اخیراً جامائیکا همین کار را انجام داده اند.

با توجه به اندازه اقتصاد و جمعیت نیجریه، این پذیرش نقطه عطفی در تکامل CBDC ها است، اما همچنین از قدرتی که ممکن است به دولت های خودکامه ارائه دهد تا دارایی های شهروندان خود را کنترل کنند بیم داریم.

در حال حاضر، بیش از 100 کشور در سراسر جهان برای راه اندازی CBDC های خود رقابت می کنند که اکثر آنها هنوز در مراحل تحقیق، توسعه یا آزمایشی هستند.

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا با جمعیت 216 میلیون نفر است و اقتصاد آن در دهه‌های آینده پیشروی بزرگی خواهد داشت.

طبق گزارش ها بخش قابل توجهی از جمعیت نیجریه نیز صاحبان سرسخت ارزهای دیجیتال هستند که باعث شده است دولت ترسیده آن در سال 2021 تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را بیش از حد تنظیم کند و در برخی موارد آن را ممنوع کند.

CBDC چیست؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی نسخه الکترونیکی ارز فیات در یک کشور خاص است، به این معنی که همان ارز کاغذی صادر شده توسط دولت ها است ولی بصورت بسیار متمرکزتر.

 ارز دیجیتال بانک مرکزی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما اکثریت قریب به اتفاق از فناوری بلاک چین تا حدی استفاده می کنند.

 CBDC ها در مقابل بانک های مرکزی مسئول هستند و قرار است برای مقادیری معادل پول فیزیکی قابل بازخرید باشند.

 بیش از 90 درصد از بانک های مرکزی در حال حاضر در حال ایجاد CBDC یا در حال ساخت یک ارز دیجیتال محلی هستند.

در حالی که تقریباً تمام کشورهای بزرگ جهان بدنبال ساخت CBDC هستند، تعداد کمی از آنها هنوز مراحل اولیه را پشت سر گذاشته اند.

 تنها چین بوده است که یوان دیجیتال آن در مناطق منتخب عرضه محدودی داشته است.

به نظر می رسد که کشور های در حال توسعه است که بیشتر به CBDC ها علاقه دارد.

این ممکن است به دلیل استفاده بالقوه آنها برای پرداخت های دیجیتال، تراکنش های بین مرزی کم کارمزد و حواله ها، و همچنین سلب واسطه گری از بانک ها و سایر موسسات مالی سنتی باشد.

eNaira نیجریه چیست؟

eNaira یک CBDC بدون بهره است که برابری با Naira ارز رسمی کشور نیجریه را حفظ می کند.

مشخصات فنی eNaira:

 طراحی شده توسط Bitt Inc، بر روی بلاک چین Hyperledger Fabric  که خصوصی و دارای مجوز است و تحت بانک مرکزی نیجریه (CBN) اجرا می شود.

 این بدان معناست که eNaira به جای یک بلاک چین عمومی، بر روی یک معماری واسطه ای اجرا می شود.

CBDC نیجریه دارای یک سیستم ضد پولشویی (AML) و احراز هویت (KYC) است که فقط به یک شماره تلفن مرتبط با شناسه ملی نیاز دارد.  eNaira تراکنش های روزانه را به حدود 120 دلار محدود می کند.

CBDC در پاسخ به مشکلات زیر که کشور را در سال های اخیر گرفتار کرده است ایجاد شد:

فرار از فیات: ارزش Naira - ارز کاغذی - در نیم دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. این امر باعث شده است که بسیاری از جوانان نیجریه پس‌انداز خود را در ارزهای رمزنگاری شده ذخیره کنند، که دولت آن را به عنوان تخلیه نقدینگی از سیستم بانکی می‌داند.

 براساس داده های صرافی کوکوین، در مجموع 33.4 میلیون نیجریه ای در طول شش ماه منتهی به آوریل 2021 از ارز های دیجیتال استفاده کرده اند.

 در فوریه 2021، بانک مرکزی نیجریه، بانک‌ها را از همکاری با صرافی‌های ارزهای دیجیتال منع کرد و با انتقاد سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، به دلیل جریمه کردن خودسرانه جوانان آفریقایی در بخش فناوری مواجه شد.

حواله ها و هزینه ها: نیجریه دارای پراکندگی جمعیت زیادی در سراسر جهان است و بسیاری از این نیجریه ای ها در خارج از کشور به طور مرتب برای اقوام خود در این کشور پول ارسال می کنند.

 بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول (IMF) در سال 2019، دریافتی های حواله در مجموع حدود 24 میلیون دلار بوده است.

 از آنجایی که این پول معمولاً از طریق سرویس هایی مانند Western Union ارسال می شود، هزینه ها می تواند بین 1تا 5٪ باشد.

 eNaira قرار است این هزینه‌های حواله‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد و در عین حال هزینه‌های مرتبط با پرداخت‌های دیجیتال در داخل کشور را کاهش دهد.

شمول مالی: نیجریه مدتهاست با عدم دسترسی به خدمات بانکی و مالی دست و پنجه نرم می کند. بر اساس داده های صندوق بین المللی پول، در مجموع 38 میلیون نفر، یا 36 درصد از جمعیت، حساب بانکی ندارند.

eNaira اکنون برای هر کسی که تلفن همراه دارد در دسترس است و به وضعیت افراد بدون بانک کمک می کند و همچنین به برنامه های اجتماعی کمک می کند.

پیشرفت eNaira

در زمان راه اندازی eNaira در اکتبر 2021، بانک مرکزی نیجریه اعلام کرد که 500 میلیون دلار eNaira (1.21 میلیون دلار) ضرب شده است.

 در مرحله اول راه‌اندازی، داشتن یک حساب بانکی برای استفاده از CBDC ضروری بود، اگرچه مراحل بعدی برای وارد کردن افراد بدون بانک در نظر گرفته شده است.

در ماه مه 2022، دولت ارتقاء برنامه کیف پول CBDC را انجام داد تا تراکنش های eNaira را آسان‌تر شود و امکان پرداخت قبوض برق و سایر خدمات آب و برق و همچنین کالاها و خدمات مختلف از جمله بلیط هواپیما را فراهم کند.

سپس، یک ماه بعد، دولت eNaira را از طریق داده‌های خدمات تکمیلی بدون ساختار (USSD) در تلفن‌ها در دسترس قرار داد، که حالت عملکردی مشابه پیامک دارد.

 این اقدام،تعداد افرادی را که به طور بالقوه می توانند به eNaira دسترسی داشته باشند به حدود 100 میلیون افزایش داده است.

 گام بعدی راه اندازی کدهای USSD خواهد بود که حتی به کسانی که گوشی هوشمند ندارند نیز دسترسی خواهند داشت.

علیرغم این اقدامات، دولت تلاش کرده است تا مردم را به استفاده واقعی از CBDC وادار کند.

 در هفت ماه پس از راه اندازی، کمتر از 800000 نفر اپلیکیشن کیف پول eNaira را دانلود کردند. طبق مقاله ای از رسانه های نیجریه در می 2022، کمتر از 100 خرده فروش در کشور در حال حاضر eNaira را به عنوان پرداخت می پذیرند.

با این وجود، دولت با فعالیت‌های تبلیغاتی اخیر که در بازارهای اصلی پایتخت لاگوس برگزار می‌شود، به اجرای CBDC ادامه می‌دهد.

چگونه می توانید eNaira بخرید؟

شروع استفاده از eNaira یک فرآیند ساده برای شهروندان نیجریه است. اولین گام این است که کیف پول eNaira Speed ​​را دانلود کنید و سپس الزامات KYC را برای هر سطح انتخابی انجام دهید، انتخابی که بر محدودیت تراکنش روزانه تأثیر می گذارد.

برای کسانی که در خارج از کشور مایل به ارسال وجوه به نیجریه هستند، ارز خارجی را می توان از طریق یک اپراتور انتقال پول بین المللی (IMTO) مانند HSBC به eNaira تبدیل کرد و سپس به کیف پول IMTO eNaira ارسال کرد. از آنجا می توان آن را به کیف پول های دیگر ارسال کرد.

نتیجه

در حالی که مسیر تاکنون دشوار بوده است، راه اندازی eNaira تقریبا اجتناب ناپذیر است. دولت نیجریه ابتکارات بیشتری را برای تقویت مشارکت و جذب کاربران در آینده انجام خواهد داد.

از آنجایی که این اولین CBDC در جهان است، به نظر منصفانه است که دولت نیجریه را در اجرای آن ضعیف عمل کند.

با گذشت زمان، این پروژه ممکن است به یک مدل موفق در کشور نیجریه و یک مدل موفق برای الگو برداری در خارج از کشور تبدیل شود.