۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

کنفرانس تکنوبلاک، تکنولوژی بلاکچین را کاربردی ‌تر می‌ کند + فیلم

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۴۰
کد خبر: 658391
کنفرانس تکنوبلاک، تکنولوژی بلاکچین را کاربردی ‌تر می‌ کند + فیلم

محمدمهدی شریعتمدار، رییس هیات مدیره انجمن فین‌ تک ایران در نشست خبری کنفرانس تکنوبلاک اظهار کرد که چنین اجلاسی باعث کاربردی تر شدن حوزه بلاکچین و رمزارز در کشورهای روسیه و ایران می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کنفرانس تکنوبلاک، به عنوان پلی برای همکاری ایران با کشورهای منطقه در زمینه اقتصاد دیجیتال، روز پنجشنبه تاریخ 13 مرداد با حضور جمعی از صاحب‌نظران این حوزه برگزار می‌شود.

نشست خبری این کنفرانس در تاریخ 10 مرداد در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری با حضور سخنرانان برگزار شد که در آن اهداف و چشم‌انداز کنفرانس تکنوبلاک مورد بررسی قرار  گرفت.

محمدمهدی شریعتمدار، رییس هیات مدیره انجمن فین‌تک ایران در حاشیه نشست خبری کنفرانس تکنوبلاک اظهار کرد: در حوزه رگولاتوری، انجمن فین‌تک در چهار سال گذشته به خصوص در حوزه رمزارز اقدامات زیادی انجام داده است.

این اقدامات دو دسته هستند: یک بخش تهیه پیش‌نویس‌ها و مطالعات و پژوهش‌ها که در آن محتوای فکری تهیه و تنظیم می‌شود. بخش دیگر، رایزنی‌ها است که باعث می‌شود این محتوای فکری، به تصمیمات یا قوانین و آیین‌نامه‌ها شود.

پژوهش‎هایی که ما انجام دادیم، در چند لایه بوده است. یک لایه سیاست‌های بالادستی یا جهت‌گیری‌های کلان که بخشی از آن مربوط به سناریونگاری حوزه رمزارز و بلاکچین و بخشی از آن نیز تنظیم سیاست‌های پیشنهادی کلان کشور بوده است.

لایه اول در واقع کمک می‌کند که تصمیم‌ها و قوانین در یک جهت و همسو باشد، منتها ایجاد اجماع روی سیاست‌های بالادست کار ساده‌ای نیست و به کمک بخش‌های دولتی و خصوصی قدرتمند نیاز دارد تا به نتیجه برسد.

بخش دومی که کار شده در لایحه قانون‌نگاری است که به مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود. برخی از شرکت‌های عضو انجمن فعالیت داشته و خود انجمن نیز پیش‌نویسی را ارائه کرده که در حال حاضر در دستور کار مجلس در حال بررسی است.

بخش بعدی نیز الزامات اجرایی است که در ابتدا با همکاری بانک مرکزی پیش‌نویس الزامات توسط انجمن تهیه شد. در مرحله بعد، پس از تغییر دولت به معاون اقتصادی رییس جمهور سپرده شد و تا مراحل خوبی هم پیش رفته و تبدیل به یک پیش‌نویس لایحه شده که بخش‌هایی از آن توسط مجلس و بخش‌های دیگر در دولت تصویب می‌شود.

در حوزه رایزنی و ارتباط با نهادهای ذی‌ربط، تقریبا بیش از هزاران جلسه طی چهار سال گذشته برگزار شد. تمام تلاش ما این بوده که وضعیت موجود را حفظ کنیم. شاید مشروعیت‌بخشی و مجوزدهی توقع زیادی باشد که در بازه زمانی کوتاهی انجام شود. دولت و حاکمیت نیاز دارند بازه زمانی طولانی‌تری را روی این موضوع بررسی کنند. از طرفی، رویکرد ما هم در مرحله اول کنترل و پوشش ریسک است.

اتفاقات خوبی که در این حوزه افتاد این بود که پلتفرم‌های رمزارز به فعالیت خود ادامه دادند و توسعه پیدا کردند. من فکر می‌کنم کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مثل کنفرانس تکنوبلاک می‌تواند به ما کمک کند این حوزه را که یک تکنولوژی زیرساختی است، در دو کشور کاربردی‌تر کنیم که طبیعتا این مساله باعث مشروعیت‌بخشی می‌شود.