۰ نفر

با تغییرات اساسی در اتریوم ۲؛

اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۶
کد خبر: 656171
اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

با حمایت Greenpeace USA، گروهی از دوستداران محیط زیست می ‌خواهند بیت‌ کوین از روش کنونی ماینینگ به مدلی با انرژی کارآمدتر تغییر کند. مراحل ارتقاء اتریوم که در قالب اتریوم ۲ در آینده برنامه ریزی شده‌ اند، سوال بزرگی را ایجاد می‌کند که آیا اتریوم با این ارتقا می‌ تواند، جایگزینی بهتر برای رمزارز برتر بازار باشد؟

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ در محافل فناوری، مواجهه با بحث‌های شدید در مورد موضوعات مختلف غیر معمول نیست. در سال‌های اخیر، هیچ‌کدام از این بحث‌ها، به ‌اندازه جنگ‌هایی که بر سر این که کدام جفت ارز دیجیتال و بلاکچین در نهایت بر بقیه تسلط خواهند داشت، بحث ‌انگیزتر نبوده است. از ابتدای موج کریپتو، به طور واضح انتخاب اجماع، بیت‌کوین بوده است که از همان روزهای اولیه در صدر نمودارهای ارزش بازار قرار داشته است.

با این حال، اکثر کارشناسان انتظار ندارند که این سلطه همیشه دوام داشته باشد. به عنوان پدر بزرگ همه ارزهای دیجیتال، بلاکچین بیت‌کوین شروع به نشان دادن سن خود کرده است. از انواع محدودیت‌های دنیای واقعی رنج می‌برد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ناتوانی آن در مقیاس پذیری است. به دنبال جایگزینی آن در رقابت برای تسلط، انواع مختلفی از پیاده ‌سازی‌های جایگزین بلاکچین برای حل برخی از مشکلات ذاتی مرتبط با بلاکچین بیت‌کوین به وجود آمده‌اند، اما تاکنون هیچ ‌یک نتوانسته‌اند بخش قابل توجهی از بازار را تصاحب کنند.

اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

یک استثنای قابل توجه اتریوم است که مدتهاست تنها رقیب بزرگ بیت‌کوین بوده است. اتریوم به نوبه خود، اگرچه پیشرفته تر از بیت‌کوین است، اما از مشکلاتی نیز رنج می‌برد که برای دستیابی به تسلط بر بازار ارزهای دیجیتال، باید بر آنها غلبه کند. این دقیقاً همان چیزی است که توسعه دهندگان اتریوم امیدوارند با ارتقاء بلاکچین زیربنایی خود که اتریوم 2 نامیده می‌شود، به آن برسند. در ادامه مروری بر برخی از تغییراتی است که با این ارتقا به وجود خواهند آمد، می‌پردازیم.

  • رها کردن اثبات کار

یکی از دلایلی که پیاده‌ سازی‌های اولیه بلاکچین (از جمله بیت‌کوین و اتریوم) از مشکلات عملکردی رنج می‌برد، این واقعیت بود که برای اعتبار سنجی و ثبت تراکنش‌ها به یک فرآیند پرقدرت پردازشی متکی هستند که به عنوان اثبات کار شناخته می‌شود. در چنین سیستمی، گره‌های کامپیوتری شرکت کننده، برای تولید هش‌های رمزنگاری که سطح پیچیدگی تعیین شده توسط شبکه را برآورده می‌کند، رقابت می‌کنند. برای حفظ امنیت، این سطح پیچیدگی به اندازه‌ای بالا نگه داشته می‌شود که هر کسی را از حمله به شبکه باز دارد، زیرا سخت ‌افزار مورد نیاز برای این کار، بسیار پرهزینه است.

اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

مشکل اثبات کار این است که به طرز وحشتناکی ناکارآمد است و این به دلیل طراحی آن است. برای شروع حل این مشکل، اتریوم 2 می‌خواهد بلاکچین خود را به یک سیستم کارآمدتر و اثبات سهام تبدیل کند. در چنین سیستمی، گره‌ای که هر تراکنش را ثبت می‌کند، توسط یک الگوریتم انتخاب می‌شود و شانس انتخاب با مقدار ارزی که صاحب گره در اختیار دارد افزایش می‌یابد. این امکان کاهش چشمگیر پیچیدگی کار رمزنگاری را فراهم می‌کند و منجر به افزایش توان عملیاتی کل شبکه می‌شود. از آنجایی که هر گره برای مشارکت باید واحد پول خود را به اشتراک بگذارد، حمله به شبکه برای هر کسی بسیار گران خواهد بود. در واقع اولین کسی که ضربه می‌بنید، خود آن گره است.

  • معرفی شاردینگ (Sharding)

بنیاد اتریوم در تلاش دیگری برای بهبود کارایی و توانایی اتریوم در مقیاس‌ پذیری، تغییرات آتی تکنیک پردازشی به نام شاردینگ را نیز معرفی خواهد کرد. در نسخه قبلی بلاکچین، تمام داده‌هایی که به زنجیره اضافه می‌شوند، باید توسط همه گره‌های شرکت‌کننده تأیید شوند. این بدان معناست که سرعت پردازش کل سیستم با سرعت کندترین شرکت کننده آن محدود می‌شود. این یک گلوگاه ایجاد می‌کند که هزینه‌های تراکنش را افزایش می‌دهد و توان عملیاتی را کاهش می‌دهد.

اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

با افزودن شاردینگ به ترکیب، اتریوم 2 می‌تواند کارایی استفاده از منابع خود را تا حد زیادی افزایش دهد. سیستم جدید این کار را با شکستن وظایف تأیید داده‌ها در میان مجموعه‌ای از گره‌ها انجام می‌دهد و هر کدام مسئول تأیید فقط داده‌های دریافت ‌شده خواهند بود. این به کل بلاکچین اجازه می‌دهد تا از پردازش موازی استفاده کند که می‌تواند ظرفیت کلی را چندین برابر افزایش دهد. بین این تکنیک اضافه شده و تغییر به اثبات سهام، بلاکچین جدید اتریوم باید بسیار سریعتر و کارآمدتر از نسل قبلی خود باشد.

  • eWASM برای جایگزینی EVMاتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

یکی از ویژگی‌هایی که اتریوم را به یک پلتفرم قابل دوام و چالشی شایسته برای تسلط بیت‌کوین تبدیل کرده است، اجرای آن چیزی است که به عنوان ماشین مجازی اتریوم (EVM) شناخته می‌شود. EVM یک محیط اجرایی است که روی تمام گره‌های شبکه اجرا می‌شود که استفاده از قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌کند. این قراردادهای هوشمند هستند که بلاکچین اتریوم را علاوه بر یک سیستم مالی صرف، به یک دستگاه محاسباتی جهانی تبدیل می‌کنند. قراردادهای هوشمند در EVM می‌توانند، بازی‌ها را اجرا کنند، تراکنش‌های مالی پیچیده را انجام دهند یا حتی شبکه‌های اجتماعی را راه اندازی کنند.

اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

اگرچه EVM به طور گسترده، مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همچنان یک معما باقی می‌ماند، حتی برای افرادی که مهارت برنامه نویسی بالایی دارند. برای رفع این مشکل، اتریوم 2 استفاده از زبان اسمبلی وب را در سیستمی که eWASM می‌نامند، آغاز خواهد کرد. این ارتقاء اجرای کد برنامه اتریوم را در مرورگرهای وب امروزی ممکن می‌سازد که یک پیشرفت بزرگ نسبت به EVM است. همچنین، به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که از بین چندین زبان مانند Rust، C و C++ برای نوشتن کد جهت اجرا بر روی بلاکچین اتریوم انتخاب کنند. بنابراین می‌توان گفت، eWASM تعداد برنامه نویسان بالقوه را برای استفاده از اکوسیستم این پروژه افزایش می‌دهد، زیرا درها را به روی کاربران بدون نیاز به یادگیری زبان بومی فقط خود اتریوم نیز باز می‌کند.

یک روز جدید برای اتریوم طلوع می‌کند

در زمان نگارش این مقاله، توسعه دهندگان اتریوم انتظار دارند، تغییرات کلی و جدید آنها هر چه سریع‌تر انجام شود. با این حال، روند رشد سریع نخواهد بود. ارتقاها در سه مرحله مجزا انجام خواهند شد که در یک دوره حداقل یک ساله یا بیشتر انجام خواهند شد. جزئیات فنی مراحل پیچیده است، اما اصول اولیه به شرح زیر است:

اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

مرحله 1: راه اندازی سیستم اثبات سهام زنجیره بیکن (Beacon Chain) که اثبات ساده‌ای از بلاکچین سهام را به موازات سیستم موجود اجرا می‌کند. این برای تسهیل انتقال بین دو نوع مفهوم اعتبارسنجی است.

مرحله 2: معرفی شاردینگ. بلاکچین اولین بخش‌های پردازش خود را خواهد دید که برای اولین بار اعتبار تراکنش‌های موازی را امکان پذیر می‌کند.

مرحله 3: راه اندازی eWASM به عنوان جانشین EVM.

همانطور که هر مرحله اتفاق می‌افتد، توسعه دهندگان قصد دارند، آزمایشات کاملی را انجام دهند تا مطمئن شوند که سیستم هم ایمن و هم پایدار است. این همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا با ویژگی‌های اجرای بلاکچین جدید سازگار شوند. با فرض اینکه مراحل بدون هیچ مشکلی طی شود، اتریوم 2 جدید باید در موقعیتی عالی از این فرآیند، بیرون بیاید تا در نهایت به سلطنت طولانی بیت‌کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال پایان دهد.

اتریوم به پادشاهی بیت کوین پایان می دهد؟

اتریوم 2 یک سیستم قابل اعتماد با مشکلات مقیاس پذیری بسیار کمتر و مجموعه‌ای از ویژگی‌های بسیار بزرگتر از رقبای اصلی خود خواهد بود. اما فقط زمان نشان می‌دهد که آیا راه اندازی این ارتقاء سیگنال یک دوره جدید بلاکچین خواهد بود یا خیر؟ و می‌تواند آن را به برترین رمزارز جهان تبدیل کند یا خیر؟ اما یک قطعیت این است که روز جدیدی برای اتریوم و برای کل فضای ارزهای دیجیتال در حال طلوع است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.