۰ نفر

در بحبوحه زمستان ارزهای دیجیتال؛

درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۵
کد خبر: 654251
درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها

کنگره ایالات متحده و وال استریت از گنسلر(Gensler)، رئیس SEC می‌خواهند تا هر چه سریع‌تر لایحه قوانین سختگیرانه رمزارز‌ها را دنبال کند. در این راستا، گنسلر در حال کار با CFTC برای ایجاد یک کتاب قوانین یکپارچه برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال است. همچنین کنگره با توجه به زمان و چگونگی تدوین سریع‌تر مقررات، SEC را برای قانون رمزنگاری تحت فشار قرار می‌دهد.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ تعداد سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و همچنین میزان سرمایه گذاری آنها نیز بیشتر می‌شود. با این حال، در سرتاسر جهان، سرمایه گذاران کریپتو با ضرر بزرگی روبرو هستند. از سوی دیگر، کنگره ایالات متحده منتظر نخواهد ماند، زیرا سرمایه گذاران کریپتو ایالات متحده به طور کامل متضرر شده‌اند. سناتور الیزابت وارن (D-MA) از کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) می‌خواهد که اقدام کند. با این اوصاف کنگره و وال استریت همچنان منتظر اقدامات بیشتر SEC در بحبوحه سقوط ارزهای دیجیتال هستند.

نه تنها اعضای کنگره متعجب هستند، بلکه تحلیلگران نیز درمورد اینکه چرا گری گنسلر، رئیس SEC تهاجمی تر از رفتار فعلی اقدام نکرده است، گیج شده‌اند. در حالی که بازار بیت‌کوین تلاش می‌کند تا در بازار نزولی کنونی به پایین ترین سطح خود دست یابد، شاخص ترس و طمع به طور مداوم حول سطوح ترس شدید حرکت می‌کند. 72 روز است که شاخص در احساسات منفی استثنایی گیر کرده است.

درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها

در پنجم ماه می، بازار ارزهای دیجیتال یک تغییر چشمگیر در احساسات ایجاد کرد. بیت‌کوین حمایت خود را در 38.000 دلار از دست داد و در آن زمان به زیر خط حمایت صعودی ریزش کرد. در 12 می به 25.228 دلار سقوط کرد که طی آن یک تثبیت بالاتر از خط حمایت بعدی را تشکیل داد. با این حال، کنترل خود را نیز از دست داد و باعث شد که قیمت در ژوئن سقوط کند. پایین ترین سطح فعلی 17,567 دلار در 18 ژوئن ایجاد شد. پس از احیای مجدد خط حمایت صعودی از آن زمان، تثبیت دیگری در حال وقوع است.

در این باره، سناتور الیزابت وارن می‌‌گوید؛ "کنگره باید اقدام کند، بنابراین SEC موظف است از اختیارات خود برای قرار دادن نرده‌های محافظ و سرکوب بازیگران رمزارزها که قوانین را نقض می‌کنند، استفاده کند. من زنگ خطر را برای ارزهای دیجیتال به صدا درآورده‌ام و به قوانین قوی‌تر برای محافظت از مصرف‌کنندگان و ثبات مالی نیاز است. بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری توانسته‌اند از مشتریان کلاهبرداری کنند و سرمایه‌گذاران معمولی را رها کنند".

به گفته جارت سیبورگ (Jaret Seiburg)، تحلیلگر کوئن (Cowen)، گنسلر فرصت کوتاهی برای عمل کردن دارد. در غیر این صورت، کنگره و وال استریت پیش‌بینی می‌کنند که مترقی‌ها و محافظه‌کاران او را مسئول این موضوع می‌دانند که چرا سرمایه‌گذاران عادی پول خود را در ارزهای دیجیتال از دست داده‌اند.

درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها

به گفته یکی از لابی‌گران بخش کریپتو، اقدامات اجرایی بیشتری توسط کنگره پیش‌بینی می‌شود، به طوری که تعداد قابل ‌توجهی از افراد فعال صنعت کریپتو، به دلیل ترس از فعال بودن می‌ترسند با SEC صحبت کنند. سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال امروزه دریافتند که در صورت ناپدید شدن وجوه آنها در یک پلتفرم ناموفق ارزهای دیجیتال، هیچ شبکه امنیتی دولتی برای دستگیری کلاهبردارن آن‌ها وجود ندارد. بانک‌های بزرگ، کنگره و قانونگذاران واشنگتن دی سی، می‌خواهند روایت پیرامون این موضوع را تغییر دهند.

مشتریان شبکه سلسیوس و وویجر، دو وام دهنده بزرگ ارزهای دیجیتال، پول و دسترسی به حساب‌های خود را پس از سقوط هر دو شرکت در پی سقوط اخیر بازار کریپتو از دست داده‌اند. پس از نکول وام توسط صندوق تامینی کریپتو Three Arrows Capital در ماه گذشته، Voyager در این ماه درخواست حمایت از ورشکستگی داد. روز جمعه، سلسیوس نیز برای حمایت از ورشکستگی درخواست داد.

آیا SEC برای قوانین مبهم در صنعت کریپتو مقصر است؟

گنسلر به عنوان مدیر مالی شرکت SEC از سال 2021، تا حد زیادی مایل به پیشنهاد قوانینی برای تنظیم ارزهای دیجیتال یا استفاده از قوانین موجود در اوراق بهادار نبوده است. همچنین این در حالی است که گنسلر مکرراً اعلام کرد که تقریباً تمام توکن‌های ارزهای دیجیتال اوراق بهادار هستند و پلتفرمیایی که این دارایی‌ها را معامله می‌کنند، صرافی هستند.

درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها

وقت عمل است. وضعیت در حال رسیدن به نقطه بحرانی است و کنگره دیگر آن را تحمل نخواهد کرد. از سوی دیگر، گنسلر به اقدامات اجرایی توسط SEC علیه شرکت‌های ارزهای دیجیتال از جمله؛ BlockFi که مقررات اوراق بهادار را زیر پا گذاشته‌اند، اشاره می‌کند. در همین حال، در اروپا، قانون‌گذارها بر روی یک سیستم جدید برای محافظت از سرمایه گذاران و مصرف کنندگان در برابر کلاهبرداری به توافق رسیده‌اند. به گفته وکلا و مفسران کنگره، SEC منتظر نتیجه شکایت ریپل است که سابقه‌ای را برای مقررات رمزنگاری ایجاد می‌کند و در عین حال، میمات بیشتری را برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق بهادار به آژانس ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، تحلیلگران دیگر بر این باورند که SEC به روشی معقول از سوء استفاده از ارزهای دیجیتال تحت نظر گنسلر جلوگیری کرده است. تحلیلگران مطمئن نیستند که SEC در هنگام بستن پلتفرمیای تقلبی وام‌دهی کریپتو چقدر بر آنها کنترل دارد. گفته می‌شود که CFTC و گنسلر در توسعه یک چارچوب نظارتی واحد برای ارزهای دیجیتال با یکدیگر همکاری می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، این مشارکت کتاب قوانین اجرای یکسانی را در مورد اینکه آیا یک ارز رمزنگاری شده به عنوان یک کالا یا امنیت تلقی می‌شود یا خیر، امکان‌پذیر می‌سازد.

درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها

سناتور آمریکایی کرستین گیلیبراند

اعضای کنگره در هر دو گروه مجلس و سنا، پیشنهادهای متعددی برای قانون‌گذاری رمزارزها ارائه کرده‌اند. در اواخر بهار، دو سناتور سینتیا لومیس (R، WY) و کرستین گیلیبراند (D، NY) از لایحه گسترده‌ای رونمایی کردند. با این حال، با توجه به چالش‌های قانونی بیشتر، این لایحه به احتمال زیاد برای تصویب، باید به چند بخش تقسیم شود.

در این باره سناتور باب منندز (D-NJ) می‌گوید؛ "آشفتگی اخیر در بازار ارزهای دیجیتال، یک مثال واضح از این است که چرا کنگره و تنظیم‌کننده‌های مالی باید با هم متحد شوند تا یک چارچوب نظارتی قوی برای دارایی‌های دیجیتال ایجاد کنند که از مصرف‌کنندگان محافظت می‌کند و برای سرمایه‌گذاران شفافیت ایجاد می‌کند".

با توجه به مدت زمانی که معمولاً برای تصویب قانون توسط کنگره طول می‌کشد، SEC می‌تواند سریع‌تر از کنگره با قدرت نمایندگی خود برای محافظت از سرمایه‌گذارانی که از اختیارات خود در مورد قوانین کریپتو استفاده می‌کنند، عمل کند.

درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها

در نهایت جارت سیبورگ بیان می‌کند؛ " کنگره آماده عمل در مورد قوانین رمزارز‌ها نیست. در غیاب بحران، به سختی می‌توان شاهد تصویب لایحه مقررات مربوط به کریپتو تا بهار 2024 توسط کنگره بود و احتمالاً به جای زمان کمتر، زمان بیشتری باید بگذرد".

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.