۰ نفر

مروری بر حوادث اخیر بازار رمزارزها؛

بیت کوین مرده است؟!

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 645867
بیت کوین مرده است؟!

بیت کوین ریزش های بسیار شدیدی را در ادوار گذشته پشت سر گذاشته است. در برخی موارد بیت کوین ریزش های بیش از 90 درصدی را تحمل کرده است. ریزش های گذشته بیت کوین طوری بوده است که همه می گفتند "بیت کوین مرده" است. اکنون بعد از ریزش اخیر بیت کوین هم صدای "بیت کوین مرده است" در جامعه به گوش می خورد.

 اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران و افراد تاثیر گذار جامعه بعد از ریزش بیت کوین عادت دارند بلندگو دست بگیرند به همه بگویند بیت کوین دیگر تمام شده است و فاقد ارزش است.

نمودار زیر رابطه بین روند های بیت کوین و زمانی است که جمله "بیت کوین مرده است" در جامعه به گوش میرسد.

2

همانطور که دیده میشود تاکنون 4 مرتبه این اتفاق افتاده است یعنی زمانی که همه فکر میکنند بیت کوین دیگر فاقد ارزش است و از بین رفته است، طبق این نمودار اکنون بیت کوین در این فاز قرار دارد.

اگر نگاهی به رسانه های اجتماعی بیندازیم متوجه این موضوع میشویم،افراد بسیاری از بیت کوین نا امید شده اند و شروع به اظهار نظر منفی در مورد بیت کوین کرده اند،بسیاری از افراد و موسسات بعلت ترس شدیدی که در بازار بوجود آمده است در حال فرار از بازار هستند،حتی افرادی که چندین سال هولدر بیت کوین بوده اند و مقادیر هنگفتی از بیت کوین را نگه داری میکردند.

بطور مثال در ریزش اخیر بیت کوین سه موسسه/صندوق سرمایه گذاری مطرح، حدود ۳۷ هزار بیتکوین خود را به فروش رسانده‌اند. چیزی حدود ۴۵٪ حجمی که موسسه LFG (LUNA Foundation) در ریزش ماه قبل فروخته بوده است.

3

علاوه بر این شاخص ترس و طمع بیت کوین همینک در محدوده ترس شدید قرار دارد.

4

شاخص ترس و طمع بیت کوین روی عدد 6 قرار دارد که پایین تر از هر زمان دیگر در تاریخ بوده است،این یعنی شدید ترین ترس ممکن، سرمایه گذاران این بازار را فرا گرفته است.

چه اتفاقی در انتظار بازار است؟

اکنون متوجه شدیم بازار در چه وضعیتی قرار دارد، با این اوصاف آیا بیت کوین نابود شدنی است و ما باید به پایان این مارکت، که بیت کوین محور است سلام کنیم؟

مارکت کریپتو حول وجود بیت کوین بوجود آمده است،از ابتدا تشکیل این مارکت تاکنون پروژه های بیشماری بوجود آمدند که تعداد زیاد آن به زباله دان تاریخ پیوستند، ولی این بیت کوین است که بخاطر داشتن پارامتر هایی خاص زنده مانده است و چرخه های مارکت را تنظیم میکند، از وجود ثابت بیت کوین پروژه های متعدد کریپتویی بیشماری شکل میگرند که همراه با روند های صعودی و نزولی بیت کوین رشد و نمو میکنند.

طبیعتا اگر اتفاقی برای بیت کوین رخ دهد که باعث نابودیش شود باید منتظر خاموشی کل این مارکت نوپا باشیم.

مارکت کریپتو،بازار نوظهوری است که فقط یک دهه سن دارد،این بازار هنوز پخته نیست اما درون خود یک تکنولوژی دارد که دنیا آینده بشدت نیازمند آن است،اینترنت را فرض کنید که چگونه توانست اطلاعات را بند تمرکز نجات دهد اما هنوز نتوانسته است اقتصاد جهان را از بانک ها نجات دهد،این بار مهم به دوش بلاکچین،بیت کوین و کل مارکت کریپتو است،علاوه بر اینها مشاغل زیادی حول محور کریپتو ایجاد شده است که هرگونه وارد شدن خدشه به این مارکت باعث بیکاری میلیون ها انسان در سراسر جهان میشود که بر رکود اقتصاد جهانی دامن میزند،از این گذشته میلیارد ها دلار سرمایه در این بازار خوابیده است که پشت آنها افراد قدرتمندی قرار دارند.

5

ژائو پنگ مدیر عامل صرافی بایننس در توییتر بعد از ریزش مارکت کریپتو نوشت:

سال  2013، فقط بیت کوین بود

سال 2017، عرضه اولیه ها (ETH، BNB، و غیره)

سال 2021، DeFi، NFT ها، مجوزها، توکن‌های طرفداری، پرداخت ها، GameFi، Metaverse(؟)، و موارد دیگر...

گسترش صنعت بلاکچین تازه در ابتدا راه خود قرار دارد..

بغییر از این،در کشور های بزرگ و صاحب انرژی جهان،شرکت ها در حال سرمایه گذاری تازه در صنعت ماینینگ بیت کوین است.

بعد از ممنوعیت ماینینگ در کشور چین،کشور آمریکا ثروتمند ترین کشور جهان آغوش خود را بروی ماینر های چینی گشود علاوه بر این بسیاری از شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری سنگینی در بخش ماینینگ انجام داده اند،اخیرا یک شرکت نفت و گاز در روسیه وارد صنعت ماینینگ شده است.

6

با این وجود آیا بیت کوین به پایان رسیده است؟

فدرال رزور آمریکا بعلت وجود رکود و تورم در آمریکا، اقدام به افزایش نرخ بهره کرده است که بدنبال آن بازار های مالی از جمله مارکت کریپتو دچار ریزش شده اند،این اقدامات بانک مرکزی آمریکا کاملا کنترل شده است، در صورت تداوم این نوع اقدامات و دنباله دار بودن ریزش ها تبعات آن (مانند افزایش بیکاری و تداوم رکود) در وهله اول گریبان گیر اقتصاد آمریکا میشود.

مانند دفعات گذشته که فدرال رزور با اقدمات این چنینی خود، اقتصاد دلار را تنظیم میکرد و باعث ایجاد فراز و نشیب در بازار ها میشد، اینبار هم بعد از گرفتن نتیجه، کم کم باید منتظر آرام شدن بازار ها باشیم.

جامعه و سرمایه گذاران باید آگاه باشند که بیت کوین و مارکت کریپتو نابود شدنی نیست و بعد از سرد شدن تب تورم باید منتظر بیدار شدن گاو وحشی بیت کوین باشیم.