۰ نفر

در جلسه دیروز بانک مرکزی آمریکا؛

فدرال رزرو می گوید تورم در آمریکا بسیار بالاست

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 633252
فدرال رزرو می گوید تورم در آمریکا بسیار بالاست

فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه نرخ بهره را افزایش داد و این افزایش بزرگترین افزایش نرخ در دو دهه اخیر بود. جروم پاول، رییس بانک مرکزی پس از اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش داد، گفت: تورم در آمریکا بسیار بالاست.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ در 14 اردیبهشت 2022، بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره معیار را به منظور مهار تورم فزاینده افزایش داد. کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) روز چهارشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد که 12 عضو FOMC "تصمیم گرفتند برای رسیدن به محدوده هدف 3.4 درصدی نرخ وجوه فدرال آن را به 1 درصد افزایش دهند."

فدرال رزرو همچنین گفت که بانک مرکزی "پیش بینی می کند که افزایش مداوم برای رسیدن به محدوده هدف مناسب خواهد بود." علاوه بر این، در این بیانیه گفته شد که جنگ اوکراین و روسیه و قرنطینه‌های مربوط به کووید 19 در چین «پیامدهای اقتصادی را برای ایالات متحده بسیار نامشخص کرده است».

جروم پاول، رییس فدرال رزرو پس از تصمیم FOMC در گفتگو با خبرنگاران گفت: "تورم بسیار بالاست و ما سختی هایی را که تورم ایجاد می کند درک می کنیم و به سرعت در حال حرکت برای کاهش آن هستیم." رییس بانک مرکزی افزود: « افزایش 50 واحد اضافی دیگر باید برای در دو جلسه بعدی روی میز باشد.»

برای رسیدن به محدوده هدف 3.4 درصدی و افزایش آن به 1 درصد در 14 اردیبهشت،دومین افزایش نرخ بهره در سال 2022 پس از افزایش نرخ بهره در 25 اسفند 2022 بود.

بیانیه FOMC همچنین اضافه کرد که فعالیت اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه اول سال کاهش یافته و تاکید کرد که تورم همچنان بالاست.

علاوه بر افزایش نرخ، فدرال رزرو قصد دارد اوراق بهادار خزانه داری و مخارج اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن خود را کاهش دهد.

کمیته FOMC تصمیم گرفت که دارایی های خود را از اوراق بهادار خزانه داری و بدهی های آژانس و اوراق بهادار با پشتوانه رهنی آژانس در اول ژوئن کاهش دهد، همانطور که در برنامه های کاهش اندازه ترازنامه فدرال رزرو که در ارتباط با این بیانیه منتشر شد.

واکنش مثبت بازار ها به افزایش نرخ بهره

فدرال رزرو می گوید تورم در آمریکا بسیار بالاست

با وجود افزایش نرخ بهره، بازار کریپتو در روز چهارشنبه مثبت بود و کل بازار کریپتو در 24 ساعت گذشته 5.7 درصد رشد کرد. قیمت بیت کوین 5.6درصد و اتریوم 6.5درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافت.

علاوه بر این، سهام در بعدازظهر چهارشنبه نیز افزایش یافت، زیرا شاخص‌های برتر سهام ایالات متحده (NYSE، Dow Jones، Nasdaq، S&P 500) شاهد افزایش قابل توجهی بودند. به عنوان مثال، میانگین صنعتی داوجونز، بیش از 900 واحد جهش کرد.