۰ نفر

نگاهی به اقتصاد غیر متمرکز – بخش دوم؛

DeFi بهترین راه مشارکت و فعالیت های مالی است؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 629708
DeFi بهترین راه مشارکت و فعالیت های مالی است؟

در بخش اول این مقاله، به اهمیت و فضای رو به رشد فناوری DeFi پرداختیم. همچنین توضیح داده شد که انتقال (یا اختلال) از TradFi یا همان امور مالی سنتی به DeFi، به چه شکلی در حال وقوع است. در این بخش قصد داریم، به عناصر اصلی این تکنولوژی، بنیاد و پایه‌ آن بپردازیم.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ با نگاهی به DeFi به عنوان یک کل، بسیار شبیه به ساختن یک خانه می‌ماند، به طوری که لایه‌های مختلفی دارید که با هم ترکیب می‌شوند تا یک ارائه خدمات دیجیتال جدید را تشکیل دهند. برای این فناوری در تشبیه به خانه مورد مثال، زیربنا یا همان اولین لایه، فناوری بلاک‌چین است که می‌تواند اتریوم یا سولانا باشد. بسته به اینکه کدام بلاک‌چین استفاده می‌شود، باید فعالیت‌های خاصی را انجام دهید.

عناصر اصلی در DeFi

این موضوع تحت عنوان "مثلث بلاک‌چین"، عبارتی که توسط بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین ابداع شد، شناخته می‌شود.

2

اساس و پایه‌ی DeFi مانند مثلثی است که امنیت، مقیاس پذیری و غیرمتمرکز بودن، هر یک از گوشه‌های آن را تشکیل می‌هند. شما فقط می‌توانید دو گوشه را بهینه کنید در حالی که در گوشه سوم مصالحه کنید. ماریوس سیوبوتاریو (Marius Ciubotariu)، بنیانگذار پروتکل هابل، با قرار دادن این موضوع در یک زمینه عملی، می‌گوید:

"سولانا و اتریوم هر دو امنیت را به خطر نمی‌اندازند. اما برخلاف اتریوم، سیستمی که تقریباً همه افراد دارای لپ تاپ می‌توانند یک نود را اجرا کنند، گره‌های سولانا بسیار خواستارتر هستند. با این حال، در جهانی که توسط قانون مور اداره می‌شود، به نظر نمی‌رسد که این دیگر یک معامله بزرگ باشد".

وی ادامه می‌دهد: سولانا به عنوان یک بلاک‌چین برای فعالیت‌های با حجم تراکنش بالا (مالی) طراحی شده است. همه چیز در طراحی سولانا به سمت عملکرد است و ترجیح می‌دهد، سرعت را بر هزینه ترجیح دهد. همین امر به شما جذابیت بیشتری برای دیدگاه‌های ظریفی که توسعه دهندگان و سرمایه گذاران باید هنگام تصمیم گیری برای یک اکوسیستم داشته باشند، می‌دهد. برای مقابله با این چالش‌ها، توسعه‌دهندگان در حال کار بر روی ایجاد بلاک‌چین‌های جدید "لایه پایه" در حل این محدودیت‌ها هستند. به طوری مثال، می‌توان به Polkadot و رویکرد لایه-صفر آن‎ یا با معرفی راه‌ حل‌های مقیاس پذیری لایه 2 در روی بلاک‌چین‌های لایه 1 مانند اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند zk-Rollups برای کاهش هزینه، اشاره کرد.

برای همان مثال خانه در بالای زیربنا، سپس دیوارهای خود را داریم که در DeFi، پروتکل‌های مربوطه هستند که به عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApp شناخته می‌شوند. به طوری که خدمات خود را به عنوان صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)؛ از جمله Curve یا Uniswap، پروتکل‌های وام دهی مانند؛ Aave یا Maker، پروتکل‌های نقدینگی مشتقات مانند؛ Synthetix و موارد دیگر ارائه می‌دهند. فضایی که مدام در حال رشد و توسعه است.

3

حال روی دیوارها شما باید سقفی قرار دهید که خانه آماده‌تر شود، برای این کار در حوزه DeFi، "استخرها" را داریم. هنگام استفاده از یکی از سرویس‌های DApp مانند؛ پروتکل وام، می‌توانید انتخاب کنید، کدام توکن را ارائه دهید. به عنوان مثال، هنگام استفاده از سرویس Aave، می‌توانید تصمیم بگیرید که فقط با استیبل کوین‌های وام ارائه دهید. همچنین در UniSwap، فقط می‌توانید به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی، برای استخرهای تجاری اتر (ETH) و USDC عمل کنید. در این باره، به این فکر کنید که وقتی به بانک می‌روید و درخواست می‌کنید که پول قرض کنید یا سهام معامله کنید، همچنین باید بگویید با چه ارزی می‌خواهید وام بگیرید یا کدام سهام را می‌خواهید با کدام ارز مرجع بخرید. در بخش بعدی این فعالیت‎ها را با جزئیات بیشتری پوشش خواهیم داد.

4

در نهایت، برای نصب پرچم در بالای سقف خانه مورد مثال؛ جمع‌آوری‌کننده‌هایی همچون کیف پول‌هایی مانند؛ MetaMask، Trezor و Ledger، صرافی‌های غیر متمرکزی از جمله؛ Thorchain و 1inch یا صرافی‌های متمرکز چون Kraken و Binance وجود دارند. آن‌ها خدمات پلتفرم‌های مختلف را در یک نقطه ورودی به عنوان رابط کاربری ترکیب می‌کنند که دسترسی را آسان می‌کند. البته لازم به ذکر است که طرفداران سرسخت کریپتو استفاده از صرافی‌های متمرکز را رد می‌کنند، زیرا معتقدند این با کلیت تمرکززدایی و حفظ شخصی کلیدهای خصوصی شما، رمز عبور ثروت رمزنگاری شما، مغایرت دارد.

در این مقاله مقایسه DeFi با ساختار یک خانه صرفاً برای ساده سازی نبود، بلکه قصد داریم به این موضوع توجه شود که لایه اصلی فناوری DeFi یعنی همان زیربنای آن از اهمیت ویژه برخوردار است، به طوری که اگر پایه یا بلاک‌چین لایه-1 دارای ترک باشد، کل خانه در معرض خطر است. بنابراین، هنگام انجام ارزیابی ریسک، ثبات کل خانه را در نظر بگیرید و نه فقط کفی که روی آن ایستاده‌اید.

5

در بخش بعدی، به نحوه کسب درآمد از پلتفرم‌های صنعت DeFi و نکات امنیتی آن خواهیم پرداخت.

برای خواندن بخش قبلی این مقاله کلیک کنید.

بخش اول

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.