۰ نفر

مقایسه‌ای از DEX و CEX ها ؛

مزایا و معایب صرافی‌ های متمرکز در مقابل غیر متمرکز

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 628631
مزایا و معایب صرافی‌ های متمرکز در مقابل غیر متمرکز

خرید یا فروش ارزهای دیجیتال معمولاً با صرافی‌ها یا به عبارت دیگر، بازارهای دیجیتالی شروع می‌شود که بیشتر معاملات ارزهای دیجیتال در آن انجام می‌شود. به عنوان مثال، بایننس، یک صرافی متمرکز پیشرو (CEX)، بیش از ۲۴.۲۷ میلیارد دلار حجم معاملات روزانه را اداره می‌کند. به طور مشابه، یونی سواپ بزرگترین صرافی غیرمتمرکز جهان (DEX) با بیش از ۷.۲۵ میلیارد دلار در مجموع ارزش قفل شده (TVL) است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ در حالی که صرافی‌های متمرکز اکنون تسلط بازار را در اختیار دارند، صرافی‌های غیرمتمرکز نیز رقابت قوی با افزایش حجم را فراهم کرده‌اند. اگرچه هر دو CEX و DEX تراکنش‌های رمزنگاری شده را تسهیل می‌کنند، اما از نظر امنیت، هزینه و شفافیت تفاوت زیادی دارند. در واقع، هر دو CEX و DEX دارای مجموعه‌ای از مزایای خاص خود هستند که آنها را منحصر به فرد می‌کند. در این مقاله سعی داریم به موضوعات پیرامون این موارد بپردازیم.

  • صرافی‌های متمرکز

2

CEX ها اغلب در تضاد با روح فناوری بلاک‌چین هستند، اما آن‌ها چند مزیت عمده را نیز ارائه می‌دهند، از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقدینگی

صرافی‌های متمرکز دارایی‌های کافی را برای امکان سپرده گذاری و برداشت سریع در اختیار دارند. بنابراین هر کسی که بخواهد، مثلاً، BTC خود را با دلار آمریکا مبادله کند، می‌تواند فوراً این کار را در CEX انجام دهد. نقدینگی در واقع برگ برنده CEX ها است، به همین دلیل است که آن‌ها سرمایه گذاری زیادی را برای عرضه تراکنش‌های پرسرعت و با حداقل خطا به مصرف کنندگان انجام می‌دهند. به عنوان مثال، بایننس یک تبادل بسیار امن و قوی با نقدینگی عمیق برای بیش از 395 دارایی رمزنگاری شده ارائه می‌دهد.

مقررات

اکثر CEX ها به دنبال مجوزهای عملیاتی در چندین کشور هستند، به طوری که ثبات و شایستگی خود را به تنظیم کننده‌های مالی نشان می‌دهند. آن‌ها همچنین اقدامات حمایتی از سرمایه گذاران را دنبال می‌کنند و هشدارهای خطر را در مورد ماهیت غیرقابل برگشت تراکنش‌ها به مشتریان صادر می‌کنند. این باعث ایجاد اعتماد در بین مصرف کنندگان می‌شود و به آن‌ها امکان می‌دهد با اطمینان از پلتفرم استفاده کنند.

استفاده آسان

CEX ها معمولاً رابط‌های کاربر پسندی ارائه می‌دهند که تجارت کریپتو را در هر زمان بسیار ساده می‌کند. آن‌ها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند معاملات را در چند ثانیه تنظیم کنند، زیرا نگهداری و سفارشات به طور کلی متمرکز هستند و آن‌ها را به مکانی مناسب برای معاملات بزرگ تبدیل می‌کند.

  • صرافی های غیرمتمرکز

3

عملکرد DEX ها مانند روشن کردن تنظیمات پیشرفته در یک برنامه است. آن‌ها با روشی منبع باز، غیر قابل اعتماد و بدون مجوز کار می‌کنند. البته به کاربران شفافیت کامل را در مورد وجوه خود ارائه می‌دهند. از این رو، آن‌ها برخی از بهترین مزایا را برای کاربران به ارمغان می‌آورند، از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حریم خصوصی

DEX ها معمولاً هنگام ورود به این بازار به دنبال اطلاعات حساس نیستند. به عبارت دیگر، DEX ها رویه‌هایی مانند KYC (قانون مشتری خود را بشناسید) اجرا نمی‌کنند. همه چیز از کیف پول گرفته تا تراکنش‌ها ناشناس است. بنابران این دسته صرافی‌‌ها، حریم خصوصی را تضمین می‌کند.

اختیار مطلق دارایی‌ها

قانون کلی در DeFi این است، نه کلیدهای شما، نه ارزهای رمزنگاری‌ شده شما. DEX ها به این اصل پایبند هستند، به طوری که غیر امانی هستند و کاربران را قادر می‌سازد تا از دارایی‌های خود نگهداری کنند. به عبارت ساده، کاربران DEX کنترل کلیدهای خصوصی خود را حفظ می‌کنند و در نتیجه مالکیت صد در صدی دارایی‌های خود را در اختیار دارند.

کارمزد تراکنش‌ها کمتر

صرافی‌های غیرمتمرکز نیاز به دخالت واسطه‌ها را از بین می‌برند و در کل معاملات ارزان‌تری را به همراه دارند. اکثر DEX ها در حال حاضر بر روی اتریوم کار می‌کنند که گاهی منجر به هزینه‌های بالای گاز می‌شود. با این حال، بلاک‌چین‌ها به سرعت راه‌حل‌هایی نوآوری می‌کنند تا از هزینه‌های ناچیز برای کاربران نهایی اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، یک تراکنش به ارزش 100.000 دلار فقط چند دلار در شبکه Polygon هزینه دارد.

4

چه چیزی را انتخاب کنیم؟

این موضوع کاملاً به عهده کاربر است که با توجه به نیازها و خواسته‌های خود انتخاب کند که از کدام نوع صرافی استفاده کند. CEX ها برای کسانی ایده آل هستند که در درجه اول به دنبال راحتی هستند و با حضانت شخصی راحت نیستند. طبق داده‌های کوین مارکت کپ، پلتفرم‌هایی مانند بایننس، کوین‌بیس، کراکن و FTX بهترین گزینه‌های این دسته هستند که حداکثر راحتی را هنگام معامله ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند. با این حال، اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی و مالکیت وجوه خود هستید، DEX ممکن است راهی بهتر باشند. توجه به این نکته لازم است که هر دو CEX و DEX مزایای خود را دارند. بنابراین سادگی است که یکی را بهتر از دیگری بنامیم. آن‌ها اهداف مختلفی را برآورده می‎کنند، بنابراین در شرایط مختلف به کاربران مربوط می‌شود که کدام را انتخاب کنند. هر دو نوع هم با هم، وسیع‌تر شدن دامنه فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند و پذیرش را در این فرآیند تقویت می‌کنند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.