۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فانتوم (Fantom) چیست؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳
کد خبر: 605891
فانتوم (Fantom) چیست؟

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند با کارایی بالا، مقیاس پذیر و ایمن است.در این مقاله قصد داریم با بنیاد فانتوم و نحوه کارکرد بلاکچین فانتوم، تیم آن و توکن FTM آشنا شویم.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ فانتوم با غلبه بر محدودیت های نسل قبلی پلتفرم های بلاکچین طراحی شده است.

شبکه فانتوم  در سال ۲۰۱۹ با هدف حل مشکل سه‌گانه بلاکچین یعنی امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی و ایجاد تعادل میان این سه اصل طراحی شد.

شبکه فانتوم غیرمتمرکز و منبع باز است.

Lachesis (لاکسیس) و مکانیزم اجماع aBFT آن ، به Fantom امکان می دهد بسیار سریعتر و ارزان تر از فناوری های قدیمی تر و در عین حال بسیار ایمن تر باشد.

2

چرا فانتوم؟

ایجاد بیتکوین در سال 2009 نشان دهنده یک گام بزرگ رو به جلو در فناوری و حرکتی بیشتر به سمت جامعه ای کارآمدتر و غیرمتمرکزتر بود. با این حال، بیتکوین در مقیاس شاخته نشده است و مکانیسم اجماع آن،موتوری که بلاک چین را نیرو می دهد توسط طراح محدود شده است.

راه‌حل‌های کنونی سه مؤلفه مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی هستند. این به عنوان سه راه بلاکچین شناخته می شود.

به عنوان مثال، بیتکوین بر تمرکززدایی و امنیت تمرکز می کند، که باعث می شود آن را برای هر نوع تراکنشی که نیاز به سرعت و تایید سریع دارد، مانند پرداخت های روزانه، انتقال داده، تجارت دارایی یا سایر تراکنش هایی که مصرف کنندگان و کسب و کارها در زندگی روزمره به آن تکیه می کنند، کمتر مناسب باشد.

به‌ویژه سیستم مالی قدیمی، از فرآیندهایی که در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد تا راه‌حل‌های مربوط به مصرف‌کننده، به توان عملیاتی بالا و نهایی‌سازی سریع نیاز دارد.

غیرمتمرکز کردن این خدمات در مقیاس، در حالی که ارائه امنیت در سطح بانکی، چالشی برای کل صنعت بلاک چین است.

Fantom این مشکل را حل می کند:

مکانیسم توافقی پرسرعت آن Lachesis(لاکسیس) ، به دارایی های دیجیتال اجازه می دهد با سرعت بی سابقه ای کار کنند و پیشرفت های چشمگیری را نسبت به سیستم های فعلی ارائه می دهد.

برخلاف راه حل های دیگر، فانتوم امنیت و تمرکززدایی را فدای مقیاس پذیری نمی کند.

در واقع، مزایای ارائه شده توسط فانتوم صرفا عملکرد خالص نیست. معماری ماژولار آن امکان سفارشی‌سازی کامل بلاک‌چین‌ها را برای دارایی‌های دیجیتال، با ویژگی‌های مختلف متناسب با کاربرد آنها فراهم می‌کند.

فانتوم همچنین سطوح فوق‌العاده بالایی از امنیت را با استفاده از پروتکل leaderless Proof-of-Stake برای ایمن کردن شبکه ارائه می‌کند.

مکانیسم اجماع aBFT  فانتوم، به نام Lachesis(لاکسیس)، می‌تواند در بسیاری از نودها در سراسر جهان در یک محیط بدون مجوز و باز مقیاس‌بندی شود و درجه خوبی از تمرکززدایی را ارائه دهد. فانتوم از اثبات سهام واگذار شده استفاده نمی کند و مفهومی از "مسترنود" ندارد.

فانتوم چگونه کار می کند؟

فانتوم ماژولار است

ماژولار یک اصل در طراحی است که یک سیستم را به قطعات کوچکتر به نام ماژول تقسیم می‌کند.

Lachesis یک لایه است که اجماع و پشته فناوری بلاک چین را نشان می دهد و می تواند به هر دفتر کل توزیع شده متصل شود.

Lachesis استقرار شبکه اصلی Fantom's Opera را که از ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده می‌کند و با اتریوم سازگار است را قوت میبخشد.

ماژولار بودن، فانتوم را بسیار انعطاف پذیر می کند. توسعه دهندگان می توانند dAppهای موجود مبتنی بر اتریوم خود را در عرض چند دقیقه بر روی شبکه اصلی Fantom Opera پورت کنند و به طور قابل توجهی عملکرد را ارتقا داده و هزینه ها را کاهش دهند.

3

فانتوم مقیاس پذیر است

هر شبکه ساخته شده بر روی فانتوم از یکدیگر مستقل است. عملکرد و ثبات آنها تحت تأثیر ترافیک یا ازدحام قرار نمی گیرد.

نسل اول پلتفرم‌های بلاک چین (اتریوم و موارد مشابه) درها را به روی قراردادهای هوشمند باز کردند، دستورالعمل‌های منطقی مشروط که امکان اجرای برنامه‌ها را در بلاک چین فراهم می‌کرد.

با این حال، با dApp های پیچیده تر و/یا با افزایش کاربران، کل شبکه کند می شود. این به این دلیل است که همه dAppها از یک زیرساخت استفاده می کنند. این شبیه اجرای چند برنامه کاربردی در یک کامپیوتر است: در برخی مواقع کامپیوتر خفه می شود و شروع به واکنش بسیار آهسته می کند یا حتی کاملاً معلق می ماند.

فانتوم مشکل مقیاس پذیری را با دادن زنجیره بلوکی به هر برنامه حل کرد، مشابه اجرای هر برنامه بر روی رایانه های مختلف که بخشی از یک شبکه هستند.

هر بلاکچین مستقل از یکدیگر است و می تواند توکن های سفارشی، توکنومیک و قوانین حاکمیتی داشته باشد. با این حال، همه بلاک چین‌ها با اتصال به Lachesis(لاکسیس) ، اجماع aBFT ، می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و از سرعت و امنیت فناوری زیربنایی بهره ببرند.

هر شبکه با توجه به استفاده خاص کاملاً قابل تنظیم است.

اگر اتریوم را به عنوان یک کامپیوتر غیرمتمرکز در نظر بگیریم، فانتوم شبکه ای است که از تعداد بالقوه بی نهایت کامپیوتر غیرمتمرکز ساخته شده است. همه آنها منطق یکسانی دارند، اما کاملاً مستقل از یکدیگر هستند. با این حال، آنها به راحتی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

Lachesis (لاکسیس) چیست؟

Lachesis الگوریتم اجماع aBFT  فانتوم است. به زبان ساده، مکانیزم اجماع، موتوری است که بلاک چین را نیرو می دهد.

در مقایسه با اجماع کلاسیک و ناکاموتو، Lachesis(لاکسیس)   یک انتخاب سریع‌تر، مقیاس‌پذیرتر و مطمئن‌تر است.

توسعه دهندگان می توانند از Lachesis(لاکسیس)  برای ساخت برنامه های همتا به همتا بدون نیاز به ایجاد لایه شبکه خود استفاده کنند.

4

مدل اجماع (pBFT) چیست؟

Practical Byzantine Fault Tolerance))مدلی برای دستیابی به اجماع از طریق قادر ساختن بسیاری از رایانه‌ها که به صورت یکپارچه رفتار می‌کند، تکنیکی که به عنوان

(state machine replication)  شناخته می‌شود.

نودها در مورد یک تصمیم به اجماع می رسند، مانند اعتبار یک بلوک در مورد یک بلاکچین ، با ارسال پیام هایی در مورد تصمیم بین یکدیگر، در این سیستم، امنیت با تعداد نودهای صادق افزایش می یابد. نودهای صادق در مورد تصمیم درست توافق می کنند و تصمیم نادرست پیشنهاد شده توسط نودهای مخرب را رد می کنند، تا زمانی که تعداد نودهای مخرب کمتر از یک سوم کل باشد.

سیستم های pBFT کم مصرف هستند. آنها برای کار کردن با منابع محاسباتی بالا به انرژی زیادی نیاز ندارند. علاوه بر این، pBFT می‌تواند با سرعتی سریع به اجماع برسد زیرا همه نودها در ارتباط دائمی با یکدیگر هستند و نیازی به تأییدهای متعدد نیست. به محض اینکه نودها در مورد تصمیم توافق کنند، تراکنش ها نهایی می شوند.

دستیابی به اجماع را می توان در چهار مرحله ساده کرد:

(pBFT)- از مکانیزم رای گیری برای انتخاب یک نود رهبر در قالب دورگرد استفاده می کند.

-رهبر تصمیم را آغاز می کند و آن را به نودهای ثانویه پخش می کند.

-همه نودها، هم نودهای لیدر و هم نودهای ثانویه، یک پاسخ ارسال می کنند.

-پاسخ زمانی معتبر در نظر گرفته می شود که ⅔ + 1 نودها همان پاسخ را ارسال کنند.

اگر رهبر به طور مخرب عمل کند، می تواند توسط اکثر نودها حذف شود.

پاشنه آشیل pBFT

با این حال، ارتباط ثابت پاشنه آشیل pBFT نیز است: فقط در شبکه هایی با تعداد محدودی نود به درستی کار می کند.

سربار ارتباط با هر نود جدیدی که به شبکه می پیوندد به طور تصاعدی افزایش می یابد و زمان لازم برای پاسخگویی نیز بیشتر می‌شود.

شبکه‌های pBFT همچنین در برابر حملات Sybil آسیب‌پذیر هستند، جایی که یک موجود چندین هویت را در نظر می‌گیرد. شبکه‌ها در برابر چنین حملاتی با تعداد بالای نودها انعطاف‌پذیرتر می‌شوند. با این حال، همانطور که در بالا مشاهده شد، با تعداد نودهای بیشتر، عملکرد کاهش می یابد.

فانتوم اپرا Fantom Opera)) چیست؟

فانتوم اپرا یک محیط امن و سریع برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز است و کاملاً بدون مجوز و منبع باز است. با استفاده از الگوریتم اجماع aBFT  فانتوم، از سرعت و نهایی شدن سریع آن استفاده می‌کند و برای برنامه‌های دنیای واقعی بدون خطر تراکم یا زمان تأیید طولانی آماده است.

شبکه اصلی Fantom Opera با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و از طریق Solidity پشتیبانی کامل از قراردادهای هوشمند را فراهم می کند.

فانتوم Opera را طراحی کرده تا بر محدودیت های نسل های قدیمی بلاک چین غلبه کند و سازگاری با اتریوم را برای انتقال یک پارچه dApp حفظ کند.

5

اثبات سهام بدون رهبر

برخلاف سیستم‌های سنتی اثبات سهام، که در آن برخی از اعتبارسنجی‌ها در مورد اعتبار تراکنش‌ها تصمیم می‌گیرند، Opera کاملاً بدون رهبر است. به عبارت دیگر، اعتبار سنجی ها تعیین نمی کنند که کدام بلوک معتبر است.

حذف رهبران امنیت شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

نهایی شدن سریع

نقطه قوت اپرا به لطف مکانیسم اجماع aBFT، زمان سریع تا نهایی شدن آن است.

مکانیسم‌های اجماع قبلی مانند Proof-of-Work که توسط بیت‌کوین و اتریوم استفاده می‌شد، بر اساس نهایی بودن احتمالی است و به مدت زمان معینی نیاز دارد تا تراکنش‌ها غیرقابل برگشت در نظر گرفته شوند.

بیت کوین میانگین زمان نهایی شدن 60 دقیقه یا شش تایید دارد. زمان بلوک اتریوم سریعتر از بیت کوین است و میانگین زمان نهایی شدن آن 6 دقیقه یا 25 تایید است.

در Opera، تراکنش نهایی در نظر گرفته می شود و در 1 ثانیه تسویه می شود.

فانتوم سازگار با محیط زیست است

فانتوم توسط مکانیسم اثبات سهام (proof-of-Stake) ایمن شده است. برخلاف مکانیسم اثبات کار (proof-of-Work) که توسط بیتکوین و اتریوم استفاده می شود، مکانیسم اثبات سهام (proof-of-Stake) از متمرکز شدن جلوگیری می کند و در مصرف برق صرفه جویی می کند.

Lachesis می تواند امنیت در سطح سازمانی را برای شبکه های توزیع شده فراهم کند. Fantom نهایی بودن مطلق را ارائه می دهد، به این معنی که تراکنش ها هرگز نمی توانند مانند شبکه های با قطعیت احتمالی برگردانده شوند.

مکانیسم اجماع همچنین می‌تواند به صدها نود برسد و تمرکززدایی و در نتیجه امنیت را افزایش دهد.

در نهایت، Lachesis بدون رهبر است. با حذف رهبران، امنیت به مجموعه کوچکی از بازیگران متکی نیست.

6

فانتوم منبع باز است

تیم‌ فانتوم متعهد به ایجاد بلوک‌ برای استفاده و سفارشی کردن نیازهای هر کسی است، تیم فانتوم بی وقفه در تلاش برای بیشتر کردن شفافیت در مورد کارشان است. بر اساس این اصول، کد های فانتوم منبع باز بوده و در Github در دسترس است.

فانتوم مشارکت آزاد است

فانتوم بدون مجوز است. هر کسی می تواند یک گره را اجرا کند.

در زنجیره اپرا فانتوم، تعداد تقریباً نامحدودی از نودهای اعتبارسنجی می‌توانند در تامین امنیت شبکه شرکت کنند، به شرطی که حداقل 1000000 FTM در دسترس باشد.

اگر دارای مقادیر کمتری از توکن هستید یا در اجرای سیستم های توزیع شده متخصص نیستید، همچنان می توانید در ایمن سازی شبکه شرکت کنید.

می توانید حداقل 1 FTM را به یک نود اعتبار سنجی واگذار کنید و پاداش بگیرید.

7

دیفای در فانتوم

فانتوم اولین پشته DeFi را ارائه می دهد که بر اساس مکانیزم اجماع aBFT ساخته شده که بسیار سریع تر، ارزان تر، و قابل اعتمادتر و امن تر از پیشینیان خود است.

8

ترید در fSwap

دارایی های دیجیتالی را مستقیماً از کیف پول Fantom خود بخرید و بفروشید. از FTM یا fUSD خود برای معامله 176 دارایی استفاده کنید که نشان دهنده توکن های خارج از اکوسیستم Fantom است. شما می توانید بیت کوین، اتریوم و بسیاری از رمزارز های دیگر را معامله کنید.

اگر فکر می کنید بیت کوین در کوتاه مدت ارزش خود را افزایش می دهد؟ fBTC را با fUSD خود بخرید و بعداً برای کسب سود، fBTC را به fUSD بفروشید.

در fLend وام دهید و وام بگیرید

FTM و fUSD خود را به استخر نقدینگی قرض دهید و سود سرمایه خود را کسب کنید.

از fUSD به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن رمزارز و تجارت آنها در fSwap استفاده کنید، بدون اینکه کیف پول خود را ترک کنید.

در Fantom، می توانید به DeFi دسترسی داشته باشید و مستقیماً از کیف پول خود تجارت کنید.

Fantom سریعترین رشد بلاک چین در DeFi از 1 سپتامبر 2021 را داشته است. در مجموع ارزش قفل شده در DeFi 4.5 برابر بیشتر از ارزش این بازار رشد داشته است.

9

تیم و افراد مهم فانتوم

تیم فانتوم متشکل از افراد تحصیل کرده، پرقدرت و پرنفوذ است.

10

-بنیانگذار: دکتر آهن بیونگ یک (Ahn Byung Ik) ،بنیانگذار بنیاد فانتوم است. او دارای مدرک دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه یانسه کره جنوبی بوده و جایزه ریاست جمهوری را برای کسب و کار موفق IT خود دریافت کرده است.او رییس انجمن فناوری غذایی کره است که از 90 شرکت به عنوان اعضای آن تشکیل شده است.

-مدیرعامل: مایکل کونگ،اهل سیدنی استرالیا، دارای مدرک لیسانس فناوری اطلاعات از دانشگاه سیدنی

دستیار آموزشی دانشکده بازرگانی دانشگاه سیدنی.

- معمار :defi آندره کرونیه،اهل کیپ تاون آفریقای جنوبی مهندس نرم افزار، دارای مطالعات در مورد پیچیدگی های علوم کامپیوتر

فریلنسر اتریوم، مدیر عامل Cryptobriefing  

-دیوید ریچاردسون متخصص روابط حرفه ای و توسعه تجارت،اهل ملبرون استرالیا دارای دیپلم رشته تحصیلی برنامه ریزی مالی و خدمات.

11

چشم انذاز فانتوم:

فانتوم میخواهد یک اکوسیستم بلاکچین بسیار مقیاس پذیر بسازد

Fantom، متعهد به ارائه فناوری هایی است که مقیاس پذیری، تمرکززدایی و امنیت را ترکیب می کند.

برای تبدیل این چشم انداز به واقعیت، بنیاد Fantom در حال توسعه، بخش های مختلف یک سیستم باز است و از نزدیک با شرکای خود برای حمایت از پذیرش فناوری Fantom همکاری می کند.

فانتوم به دنبال یکپارچه سازی بلاکچین است.

معرفی توکن FTM

12

FTM چیست؟

FTM توکن اصلی شبکه Fantom است. FTM برای ایمن سازی شبکه از طریق استیک، حکمرانی، پرداخت ها و هزینه ها استفاده می شود.

FTM برای چه مواردی استفاده می شود؟

-ایمن سازی شبکه

کار اصلی توکن FTM در Fantom ایمن سازی شبکه از طریق سیستم Proof-of-Stake است.

برای شرکت در نودهای اعتبارسنجی باید حداقل 3175000 FTM داشته باشند و سپرده گذاران باید FTM خود را قفل کنند. در ازای خدمات، هم نودها و هم سپرده گذاران با پاداش‌ها و هزینه‌های دوره‌ای پاداش می‌گیرند.

این سیستم علاوه بر جلوگیری از تمرکز، سازگار با محیط زیست است.

-پرداخت

توکن FTM برای ارسال و دریافت پرداخت‌ها به لطف توان بالا، نهایی‌بودن سریع و کارمزدهای پایین شبکه Fantom ایده‌آل است.

در فانتوم، انتقال پول حدود 1 ثانیه طول می کشد و حدود 0.0000001 دلار هزینه دارد.

حاکمیت زنجیره ای

توکن  FTMبرای حاکمیت در زنجیره مورد نیاز است. از آنجا که Fantom یک اکوسیستم غیرمتمرکز کاملاً بدون مجوز و بدون رهبر است، هر تصمیمی در مورد شبکه توسط حاکمیت زنجیره ای انجام می شود. با حکمرانی، سپرده گذاران می توانند تغییرات و بهبودها را پیشنهاد و رای دهند.توکن FTM نشانه حاکمیتی است که برای شرکت در فرآیند رأی گیری لازم است.

هزینه های شبکه

FTM برای کارمزدهای شبکه، مانند کارمزد تراکنش و کارمزد برای استقرار قراردادهای هوشمند یا ایجاد شبکه‌های جدید استفاده می‌شود.

وضعیت فعلی توکن FTM در بازار رمزارز

13

تعداد توکن های عرضه شده FTM در بازار2میلیارد و 545 میلیون  توکن است.

حداکثر مقدار توکنی که قرار است در طول عمر این رمزارز عرضه شود 3 میلیارد و 175 میلیون توکن است.

رمزارز FTM در حال حاضر در کوین مارکت کپ 2.13دلار قیمت گذاری شده، مارکت کپ این رمزارز 5 میلیارد و 414میلیون دلار است و در ۲۴ ساعت گذشته 985 میلیون دلار حجم خورده. رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ 29 است.

FTM را از کدام صرافی ها می‌توان خرید:

14

FTM را در کدام کیف پول ها می‌توان نگه داری کرد:

15

فانتوم سال 2021 را بسیار رویایی پشت سر گذاشت؛ به طوری که قیمت توکن FTM  در سال 2021 18 هزار درصد رشد کرد.

17

این مطلب توصیه مالی و سرمایه گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه گذاری بر عهده خودتان است.