۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بیت کوین امسال ۱۰۰ هزار دلاری می‌ شود؟

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۲
کد خبر: 604000
بیت کوین امسال ۱۰۰ هزار دلاری می‌ شود؟

قیمت بیت‌کوین در ژانویه افتی غیرمنتظره داشت، اما آیا احتمالی هست که از حرکت بیت‌کوین تا ۱۰۰ هزار دلار حمایت کند؟

اقتصاد آنلاین - روح اله شهبازی؛ شبکه‌های اجتماعی پر از پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین است. برخی تحلیلگران معتقدند که قیمت بیت‌کوین پرچمدار کریپتو در ده سال آینده به یک میلیون دلار خواهد رسید، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند قیمت بیت‌کوین باید به صفر برسد.

با چشم‌پوشی از پیش‌بینی‌های پنج ساله یا ده ساله اجازه دهید به آینده نزدیک آن مثلا شش ماه آینده بپردازیم.

در این بازه زمانی هم پیش‌بینی‌های متفاوتی می‌بینیم برای مثال آنتونی ترنچف، بنیان‌گذار Nexo Finance ، پیش‌بینی کرده که قیمت بیت‌کوین تا اواسط 2022 به صد هزار دلار خواهد رسید. در برابر آن کارول الکساندر، پروفسور دانشگاه ساسکس فکر می‌کند قیمت بیت‌کوین می‌تواند تا 10 هزار دلار کاهش یابد و تمام سودهایی که سال 2021 به دست آورده بود را ازبین ببرد.

نمودار هفتگی بیت‌کوین:

 

1

تا ابتدای سال 2024 که هاوینگ بعدی (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) رخ می‌دهد تعداد بیت‌کوین در گردش تا میانگین 6.25 بیت‌کوین در ده دقیقه افزایش خواهد یافت یعنی استخراج‌کنندگان حدود 900 بیت‌کوین در روز استخراج خواهند کرد، در نتیجه تا ژانویه 2022 تعداد 162900 بیت‌کوین در سال استخراج خواهد شد.

این اتفاق کل عرضه بیت‌کوین در گردش را به حدود 19.078 میلیون بیت‌کوین خواهد رساند. اگر قیمت بیت‌کوین تا آن زمان به 100 هزار دلار برسد، ارزش کل بازار بیت‌کوین نزدیک به 2 تریلیون دلار خواهد بود که 128.5 درصد بیشتر از ارزش‌گذاری ابتدای امسال که حدود 875 میلیارد دلار است. در مقابل آن کاهش قیمت بیت‌کوین به 10 هزار دلار، ارزش بازار بیت‌کوین را از کل توکن‌های در گردش تا 190 حدود میلیارد دلار کاهش می‌دهد که 78 درصد نسبت به ابتدای امسال افت خواهد داشت.

پس سوالی که در ذهن نقش می‌بندد این است که آیا ممکن است بیت‌کوین به سمت یکی از این پیش‌بینی‌های حیرت‌آور حرکت کند؟ جواب سوال بله است چون بازار بیت‌کوین در گذشته به طور چشمگیری نوسان داشته است.

جدول نوسانات قیمت بیت‌کوین در سه ماهه‌های متفاوت سال‌ها از 2013 تا 2022:

2

سوال اصلی این است که آیا سرمایه‌گذاران مایل‌اند تا در طول 6 ماه آینده تقریبا یک تریلیون دلار به بازار بیت‌کوین تزریق کنند یا نه؟ ترنچف اعتقاد دارد با کمک عاملی با نام "پول ارزان" امکان‌پذیر است.

کاهش ارزش ارزهای رسمی یک شتاب‌دهنده است

سرمایه‌گذاران متوجه شدند که ارزش دلار آمریکا رو به بهبودی است. یک شاخص اقتصادی محبوب که شاخص دلار آمریکا نام دارد، قدرت اقتصادی دلار آمریکا را در برابر شش ارز دیگر می‌سنجد، قدرت دلار در سال گذشته در مقابل یورو، ین ژان، پوند استرلینگ، دلار کانادا، کرون سوئد، فرانک سوئیس در سال گذشته بیش از 7 درصد افزایش یافته و به 96.22 رسید.

نمودار هفتگی شاخص دلار:

3

شایان ذکر است که ارزش دلار تنها در برابر ارزهای ملی دیگر رشد داشته اما ارزش آن در برابر کالاها شکست خورده است. به عنوان مثال، گزارش اخیر اداره آمار کار ایالات متحده نشان می‌دهد که شهروندان در دسامبر 2021 ، 7 درصد بیشتر از 12 ماه قبل برای اقلام روزمره پرداخت کردند. به عبارت دیگر تورم آمریکا به سطحی رسیده که تا قبل از 1982 مشاهده نشده بود. به عبارتی دلار در برابر شش ارز دیگر پیروز شده اما از رقابت واقعی فرار کرده است.

صحبت از رقابت شد بیایید ارزش دلار را با یک دارایی وحشت مثل طلا مقایسه کنیم. (دارایی وحشت سرمایه‌گذاری است که مردم هنگام ترس و عدم اطمینان از آینده به آن رو می‌آورند مثل زمان جنگ یا بیماری فراگیر.)

مقایسه ارزش دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن و طلا:

4

 

تصویر بالا نشان می‌دهد که تقریبا تمام ارزهای ملی درخشش خود را در مقابل طلا از دست دادند و پیروز سرمایه‌گذارانی بودند که طلا را در روند نزولی ارزهایی مثل دلار جمع کردند.

در حال حاضر حدود 40 تریلیون دلار در بازارهای ارز و حساب‌های پس‌انداز و جاری در گردش است در همین حال پول در گردش سرمایه‌گذاری‌ها، مشتقه و ارزهای دیجیتال 1.3 کوادریلیون دلار است.

بنابراین بله به اندازه کافی دلارهای سبز موجود در بازار وجود دارد تا بازار بیت‌کوین را تریلیون دلار دیگر پمپ کند، به طوری که ارزش هر واحد آن در شش ماه آینده به 100 هزار دلار افزایش یابد.

چرا قیمت بیت‌کوین هنوز به 100 هزار دلار نرسیده است؟

بیایید به قیمت بیت‌کوین طی چند سال نگاه کنیم:

6

بیت‌کوین طبق داده‌های گذشته هر سال سرمایه بیشتری جذب کرده که باعث شده قیمت هر واحد آن از ژانویه 2014 تا به حال بیش از 14250 درصد افزایش یابد.

بازگشت به سوال که چرا هنوز قیمت بیت‌کوین به 100 هزار دلار نرسیده جواب آن عدم قطعیت است. عدم قطعیت شاخه‌های زیادی دارد یکی ترس از مشکلات قانون‌گذاری‌های جدید یا ترس از اینکه ممکن است بیت‌کوین پس از دو سال رشد بی‌وقفه به اصلاح نیاز داشته باشد.

تاثیر اوقات تلخی فدرال رزرو بر اعتماد سرمایه‌گذاران

دلیل اصلی افت قیمت بیت‌کوین از 69 هزار دلار تا 34 هزار دلار، تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای پایان دادن به برنامه خرید ماهانه 120 میلیارد دلاری دارایی خود زودتر از موعد مقرر است. همچنین به دنبال آن احتمال افزایش نرخ بهره تاثیر خود را بر بیت‌کوین گذاشت.

همین سیاست‌گذاری‌های ضعیف بود که هنگام همه‌گیری کرونا حدود 6.5 تریلیون دلار پول به آمریکا تزریق کردند که باعث افزایش نقدینگی و افت ارزش دلار شد در حالی که دارایی پر ریسکی مثل بیت‌کوین به شدت صعودی شد.

به گفته مایکل هاول، بنیان‌گذار Cross Border Capital، پول نقد اضافی در بازار "باید جایی می‌رفت."

نمودار هفتگی عرضه پول:

7

فدرال رزرو در تلاش برای اجرای سیاست کاهش نقدینگی در جهت مهار تورم است و اگر فرضا بازارها با کمبود نقدینگی مواجه شوند آن را با فروش سرمایه‌های خود، رمزارزها یا سهام و املاک جبران می‌کنند. پس شش ماه آینده می‌تواند الاکلنگی بین مردمی باشد که پول نقد نیاز دارند و آنها که نیاز ندارند.

تورم ناشی از کاهش ارز دلار می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران را از فروش دارایی‌های خود از جمله بیت‌کوین باز دارد اما با از برق کشیدن سیم نقدینگی دلار توسط فدرال رزرو بازارهای ارز دیجیتال ممکن است در جذب پول با مشکلات جدید مواجه شوند.

این امر باعث می‌شود بیت‌کوین با سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی همراه شود که پول نقد در خزانه‌های خود دارند و دنبال سرمایه‌ای هستند که به راحتی در دسترسشان باشد و راحت نقد شود.

بیت‌کوین تا کنون نام‌های بزرگی چون تسلا، میکرواستراتژی، اسکوئر و دیگران را به خود جذب کرده است بنابراین حداقل تمایل یک شرکت محبوب وال استریت برای افزودن بیت‌کوین به خزانه خود نیاز است تا بتواند بیت‌کوین را به 100 هزار دلار سوق دهد.

در انتظار هجوم خریداران خُرد

در حین ورود تورم به زندگی شهروندان استفاده از دارایی‌های سخت جهت محافظت از سرمایه‌هایشان می‌تواند امتیازی برای بیت‌کوین باشد. به عنوان مثال طبق گزارش Grayscale Investment ، صعود بیت‌کوین به 69 هزار دلار در سال گذشته با افزایش بی‌سابقه جذب سرمایه‌گذاران خرد همراه بود.

این شرکت هزار سرمایه‌گذار را بررسی کرد که دریافت 59 درصد آنها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هستند. در همین حال، 55 درصد گفتند که دارایی‌های خود را بین دسامبر 2020 و دسامبر 2021 خریداری کرده‌اند.

نمودار تعداد کیف پول‌های بیت‌کوین که بیش از صفر بیت‌کوین در آنهاست در کنار نمودار قیمت بیت‌کوین

8

چه رونق چه رکود، این اتفاق باید بیفتد

اگر قیمت بیت‌کوین تا پایان ژانویه 2022 به صدهزار دلار برسد، این اتفاقات باید بیفتد:

  • پول‌های M2 در بالاترین حد خود باقی بماند (پول ام 2 به پول نقد، چک بانکی و سرمایه‌هایی که سریعا به پول نقد تبدیل می‌شوند گفته می‌شود مثل حساب‌های جاری و قرض‌الحسنه)
  • افزایش نرخ بهره سیاست‌گذاری شده توسط فدرال رزرو آمریکا در مهار تورم شکست بخورد و تورم بالای 2 درصد برسد.
  • تعداد کیف پول‌های بیت‌کوین غیر صفر همچنان رکود بالاترین حد خود را حفظ کند.
  • شرکت‌های بیشتری بیت‌کوین را به خزانه خود اضافه کنند.

در همین حال قیمت بیت‌کوین به زیر 10 هزار دلار سقوط می‌کند اگر:

  • سرمایه‌گذاران قدیمی بیت‌کوین تصمیم بگیرند بیت‌کوین خود را نقد کنند.
  • قوانین نظارتی و اصلاح شدید قیمت سهام بر قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال تاثیر گذارد.
  • دستکاری پیش‌بینی‌نشده بازار یا یک رویداد غیرمنتظره به عبارتی قو سیاه قیمت بیت‌کوین را مانند مارس 2020 به پایین بکشد.